joaba Posted February 17, 2011 Posted February 17, 2011 Jag tänkte se om jag klarar att lägga upp lite bilder:) Quote
cealm Posted February 17, 2011 Posted February 17, 2011 joaba: Det klarade du galant. Ser också att du gör som jag, har verkstadskonst på väggen. Både bilen på bordet och på väggen ser bra ut. Quote
joaba Posted February 17, 2011 Author Posted February 17, 2011 joaba: Det klarade du galant. Ser också att du gör som jag, har verkstadskonst på väggen. Både bilen på bordet och på väggen ser bra ut. Tack men dom blev nog lite stora:( Quote
Unaimed Posted February 17, 2011 Posted February 17, 2011 Vilka fina svetsar!! :notworthy: Tycker jag ser ett TIG handtag på bilderna. Hur fungerar det att punkta med en sådan? Går det att göra det med en hand utan tillsatsmaterial, dvs bara smälta ihop bitarna? Quote
Baging Posted February 17, 2011 Posted February 17, 2011 Är det dubbdäck till karten jag ser på hyllan? Det är ju t.o.m. roligare än att köra se7en på bana ;) :D Quote
family guy Posted February 18, 2011 Posted February 18, 2011 Hej och välkommen! Kul bygge, är ramen helt egenkonstruerad eller är det någon befintlig konstruktion som anpassats för Alfans drivlina? Jag gillar upplägget i alla fall, bredden på kardantunneln ställer till och med en Hummer i skamvrån. Vad är det för Alfa som fått släppa till delarna? Quote
Janne E Posted February 18, 2011 Posted February 18, 2011 Hej o Välkommen!! Kul bygge, det kommer bli intressant att följa. Extra kul med en Hallänning till :lol: :lol: Janne Quote
Panzer Posted February 18, 2011 Posted February 18, 2011 Hej och välkommen! Vad kul med ytterliggare en Alfa Seven. Ser att du bygger med 116-transaxel och Nordmotor. Själv gör jag nästan tvärtom - jag har 105 bakaxel och låda med TS-motor. Ser riktigt snyggt och prydligt ut! // JEK Quote
joaba Posted February 19, 2011 Author Posted February 19, 2011 (edited) Vilka fina svetsar!! :notworthy: Tycker jag ser ett TIG handtag på bilderna. Hur fungerar det att punkta med en sådan? Går det att göra det med en hand utan tillsatsmaterial, dvs bara smälta ihop bitarna? Tack, jodå d går bra bara man inte gradar för mycket helst inget alls så e d bara att smälta ihop:) Edited February 19, 2011 by joaba Quote
joaba Posted February 19, 2011 Author Posted February 19, 2011 Är det dubbdäck till karten jag ser på hyllan? Det är ju t.o.m. roligare än att köra se7en på bana ;) :D Jorå skarpsynt kille ja d e nog kul men jag sålde dom vidare förra vintern:( jag har nog en kart som är från dina trakter (Gabrielssons gamla C-kart) Quote
joaba Posted February 19, 2011 Author Posted February 19, 2011 Hej och välkommen! Kul bygge, är ramen helt egenkonstruerad eller är det någon befintlig konstruktion som anpassats för Alfans drivlina? Jag gillar upplägget i alla fall, bredden på kardantunneln ställer till och med en Hummer i skamvrån. Vad är det för Alfa som fått släppa till delarna? Den är byggd efter Alfa Ronnys ritningar med vissa förändringar, och d är en Alfetta GTV -83 2,0 som fått släppa livet till (den va i o för sig redan död) med lite nyare motor men fortfarande nordmotor. Quote
joaba Posted February 19, 2011 Author Posted February 19, 2011 Hej och välkommen! Vad kul med ytterliggare en Alfa Seven. Ser att du bygger med 116-transaxel och Nordmotor. Själv gör jag nästan tvärtom - jag har 105 bakaxel och låda med TS-motor. Ser riktigt snyggt och prydligt ut! // JEK TACK Quote
joaba Posted February 19, 2011 Author Posted February 19, 2011 Hej o Välkommen!! Kul bygge, det kommer bli intressant att följa. Extra kul med en Hallänning till :lol: :lol: Janne Tackar ja vi är för dåliga här nere:) Quote
Panzer Posted February 19, 2011 Posted February 19, 2011 Hej! Det är Alfa Ronnys gamla motor med tillbehör som Plenum och grenrör jag har i min bil. Han sprider sig..... // JEK Quote
joaba Posted February 19, 2011 Author Posted February 19, 2011 Ja d e ju bra att sprida ut bra grejor så dom inte ligger och samlar damm. Har precis monterat på toppen efter en liten renovering med glasblästring,portmatchning,volymmätning och mirrafräsning av säten och slutligen ett litet renskär på toppen 0,2mm,lite färg fick den också:) Quote
Jocke4U Posted February 19, 2011 Posted February 19, 2011 Stiligt! (och bra storlek på bilden :515: ) Quote
Kilkenny Posted February 19, 2011 Posted February 19, 2011 Snyggt å prydligt, å bra bilduppdateringsfrekvens, keep it up! :thumbsup: Quote
AlfaRonny Posted February 19, 2011 Posted February 19, 2011 Kul att följa bygget av systerbilen. Blir riktigt fint :thumbsup: När den är klar vore det kul och ta några bilder med bägge bilarna tillsammans. //R Quote
joaba Posted February 20, 2011 Author Posted February 20, 2011 Kul att följa bygget av systerbilen. Blir riktigt fint :thumbsup: När den är klar vore det kul och ta några bilder med bägge bilarna tillsammans. //R Det är väl d minsta du kan begära:) Quote
joaba Posted February 20, 2011 Author Posted February 20, 2011 En bild på bakre hjulupphängning. Quote
Jay-c Posted February 22, 2011 Posted February 22, 2011 snyggt & rejsigt med inbordsbromsar! :) Quote
cealm Posted February 22, 2011 Posted February 22, 2011 joaba: Har jag sagt det förr så är det en upprepning som tål att upprepas: Riktigt stilig bilram! Har du till och med infälld golvdurkplåt? Eller ser jag fel? Quote
Thomas Posted February 22, 2011 Posted February 22, 2011 Golvdurkplåt Cealm ja den verkar vara i Aluminium. Quote
joaba Posted February 23, 2011 Author Posted February 23, 2011 joaba: Har jag sagt det förr så är det en upprepning som tål att upprepas: Riktigt stilig bilram! Har du till och med infälld golvdurkplåt? Eller ser jag fel? Nej du ser helt rätt, skulle hafft hel plåt men fick inte in den så jag fälde ner den i mellan rören blev rätt bra faktist, lite pyssel men men:) Quote
joaba Posted February 24, 2011 Author Posted February 24, 2011 Lite fler bilder om någon vill se:) jag tycker det är mycket trevligt med bilder iallafall. Quote
Christer J Posted February 24, 2011 Posted February 24, 2011 Det där ser ju väldigt bra ut. En liten fundering bara, det ser ut som ett dieselfilter?? Quote
Antas Posted February 24, 2011 Posted February 24, 2011 Oerhört snyggt bygge! Var stolt!!!!! Speciellt gillar jag, förutom allt annat, din framvagn. Vikten tas upp av nedre spindellederna, dvs bilen hänger inte på de lederna utan står på dom. Jag har en annan variant, bilens vikt tas upp av övre lederna. Har ett psykologiskt motstånd mot att "hänga" på nedre spindellederna. I min ungdom hade jag en Opel Kadett -65, den "hängde" på de nedre spindellederna. Vid två tillfällen brast en av kullederna och bilen rutschade fram ostyrbar!!!!!! Tur i oturen att jag inte gled över i mötande körbana eller förpassade någon fotgängare till de sälla jaktmarkerna. Antas i Luleå (-22,2 c kl 05:45) Quote
Thomas Posted February 24, 2011 Posted February 24, 2011 Ja den är fin Alfa va? Länkarmarna är fina också speciellt övre gillar jag. Quote
joaba Posted February 25, 2011 Author Posted February 25, 2011 Det där ser ju väldigt bra ut. En liten fundering bara, det ser ut som ett dieselfilter?? Japp d stämmer Quote
Kilkenny Posted February 25, 2011 Posted February 25, 2011 (edited) Det är bara att hänga på husvagnen i bakgunden..... B) Är det Toyo Proxes däck? Dimension? Edited February 25, 2011 by Kilkenny Quote
joaba Posted February 25, 2011 Author Posted February 25, 2011 Det är bara att hänga på husvagnen i bakgunden..... B) Är det Toyo Proxes däck? Dimension? Nä den får nog hänga bakom V70in, japp det är Fondmetal 7*15 med Toyo Proxes T1R 195/55/15 fram och 225*50*15 bak vi får väl se om d blir bra det är nog brett men d ser ju bra ut:) Quote
Kilkenny Posted February 25, 2011 Posted February 25, 2011 Jag är också nyfiken på hur mycket bett det är i dom, har dock bara 215 bak men det räcker nog, ser det bra ut så e det bra ;), Quote
joaba Posted February 25, 2011 Author Posted February 25, 2011 Jag är också nyfiken på hur mycket bett det är i dom, har dock bara 215 bak men det räcker nog, ser det bra ut så e det bra ;), Tror du att d e så enkelt, d låter ju kanon:) Quote
joaba Posted February 25, 2011 Author Posted February 25, 2011 Fått hem mitt nya oljelock från graveringen d blir nog bra nu är d snart dags att fylla en låda med alu grejor som skall eloxeras. Quote
Arrowsmith Posted February 25, 2011 Posted February 25, 2011 Som ett tips kan jag bara nämna att du inte bör ta ut dina proxes T1 på bana. Jag kom till Anderstorp och det var krav på endast DOT. märkta däck. Jag fick köra på mina dåvarande gatdäck Toyo proxes T1 istället för "riktiga däck" och slitbanan rann i princip av som varmt smör. Efter ett fåtal varv så körde jag i depån p.g.a. vibrationer i ratten för att se vad som hänt. På däckens skuldror hängde gummikorvar i diameter som ett lillfinger och det var de som orsakade vibrationerna. Fick helt enkelt ta och riva bort dom så var ordningen återställd under några varv till, sedan samma sak igen. Det gick åt ett antal millimeter mönster den kvällen och jag har aldrig planerat att köpa sådana däck igen. De var randiga tvärs mönstret och hjulen behövde en ordentlig balansering efter det... Quote
joaba Posted February 26, 2011 Author Posted February 26, 2011 Som ett tips kan jag bara nämna att du inte bör ta ut dina proxes T1 på bana. Jag kom till Anderstorp och det var krav på endast DOT. märkta däck. Jag fick köra på mina dåvarande gatdäck Toyo proxes T1 istället för "riktiga däck" och slitbanan rann i princip av som varmt smör. Efter ett fåtal varv så körde jag i depån p.g.a. vibrationer i ratten för att se vad som hänt. På däckens skuldror hängde gummikorvar i diameter som ett lillfinger och det var de som orsakade vibrationerna. Fick helt enkelt ta och riva bort dom så var ordningen återställd under några varv till, sedan samma sak igen. Det gick åt ett antal millimeter mönster den kvällen och jag har aldrig planerat att köpa sådana däck igen. De var randiga tvärs mönstret och hjulen behövde en ordentlig balansering efter det... Dom gick "lite" varma alltså vad hade du för lufttryck? Quote
Arrowsmith Posted February 26, 2011 Posted February 26, 2011 Det var en bra fråga... det var juni 2006 så det var ett tag sedan och jag minns inte längre.... http://seven_hmb.booksgarage.com/html/anderstorp_28_juni_06.html Quote
joaba Posted March 1, 2011 Author Posted March 1, 2011 En bild på hur elcentralen blev, helt ok tycker jag En bild på bromsskivor och nav med omborrat bult mönster pga att fälgarna jag fick va 108*4 istället för 98*4 Quote
AlfaRonny Posted March 1, 2011 Posted March 1, 2011 Ser bra ut :racesmile: PS: När du lägger upp bilder nästa gång, minska dom med minst 50% i t.ex programmet Paint. Så blir det lättare för oss med lite långsammare internetanslutning att kolla på bilderna. Tror även att det finns ett max antal megabyte som varje tråd får innehålla, och det vore ju trist om det blev fullt. Quote
Antas Posted March 1, 2011 Posted March 1, 2011 Jag har nyss njutit av bilderna på ditt chassi. Tog mej återigen en titt på din fina framvagn. En fundering dök upp. Övre spindelleden ser vinklad ut, anta att bilen höjs vid t.ex. utgång av ett gupp (dvs hjulen sänks).Räcker rörelsemånen på spindelleden i delen som är vänd mot hjulet? Jag har använt en liknande led som din övre men monterad som nedre led. För att få tillräcklig rörelsemån fick jag vinkla den uppåt. Antas i Luleå. I morgon blir det vår även här i Luleå, i allafall om man får tro SMHI. Quote
Tabac Posted March 2, 2011 Posted March 2, 2011 Jag har nyss njutit av bilderna på ditt chassi. Tog mej återigen en titt på din fina framvagn. En fundering dök upp. Övre spindelleden ser vinklad ut, anta att bilen höjs vid t.ex. utgång av ett gupp (dvs hjulen sänks).Räcker rörelsemånen på spindelleden i delen som är vänd mot hjulet? Jag har använt en liknande led som din övre men monterad som nedre led. För att få tillräcklig rörelsemån fick jag vinkla den uppåt. Antas i Luleå. I morgon blir det vår även här i Luleå, i allafall om man får tro SMHI. Hallå Antas. Du kollar förmodligen på bild Nr:2 från Vänster. När motorn monteras i chassit, så tror jag att den övre Kulleden kommer att ligga vågrätt eller svagt neråtlutad. Det är vad jag tror. Quote
Antas Posted March 2, 2011 Posted March 2, 2011 (edited) Ahh,tankefel av mej! Hmmm...kan vara synfel också....eller en kombination. Tänkte inte på att motorn inte satt i chassit. Som det ser ut på bilden borde det se ut när bilen är "uppfjädrad" och vinkeln på spindeln blir mindre när den är "nerfjädrad". Logiskt! Edited March 2, 2011 by Antas Quote
joaba Posted March 14, 2011 Author Posted March 14, 2011 (edited) Nu händer d lite igen kompisen svarvar fullradie trattar till mig i 7075T6 ALU som sedan skall eloxeras i hop med pedaler och insugen och lite annat:) Edited March 14, 2011 by joaba Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.