Jump to content

Material till arbetsbänk i garaget


Henke_sierra

Recommended Posts

Ska bygga arbetsbänkar i garaget och kan inte bestämma mig för vilket material jag ska ha i själva bänkskivan.

Så jag tänkte kolla vad Ni säger...har haft följande tankar:

- Någon typ av trä/spån skiva, typ MDF, spånskiva, billigt men kanske inte så hållbart?

- Klä in skivan i gummiduk, dyrt men hållbart?

- Klä in skivan i plåt, dyrast men hållbart?

Alla förslag och synpunkter är välkomna!

//Henke

Link to comment
Share on other sites

Antingen lägger du 2 tums brädor under eller en stark Plyfa skiva på ca 20mm och sedan klär du plåt över så har du en bänk som håller att ställa motorer på och länge.

Har du inte de kraven så kan du gå ner i dimension på brädor o plyfa och klä med oljehärdad masonit som man lacka med 2 komp. båtlack. typ International. det blir hårt. Jag hade så när jag jobbade 10 år i verkstad och det var otroligt slitstarkt. Och jag hade motorsågar och gräsklipparmotorer o topplock o sånt på bänken dagligen.

Link to comment
Share on other sites

Jag kör med 22mm råspont och oljehärdad massonite ovanpå.

Blir ytan för risig så är det bara att byta massonite (men jag har inte behövt det ännu efter 5år).

post-112-0-50788500-1299235108_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

Så dyrt är de ju inte med plåt. Jag köpte ett 2x1m plåtark 1mm för 150:- räcker ju till en 2m bred bänk iaf. Eller 4m bänk om du bara har 50cm djup :)

Ja tror 1mm plåt räcker långt om du har ett bra underlag.

Link to comment
Share on other sites

Jag gjorde en ram med vinkelprofiler och sedan lade jag 22 mm "golvplank". Benen är U-profil (U-balk) som jag hade köpt på mig i mängder. Det blev även en hylla med halva bordet bredd under bordet. Halvbredden var för att man inte skulle få hyllan ivägen utan kan både stå eller sitta vid arbetsbordet. Som ni säkert gissat redan är det här ett bord man inte flyttar själv. Det få gånger (en gång) jag flyttat bordet var det med hjälp av hjullastaren. Ett skruvstycke av stor modell är också installerad på bordet.

Link to comment
Share on other sites

För att kunna bygga bilen fick jag bygga ut mitt dubbelgarage med väggar runt carporten och fick då en perfekt verkstad. Jodå, utbyggnaden är byggd enl alla gällande normer med bl.a. brandklassade dörrar, dubbel gipsonit i väggar och tak mm. Tyvärr skulle utbyggnaden behöva vara dubbelt så stor!

Väggfasta arbetsbänkar i verkstan gjordes av 2x4 (tum) längs två väggar. Brädorna limmades och spikades till stora skivor som planhyvlades. Jag ville ha möjligheten att kunna sitta vid arbetsbänkarna med plats för knän under bänken men samtidigt ha hyllor under bänkarna. På en av bilderna syns min lösning på detta önskemål, stöttorna gjordes sneda. De fästes mot golvsocklarna. Arbetsbänkarna kläddes med galv plåt, billigt och hållbart. Ville ha kraftiga arbetsbänkar som skulle tåla att banka på och bära tunga föremål. Väggen bakom kläddes också med galv plåt (syns på en av bilderna). Rikligt med belysning och eluttag var också ett önskemål. All el är kopplad med 0-strömbrytare. 3-fas uttag för svets och kompressor finns också.

En kompis tyckte att jag skulle ha gardiner i fönstren. Nån djä...måtta får det väl vara! Jag har nöjt mej med en julstjärna som brukar tas bort i maj (pinsamt enl hustrun!).

Jo, jag vet!!!!

Ska städa på söndag men först ska jag köra isracing på lördag. En klient vill ha mej som medryttare på hans isbanebil.

Antas

Olidligt varmt i Luleå, +6,3 c kl 13:21.

Edited by Antas
Link to comment
Share on other sites

Något måste vara fel!

Det är +6,3*C i Luleå och minusgrader i Blekinge!!!

Hoppas att värmeböljan håller i sig i nott till slutet av nästa vecka då jag skall till Luleå!

//

JEK

Link to comment
Share on other sites

Jag har två lager med 12mm MDF limmade och målade med golvfärg. 90x45 reglar i stommen (väggfast) med snedsträvor i bordet och det är tillräckligt stabilt.

Link to comment
Share on other sites

Jag byggde min bänk med stomme i överblivet tyckt 45x145. På detta två 22 mm spånskivor med lim och skruv och en oljehärdad masonit som limmades ovanpå. En liten sarg runt om. En plåt på toppen hade inte skadat när man svetsar men jag kör med en lös plåt när det behövs

Link to comment
Share on other sites

Om du sätter en fast plåt så rekommenderar jag inte för tunn 2-3 mm (Cealm plåt) För tar du tunn och har använt bänken en längre tid med lite tunga saker på så kan plåten sträcka ut sig och bli bubblig.

Link to comment
Share on other sites

Jag kör med 22mm råspont och oljehärdad massonite ovanpå.

Samma här. Råspont och oljehärdad. Billigt och flexibelt.

Sen har jag en 3mm (och 50mm bred) L-profil på framkanten. Ger perfekt mothåll om det skulle behövas. Det är där jag bankar saker raka t.ex.

Jag har plåt på bänken i svetsrummet och det blir jävligt bullrigt.

Edited by Fredrik i Trollhättan
Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

hade i mit gamla garage och i det nuvarande köks bänk skivor..iofs jobbade jag på en firma och gjorde kök.. men det finns ju div bänkskivor att köpa på div bygghandlar.billigt eller på fyndet på IKEA. dom tål olja och vikt och e billiga.. under gjorde jag en stomme av vanliga 4 kant rör och skruvade fast skivan med trä skruv underifrån.. funkar bra.. satte en remsa plåt mot väggen som skydd (rf) med en kittsträng mot skivan sen då och då tinnertvättar jag av den så blir den som ny..visst lite brännmärken men det kan jag leva med.. och skruvstycket sitter oxå bra..

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Snyggt jobbat!

Ser tomt och stort ut men vänta bara........du kommer att behöva flera ytor!

Min verkstad har bänkar längs två hela väggar, likt förb...är de fulla! Verkstadsdelen är en tillbyggnad till garaget (dubbelgarage på längden), skulle behöva dubbelgarage på tvären också.

Antas

I konstant brist på yta.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...