Ingenjören Posted January 16, 2011 Posted January 16, 2011 Hej alla. Jag har kommit över en 2,3-liters pinto som har suttit i en ismaskin óch drivits av gasol. Är det någon som har koll på hur den vanliga 2litersmotorns delar passar. Toppen på motorn har kanaler som är katastrofalt klena och svänghjulet är stort som en planet. Vad jag vill göra är att ta 2,3-litersmotorns botten och bulta på 2-literstoppen samt att byta svänghjulet. Frågan är om det passar? Hur lika och olika är motorerna? Finns det något vits med att laborera med dennna motor alls? Quote
Thomas Posted January 16, 2011 Posted January 16, 2011 (edited) http://www.google.se/#q=Pinto+volvo+head&hl=sv&prmd=ivnsfd&source=univ&tbs=vid:1&tbo=u&ei=TxYzTePNOo2hOqqkrbYC&sa=X&oi=video_result_group&ct=title&resnum=4&sqi=2&ved=0CFgQqwQwAw&fp=e11ace720343db28 http://forums.turbobricks.com/showthread.php?t=36619 Edited January 16, 2011 by Thomas Quote
therealpinto Posted January 16, 2011 Posted January 16, 2011 Kort sagt, det enda som passar rakt av emellan motorerna är oljefiltret... Bore spacing är större så vår 2-literstopp passar inte (däremot passar nästan Volvos B23x-toppar). Det är en grymt stark bottendel men tung. I Sverige brukar jag tycka att det är klokare att bygga på B23/B230, billigare att nå samma effektnivåer etc. /Gustaf Quote
Ingenjören Posted January 17, 2011 Author Posted January 17, 2011 Det är alltså ingen vits med att jobba vidare med denna motor? Hade tidigare en DOCH-motor som även den visade sig vara en återvändsgränd. Man vill ha mer ork i motorn helt enkelt och givetvis helst så locost som möjligt. Tror jag får satsa på en FR32-kam, ställbart kamdrev, planing av toppen och en lättning av svänghjulet istället. 2,3-liters motorn får helt enkelt vara. Quote
Thomas Posted January 17, 2011 Posted January 17, 2011 (edited) det fanns ju en motor till salu här för 4500:- Zetec tror jag men i alla fall 16v. Ford 2,0 liter. Det är mkt bättre alternativ än att plöja ner massa pengar i en gammal Pinto http://forum.locostsweden.se/index.php?showtopic=9002 Edited January 17, 2011 by Thomas Quote
therealpinto Posted January 17, 2011 Posted January 17, 2011 Jag tycker inte att en "Lima" (amerikans 2.3-liters Pinto) är rätt motor i en Seven/Locost, i alla fall inte i Sverige. Det blir bara onödigt komplicerat. Här i Europa är det enklare och billigare att trimma en vanlig 2-liters Pinto till samma effektnivåer. Förmodligen blir det också billigare och enklare att använda Zetec. En 2-liters Pinto med välportad topp, FR32, rätt förgasare/insprutning och rätt tändkurva blir riktigt skoj i en Locost. Om den har 125 eller 145 hk är inte det viktigaste, det är att den får en bra karaktär som passar bilen (speciellt med lättat svänghjul). /Gustaf Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.