Jump to content

Bocka plåt


Stefan Berglund

Recommended Posts

Den var inte alls så dum. Fanns fler liknande såg jag. En sån ska jag bygga! Kilkenny skulle haft en till försänkningen till bagageluckan. Lite kullager med olika dimensioner så har man en sick och falsmaskin i fickmodell. thumbsup.gif

Link to comment
Share on other sites

Det borde väl fungera ? På lazzes filmer bockar han ju plåt på likadant sätt i sin sick&fals. Där använder han iofs ett spetsigt övre hjul mot ett platt undre. Man kan väl göra verktyget med 20mm axlar. Bara svarva ner i änden där lagret ska sitta. Med ett 2dm långt verktyg har man en skaplig hävarm.

Heja Christer! :)

Link to comment
Share on other sites

Jag satte nyss två kullager på en platta och provade på 1,5 mm hård aluminium. Det fungerar, men tar lite mer tid. Klippte plåten med radie och böjde 45 grader, sen tog bulten till lagret i, Med lite mer tid och försänkt skruv, styrrullar och kanske lite olika profilhjul, så fungerar det nog bra. Principen har jag nu provat i alla fall och finner det värt mödan att bygga vidare på iden i alla fall.

edit. Den ersätter absolut inte sick och falsmaskinen, men just i innerböjar som tex Kilkennys baklucka, så kan den vara ett alternativ.

Christer.

Edited by Christer J
Link to comment
Share on other sites

Kilkenny skulle haft en till försänkningen till bagageluckan.

Mja jo, man kommer åt bra med en sån, men att försänkta 1,5mm halvhård aluminium 15 mm djupt med enbart handkraft är nog inget man gör om man inte heter Magnus Samuelsson. B)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...