Jump to content

Gas till TIG svets??


Janne E

Recommended Posts

Har skaffat en dubbelströms TIG, en vattenkyld ESAB på 200A så nu behöver jag råd om vilken gas man behöver.

Enligt AGA här i stan så kan jag använda deras Mison Ar till vanligt stål, rostfritt o aluminium, men helst vill

jag ha Air Liquide eftersom jag har bra kontakt med dom sen innan.

Men när jag pratar med dom säger dom att det inte finns någon gas som funkar på alla tre materialen...

Hur ligger det till??? Vad använder ni andra????

Vill gärna ha koll på detta innan jag skaffar tub.

Janne

Edited by Janne E
Link to comment
Share on other sites

Jag körde Mison Ar tidigare till alla material utan problem, men efter tips från en mästersvetsare kör jag numer ren Argon, blir billigare och faktiskt lite bättre? Kan vara så att övning ger mer färdighet också.

Christer.

Link to comment
Share on other sites

Jag kör ren argon. Funkar bra.

Min minimala erfarenhet av Tig är att det går långsammare än MIG och därmed går det åt mycket mer gas. Kan vara värt att hyra en större flaska om du skall öva mycket i början. En 5 liters tömmer man på en grisblink.

/Peter

Edited by pelle17B
Link to comment
Share on other sites

Finns lite dyrare men mycket "snålare" regulatorer med bra inställningsmöjligheter,´har glömt vad dom heter men dom har en gasmängdmätare inbyggd. Ska man svetsa mycket är dom guld värda :thumbsup:

*googlesökning* Elga Optimator heter den jag kör med.

Link to comment
Share on other sites

Du kan köra Air Liquides Argon till allt utan problem.

Jag har svetsat "svart" rostfritt aluminium koppar mässing med deras Argon.

AGA är bara dyrare och inte ett skvatt bättre,kan inte skylla resultatet på gasen iallafall :rolleyes:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...