Antas Posted January 31, 2011 Posted January 31, 2011 (edited) "Hör någon som ropar i öknen" lär ska vara någon strof i bibeln. Nu ropar jag ut min nöd i öknen. Svänghjulet på motorn fästes med 6 st bultar, tyvärr är jag numera bara ägare till 5 st bultar. Besökte idag Fords två representanter här i Luleå. Ingen kunde uppbringa en endaste liten ynka bult! Finns det någon på detta eminenta forum som har en (1 st) bult M10x1 mm, längd under bultskalle ca 33 mm. Antas Bultförlorare Edited November 8, 2011 by Antas Quote
Thomas Posted January 31, 2011 Posted January 31, 2011 (edited) kolla med Burton. denna kan se ut som 1,0 i stigning. och längden kan passa för din är ju inte gängad längst ut. men byt alla 6 . http://www.burtonpower.com/parts-by-category/engine-components/flywheel-parts.html?p=3 http://www.burtonpower.com/parts-by-category/engine-components/nuts-bolts/ft591.html 'din är väl Cologna? Edited January 31, 2011 by Thomas Quote
Antas Posted January 31, 2011 Author Posted January 31, 2011 (edited) Har ingen aning. Det står på bultskallen: "KAMAX 110" Den bör nog vara ganska identisk med originalet med tanke på vevaxelns balansering. Iofs vet jag inte vilken betydelse det har men jag kan ju väga på brevvåg och slipa till vikten så lika originalet som möjligt. Byta alla 6? Går det inte att återanvända befintliga bultar om man använder bultlåsningsvätska? Edited January 31, 2011 by Antas Quote
Thomas Posted January 31, 2011 Posted January 31, 2011 byter du alla så får du samma vikt och det är ingen nackdel att byta alla då de kan blivit överdragna någon gång. och är de genomgående genom veven in i motorn så ta en droppe loctite på dem så inte oljan letar sig igenom gängan. Quote
Pac Posted February 1, 2011 Posted February 1, 2011 (edited) Ett gammalt känt tricks för att slippa problem med loctiten: Lägg loctiten på gängan inuti vevaxeln mha tops. På det viset minskar du risken att loctiten påverkar momentdragningen och/eller skapar en "vall". P.S. Om du bytar samtliga 6 så kolla vad ARP-bultar kostar. ARP är inte jättedyra för Ford. :) Edited February 1, 2011 by Pac Quote
pelle17B Posted February 1, 2011 Posted February 1, 2011 Du bör vara helt säker på att den du sätter dit har samma hållfasthet som originalet! Svänghjul som springer lös vid 6000 rpm är inte att leka med. jag tror de sågar sig igenom det mesta i sin väg. /Peter Quote
Antas Posted February 1, 2011 Author Posted February 1, 2011 Dokusåpan om bultarna fortsätter. Var idag i kontakt med Ford igen. De kan fixa fram en (1) bult från utrikes någonstans, denna bult har utgått ur sortimentet. Bulten som Ford kan få fram är 45 mm alltså för lång. Den "ogängade" delen längst ut på bulten (se bild) ska passa in i ett hål med rätt diameter längst in i vevaxeln. Enl Ford är det inte sträckbultar och kan återanvändas. Får nog väga bultarna på brevvåg och kapa samt slipa till den nya bulten så att den överensstämmer i vikt och dimension med de övriga fem. Gjorde idag även ett försök hos en bultspecialist (Laitis i Luleå), de brukar ha det mesta. Men ack nej, dessa bultar var omöjliga att få tag på! Vad är ARP bult som nämns ovan? Personligen tycker jag att det är mycket märkligt att Ford inte kan beställa dessa bultar. Börjar anfäktas av tvivel vad gäller Fords företags- och affärsfilosofi. Antas Förbannare av bultguden. Quote
therealpinto Posted February 1, 2011 Posted February 1, 2011 Ford är inte så bra på att hålla reservdelar till gamla bilar :-( ARP tillverkar specialbultar till fordonsapplikationer. En sats med 6 bultar till Pinto (också M10x1, längden kan skilja) kostar 18 pund från Burton Power, standardbult till Cologne V6 3,25 pund styck. /Gustaf Quote
Antas Posted February 1, 2011 Author Posted February 1, 2011 Ford vill ha 28 SEK för den bult de kunde leverera. Tror nog att jag kapar den till rätt längd och justerar vikten till paritet med de övriga. Originalbulten väger 30 gr. Hur stor betydelse har en viktskillnad på något/-ra gram? De sitter ju monterade mycket nära rotationscentrum och borde i mitt tänkande inte påverka balanseringen i någon större omfattning. Nåja, jag har inte fått bulten i min ägo ännu, får väl se om Ford klarar denna enkla uppgift. Quote
Thomas Posted February 1, 2011 Posted February 1, 2011 håll dig på grammet och allt under är en bonus Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.