Jump to content

Oljetemp i diff?


Antas

Recommended Posts

Hur viktigt är det att ha fritt luftflöde runt diffen?

I min "rörhög" är den inbyggd, ev kylluft är alltså minimal.

Har funderat på att sätta en tempgivare på diffen för att ha koll.

Någon som har en uppfattning om tempen på diffen? Oljan är helsyntet.

Antas i ett svalt Luleå, -24,1 c kl 14:20.

Link to comment
Share on other sites

Vid -24 är det nog ingen större risk för överhettning! :-)

(Jag köpte en renoverad 7,5" diff av en kille som istället skulle ha en diff med oljepump och kylare. Detta var på en Sierra med någon bamsemotor, vet dock inte om det behövs oavsett bil/motor.)

Link to comment
Share on other sites

Det är faktiskt en intressant fråga. När jag bytte diff i Caprin (Sierradiff) för några år sedan tyckte jag utväxlingen kändes tajt shimsad - efter 13 mil i landsvägstempo var diffen markant varm (kanske 60-70 grader utanpå). Därför började jag forska lite i det men det verkar som att de flesta menar att 70-100 grader är ganska normal temperatur.

Jag har hyfsat luftflöde runt diffen, kapslar man den helt finns det risk för att tempen drar iväg. Nissan 200SX har oljekylare originalmonterad på diffen men pumpen till den startar bara när man kör rätt fort, tror jag. Men det är ju ett system man kan kolla på om man vill. Enklare är förstås att först bara mäta temperaturen och om det behövs ordna lite luft som kyler.

/Gustaf

Link to comment
Share on other sites

Jag tänkte göra mätningen enkel genom att fästa en ytgivare utanpå diffen under oljenivån.

Tänkte använda någon av de enkla termometrar som brukar finnas på Biltema och Clas Olson. Givarna brukar fästas med självhäftande tape mot mätobjektet.

Borde bli en betydande eftersläpning av mätvärdet och värmen torde spridas över hela diffhuset. Tror dock att någon större noggrannhet inte krävs, jag är bara intresserad av om ev skärningsrisk kan föreligga.

Hmm......avdunstning av syntetolja genom ventilationsslangen ovanpå diffen? Avdunstningen borde öka vid stigande temperatur eller kan man bortse från detta?

Link to comment
Share on other sites

100 grader är inga problem för oljan, Tex., Både Redline och Omega är specade för en temparatur mellan ca -40 till + 240 grader. men jag tycker problemet är att få upp tempen för oljan ger massa effektförluster när den inte är varm o tunnare. men ligg mellan 70-120 grader.

jag körde ca 30 pull i bromsbänken innan jag kom upp kring 60-65 grader och då kom mer effekt också.Så på landsväg med massa luft som far ikring så kyler det.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...