DumDum Posted January 31, 2011 Posted January 31, 2011 Hej har länge då viljat bygga egen bil, i flera år. Halkade in här igen på ett bananskal och den nämnda viljan triggades då jag har garage för ca 10bilar nu. Så igår började projektet att dra igång lite lätt med att köpa en riktig svets då min nödsvets(biltemas billigaste) inte räcker och pappa låter inte sin Kempii lämna sitt garage. Började leta och gick in i en stor klump. stak och lånade jobbets släp och köpte en Esab LDA 200 med A10 matar verk, 3-fas. Köpte då också prick 50 meter 25x25 2mm fyrkantsprofiler och 10meter 20x20 1mm. Hittade också lätta ritningar på en bok ram i en PDF och allt är H och andra bokstäver. har inte excell där alla måtten förmådligen står. Är bok ramen bra val om man är en ranglig pöjk på 185cm (ärligt 183cm lång) Kollat på donatorbilar och varierar mellan sierra -87 Volvo delar med B230FK och Saab 900 2,0LLT 150 hk Tanken är att bilen ska vara lätt och hyggligt respektabel på Strippen och bana. Att den ska vara rätt lätt att bygga också. Det är la de jag är ute efter. Nu börjar kl. bli lagom att ringa min närmaste SFRO besman och bekanta mig lite och så :P bookChassism.pdf Quote
Kilkenny Posted January 31, 2011 Posted January 31, 2011 Hej har länge då viljat bygga egen bil, i flera år. Här är du inte ensam om det :racesmile: Skål å välkommen, ut i det stora garaget och ta bilder nu, bums! :thumbsup: Quote
DumDum Posted January 31, 2011 Author Posted January 31, 2011 Här är du inte ensam om det :racesmile: Skål å välkommen, ut i det stora garaget och ta bilder nu, bums! :thumbsup: Kan göra det i helgen då det står 10 mil ifrån min bostad ;) Men kan säga att jag nu håller på att försöka välja en ram att bygga efter ;) Har som regel att bara vara där på helgerna dom senaste gick de åt 30h per helg :) så de ser posetivt ut för att en rörhög ska börja ta form. Med mitt första samtal med "min" SFRO bes man så kom de fram att det är tillåtet att strypa motorn till rätt effekt och styrka med broms papper. Han mömlade något om att man för göra dom Nödvändiga ändringarna som krävs för sitt amatörbygge ska bli godkänt. För jag fråga han eftersom han läser av vilken motor man har i vid Byggbes och självklart vet man ju inte då var skattevikten hamnar och om man då råkar ha lite för mycke effekt så får man strypa motorn med en restriktor i grenröret eller insuget. Ännu en sak mindre att oroa sig över. Quote
Jörgen Posted January 31, 2011 Posted January 31, 2011 hej och välkommen i byggträsket :racesmile: vilken sfro kille pratade du med? barone eller uno? enligt bilprovningen när jag registreringsbesiktigade min 7:a i aug 2010 så godkänns inga strypningar på amatör och ombyggda bilar. bygger du med saabmotor lättryckare 2.0 på 150hk så har du en motor som du sen kan vidareutveckla :prop: för ingen kostnad alls , särskilt nu när T5 suite finns där du kan gå in i orginal mjukvaran och ändra som du vill. jörgen Quote
DumDum Posted January 31, 2011 Author Posted January 31, 2011 hej och välkommen i byggträsket :racesmile: vilken sfro kille pratade du med? barone eller uno? enligt bilprovningen när jag registreringsbesiktigade min 7:a i aug 2010 så godkänns inga strypningar på amatör och ombyggda bilar. bygger du med saabmotor lättryckare 2.0 på 150hk så har du en motor som du sen kan vidareutveckla :prop: för ingen kostnad alls , särskilt nu när T5 suite finns där du kan gå in i orginal mjukvaran och ändra som du vill. jörgen De Barone var de som jag pratade med. Tanken är väl en Saab 2,0LTT men får den plats i en bok om man följer orginal måtten? Förövrigt har jag fått tag i alla mått också. Så nu é de bara att skriva ut och plocka med sig när man sticker upp till garaget så kan de börja :P Quote
cealm Posted February 1, 2011 Posted February 1, 2011 Välkommen in som bilfabrikör. Blir kul att följa att megapixlar du kommer ladda in på foumet. Lycka till och låt svetsen aldrig kallna när första strängen lagts. Quote
Jocke4U Posted February 1, 2011 Posted February 1, 2011 Välkommen och roligt om du bygger med SAAB LTT :) Om du har 10 mil mellan garage och hemmet...så skulle jag rekommendera att köpa en begagnad garagedator med nån internet-uppkoppling. Jag har garaget ihop med hemmet men ändå grymt värdefullt med dator i garaget. Quote
DumDum Posted February 1, 2011 Author Posted February 1, 2011 Välkommen och roligt om du bygger med SAAB LTT :) Om du har 10 mil mellan garage och hemmet...så skulle jag rekommendera att köpa en begagnad garagedator med nån internet-uppkoppling. Jag har garaget ihop med hemmet men ändå grymt värdefullt med dator i garaget. Man får tacka alla som hälsat mig Välkommen och Jocke4u min gammla världsrekords dator är min garage dator med ett 3G nät. kopplade in den denna helgen som var men glömde nätet hemma. Som sag SAAB LTT välger jag enbart för att dom har en bra standars effekt och de krävs inte mycke upp till ca 400hk. men jag vet inget om hållbarhet på omega lådan vilket jag får läsa på, i ett Opelforum. Lägger till en bild på en av locostens blivande garage granne. Min Bucik Electra 225 limited ed. -76 med en liten 455a :huh: Quote
Jörgen Posted February 1, 2011 Posted February 1, 2011 hållbarheten på opellådan är det nog inget fel på, fråga Båging här på forumet ,han har väl lagt snart tusen varv på kullen :lol: och lådan håller ju än. både min och Lupus låda här på forumet kör med den och dom håller hittils,våra bilar väger ju hälften av vad lådorna är tänkta att släpa runt på. Angående saabmotorns storlek så får den plats i en bokram,,du får nog ha en liten bula i huven, som med dom flesta 2,0 motorer men längd och bredd så är den som dom flesta motorer. jörgen Quote
Thomas Posted February 1, 2011 Posted February 1, 2011 Opel folket menar att R25 tål 250nm o R28 280nm. men jag tror inte riktigt på det för den är ganska kraftig inuti.Kraftigare än M90 och många BMW lådor. MEN är man vääldigt våldsam vid växlingen så går en grej till växlingen sönder i dem. den är så hård o spröd att den går i bitar. Jag har själv bytt i min. Min kamrat har en SAAB motor o R28 i sin Volvo 240 och den går med relativt hög effekt den höll hela säsongen till slutet då gick också hans sönder som min hade gjort. och han har satt ihop sin nu. priset på den delen är ca 250:- Jag tror att innan dreven har gått p.g.a. vridet då är man långt. En Hardy skiva är skonsam mot lådan vid växling. Många har ju ganska bra effekter i framhjulsdrivna bilar och de lådorna är oftast klena att titta på inuti. Quote
Jörgen Posted February 1, 2011 Posted February 1, 2011 har pratat med killar som iävlar i SSK serien med olika typer av tunga bilar och som har omegalådan och för dom flesta så håller den hur bra som helst,, en annan fördël är att dom är billiga att köpa, 500-1000:- jörgen Quote
DumDum Posted February 1, 2011 Author Posted February 1, 2011 :hypocrite: oki tack för informationen. :notworthy: Tänker jag rätt när jag tänker att köpa en Saab 9000 -94---> 2.0LTT 150hk som donator, omega låda och 240 bakaxel? De där med Spindlarna fram får jag säkert info om i bygghandboken när jag hämtat ut den imorgon :) (Bilden föreställer min andra vässade leksak) Quote
Jörgen Posted February 2, 2011 Posted February 2, 2011 blir väl en bra kombination :thumbsup: . min taunusaxel har 3,89 i utväxling och är bra för bana men i trafik skulle jag vilja ha den lit e lägre växlad... nu har jag 3000rpm vid 100kmh. på min saab 9000 så har jag samma varv på 4:an som sjuan på 5:an :blink: .vid samma hastighet,,så jag startar altid på 2:an med sjuan. jörgen Quote
Thomas Posted February 2, 2011 Posted February 2, 2011 jag har 3174 rpm vid 100kmh och 95 vid 3000 rpm. tycker det är lagom. motorn varvar upp till 8000 så det är ok. Quote
Rikard Larsson Posted February 3, 2011 Posted February 3, 2011 nu har jag 3000rpm vid 100kmh. På min andrabil (Polo GTI) så har jag ganska exakt 4000 rpm vid 120 km/h, bränsleekonomiskt... Men i stan är det lagom att dra fullt i ettan och sen rakt ner i fyran :) Längre sträckor i 50 kör jag i femman. Quote
LUPUS Posted February 3, 2011 Posted February 3, 2011 (edited) På min andrabil (Polo GTI) så har jag ganska exakt 4000 rpm vid 120 km/h, bränsleekonomiskt... Men i stan är det lagom att dra fullt i ettan och sen rakt ner i fyran :) Längre sträckor i 50 kör jag i femman. Nu sitter ni ju och jämför utväxlingar mellan mini sug motorer och 2 liters turbo motorer så jämförelsen haltar, vridet i en liten sug är väl hälften och tvingar dig till en varvvillig utväxling, och då motorn är liten så är inte bränsle förlusten så jätte stor ändå. Tror föresten jag åker 3.67 ? ( eller var det 3.71) etta används men skulle kunna hoppas över, tror 0-100 utan att växla på 2:an blir snabbast om man inte spinner bort sig. Annars är det gamla tipset R25D aktuellt , diesel lådan och skall ha lite längre 1:a och tätare mellan de andra växlarna., skall oxå vara starkaste lådan som är specad till 310 diesel Nm, men frågan är om den växel lådan existerar i sverige , diesel 2.2 omegor växer inte på träd. En indikation jag har är att en turbo motor gärna vill ha lite att jobba emot så man hinner bygga laddtryck mellan växlingarna och inte bara varvar motorn upp och ned med turbo dumpningar hela tiden( nu har i och för sig jag lite större turbo men ändå) Konceptet låter för övrigt utmärkt, väljer du fritt för sök få tag på en diff broms bakaxel , du kommer behöva det Edited February 3, 2011 by LUPUS Quote
Thomas Posted February 3, 2011 Posted February 3, 2011 Jo du har rätt. Turbomotorn går bättre med lite motstånd så den får arbeta.Och vridet är ju självklart bättre på Turbomotorn. Quote
DumDum Posted February 3, 2011 Author Posted February 3, 2011 Konceptet låter för övrigt utmärkt, väljer du fritt för sök få tag på en diff broms bakaxel , du kommer behöva det A jag har en 240 axel liggandes som är ny renoverad och en torsten (stavning?) diff liggandes också. Där av den bakaxeln kanske skulle funka i bygget. Så som de känns nu så kommer 250hk fäcka väldigt långt i en väldigt liten och lätt bil. Men tror ni att ramen skulle klara det om man säger att alla svetsar blir perfekta och fina varma greppiga R-däck? Quote
LUPUS Posted February 3, 2011 Posted February 3, 2011 (edited) Så som de känns nu så kommer 250hk fäcka väldigt långt i en väldigt liten och lätt bil. Men tror ni att ramen skulle klara det om man säger att alla svetsar blir perfekta och fina varma greppiga R-däck? jag har 180 hp registrerad hos transport styrelsen, visst min bil är lite tyngre men det är ändå klart tillräckligt Edited February 3, 2011 by LUPUS Quote
Jörgen Posted February 3, 2011 Posted February 3, 2011 och jag har 204 hkr på 820kg skattevikt.:racesmile: jörgen Quote
LUPUS Posted February 3, 2011 Posted February 3, 2011 (edited) och jag har 204 hkr på 820kg skattevikt.:racesmile: jo men du skall köpa en lott Edited February 3, 2011 by LUPUS Quote
Arrowsmith Posted February 3, 2011 Posted February 3, 2011 Jag har Volvo 1031 axel med 3,54 i slutväxel och M47 låda och 2.3L turbo. 100km/h = 2700 rpm på 5:an 100km/h = 3300 rpm på 4:an Turbon älskar lite motstånd så ska du köra överladdat så kan 3,54 passa bra. På min bil passerar MAP från - till + skalan vid 2100 rpm och fullt ladd vid 2800 rpm ca. Det ger trevlig karaktär trots lite högre utväxling. Quote
Jörgen Posted February 4, 2011 Posted February 4, 2011 och jag har 204 hkr på 820kg skattevikt.:racesmile: jo men du skall köpa en lott men jag kan ju inte hjälpa att bilprovningen skriver in fel effekt tiil min fördel på regpappret :lol: jörgen Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.