Jump to content

Amerikansk Pinto


Ingenjören

Recommended Posts

Hej alla.

Jag har kommit över en 2,3-liters pinto som har suttit i en ismaskin óch drivits av gasol.

Är det någon som har koll på hur den vanliga 2litersmotorns delar passar.

Toppen på motorn har kanaler som är katastrofalt klena och svänghjulet är stort som en planet.

Vad jag vill göra är att ta 2,3-litersmotorns botten och bulta på 2-literstoppen samt att byta svänghjulet.

Frågan är om det passar? Hur lika och olika är motorerna? Finns det något vits med att laborera med dennna motor alls?

Link to comment
Share on other sites

Kort sagt, det enda som passar rakt av emellan motorerna är oljefiltret... Bore spacing är större så vår 2-literstopp passar inte (däremot passar nästan Volvos B23x-toppar).

Det är en grymt stark bottendel men tung. I Sverige brukar jag tycka att det är klokare att bygga på B23/B230, billigare att nå samma effektnivåer etc.

/Gustaf

Link to comment
Share on other sites

Det är alltså ingen vits med att jobba vidare med denna motor?

Hade tidigare en DOCH-motor som även den visade sig vara en återvändsgränd.

Man vill ha mer ork i motorn helt enkelt och givetvis helst så locost som möjligt.

Tror jag får satsa på en FR32-kam, ställbart kamdrev, planing av toppen och en lättning av svänghjulet istället.

2,3-liters motorn får helt enkelt vara.

Link to comment
Share on other sites

det fanns ju en motor till salu här för 4500:- Zetec tror jag men i alla fall 16v. Ford 2,0 liter.

Det är mkt bättre alternativ än att plöja ner massa pengar i en gammal Pinto

http://forum.locostsweden.se/index.php?showtopic=9002

Edited by Thomas
Link to comment
Share on other sites

Jag tycker inte att en "Lima" (amerikans 2.3-liters Pinto) är rätt motor i en Seven/Locost, i alla fall inte i Sverige. Det blir bara onödigt komplicerat. Här i Europa är det enklare och billigare att trimma en vanlig 2-liters Pinto till samma effektnivåer. Förmodligen blir det också billigare och enklare att använda Zetec.

En 2-liters Pinto med välportad topp, FR32, rätt förgasare/insprutning och rätt tändkurva blir riktigt skoj i en Locost. Om den har 125 eller 145 hk är inte det viktigaste, det är att den får en bra karaktär som passar bilen (speciellt med lättat svänghjul).

/Gustaf

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...