Jump to content

Ride height på Jaguarbakaxel?


Lowflyer

Recommended Posts

Hej.

Är det någon därute som vet vad det skall vara för rideheight på Jaguars bakaxel? Dvs, hur högt skall jag montera klumpen för att få rätt lutning på bärarmarna/drivaxlarna?

Gärna med ett mått som talar om skillnaden i höjd mellan två mätbara punkter så att inte däcksstorlek etc spelar in. Eller en vinkel på undre eller övre bärarmen.

/Janne

Link to comment
Share on other sites

OT: är det rod på gång? :)

Japp. Tänkte ställa frågan här ändå då forumet är fullt av kunnigt folk. Hoppas ni överlever en fråga från en kättare :-) Skämt åsido, jag hänger på detta forum rätt mycket och är helt klart intresserad av era bilar också.

OM någon är intresserad har jag en byggtråd på SSRA:

http://www.ssra.org/ssra_forum/viewtopic.php?f=23&t=11003

/Janne

Link to comment
Share on other sites

Kul tråd och intressant bygge, man är ju så insnöad på locost att man nästan glömmer av att det finns andra sorters bilar folk bygger helt för hand. :thumbsup:

Man kanske skulle bli kättare nästa gång......

Edited by Kilkenny
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Det jag funderar över är om inte drivknutarna mår bäst av att gå med lite vinkel? Annars kan man få problem med att lagerrullarna står på samma ställe hela tiden och då nöter ett dike. Eller fjädrar hjulet hela tiden så att detta inte är något problem?

Om man lutar drivaxeln svagt nedåt (undre bärarmen vågrät) borde rollcentrum hamna lägre ned vilket bör vara bra med tanke på den stela axeln fram. Men frågan är om Camber Gain blir för stor med denna setup?

Jag är mer intresserad av att få ett konsekvent beteende på vägen än att få bästa möjliga dragracingprestanda.

Är det ingen här på forumet som har erfarenhet av Jaguaraxelns mysterier?

Hur gör ni som har Sierrans bakvagn?

/Janne

Link to comment
Share on other sites

Ha gärna nedre bärarmen lita lutande neråt så vid kurvtagning är den paralell med marken och spårvidden som störst.(på ytterhjulet)

Edited by Thomas
Link to comment
Share on other sites

jag tror du har helt rätt att drivknutarna mår bäst om de går med en liten vinkel - risken är annars stor att belastningen bara sker på ett ställe - de övriga funderingar som du har vet jag inget om

kenneth

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...