Jump to content

Kolfiber prepreg


Jonte

Recommended Posts

Varför vill du ha prepreg?

Det känns spontant som att prepreg är för grabbarna med Autoklav. Vi vanliga dödliga får gjuta med väv och lös epoxi.

Vid sidan av bilhobbyn håller jag även på med modellflyg och där är det ganska vanligt med konstruktioner i glasfiber. Vissa som plastar kåpor, kroppar osv. blöter bara upp väven med epoxi och låter härda sedan, medan andra som lägger kol eller glasfiber som ytskikt på vingar vaccumsuger för att få bort så mycket överskottsepoxi som möjligt. Vad skall du ha det till?

Sen kan det vara ide att titta på att gjuta med glasfiber istället för kolfiber. Rimlig styrka till mycket lägre kostnad. När jag var på examensresa till England 2000 gjorde vi bland annat ett besök på Radical Sportscars. De gjorde sina vingar med en kärna i skum och sedan glasfiber som laminat. Ytterst lade de ett lager kolfiber för "då kan man ta mer betalt" :-)

/Janne

Link to comment
Share on other sites

Tror att det är svårt att hitta kolfiber prepreg billigt, Hexcel är annars en av de största tillverkarna. Dum fråga kanske, men måste du ha prepreg? Dels är den så himla dyr att frakta eftersom den måste fraktas nedfryst med kolsyre is. Sen måste den lagra i frysbox och härdas i vakuumpåse i ugn, eller autoklav om du har tillgång till det.

Sen brukar leverantörerna vara ovilliga att sälja annat än hela rullar (oftast 25 – 30 meter) så det brukar aldrig bli billigt med prepreg. Skall man hålla på hemma i garaget så är det nog enklare och billigare med torr kolfiber och epoxiresin. Hoppas jag inte framstår som Besserwisser glädje dödare nu :)

Link to comment
Share on other sites

Det kändes bara enklare med prepreg och inte palta med epoxi ;). Det enda som är fundersamt är just frakten och att det ska hållas nedkylt.

Nått ugnsliknande kan ordnas liksom vakumpump.

Men det kanske är så att man måste slabba med epoxi istället.

Link to comment
Share on other sites

Eftersom prepregen är förimpregnerat med en epoxi som redan innehåller härdare börjar den självhärd när den ligger i rumstemperatur. Proffsen brukar ha ett ”log-sheet” på varje rulle där man noterar när rullen togs ur frysen, och när den gick tillbaka igen. Då har man koll på total tiden i rumstemperatur. Rullen härdar sakta även i frysen. Bäst före datum brukar vara 12 månader i frysen

Link to comment
Share on other sites

ska man ha kolfiber ska man absolut köra med prepreg, kladda med handpålagd expoxi och cf är bara slöseri med material då man aldrig kan komma upp i vettigt förhållande epoxi/väv.

när det gäller härdning finns det en del olika varianter av prepreg;

- de som hålls i frys och härdar vid rumsteperatur, lite riskfyllt

- de som härdar vid ca +40 grader, dessa håller sig länge vid rumstemperatur(flera månader) och det fungerar att härda i förhöjd rumstemp, typ bastu.

vakumbag är ett absolut måste!

svenska tanso har för övrigt det du behöver

http://www.tanso.se/Fiberkompositer.htm

Link to comment
Share on other sites

Att få epoxin fördelad i mattan kan vara ett problem om man jobbar med tjocka mattor och är ovan. Men ta tunnare mattor så skall du se att det går fint.

Jag har hitintills enbart jobbat med olika glasfibersorter. S-glas är precis som kolfiber ruskigt starkt.

Link to comment
Share on other sites

Det finns ju speciella mattor som suger upp överskottet när man vaccumsuger .

så jag tror nog att man kan få ett vettigt förhållande mellan cf och epoxi.

När jag plastar med gf så lägger jag ofta ett par lager 300 och polyester som vanligt och sedan pressar jag ner en torr 300:a. Då suger den från dom andra lagren och viktförhållandet blir ofta bättre än 50/50 mot 30/70 som är vanligt vid handpåläggning.

Link to comment
Share on other sites

Det finns ju speciella mattor som suger upp överskottet när man vaccumsuger. Så jag tror nog att man kan få ett vettigt förhållande mellan cf och epoxi.

Jovisst, när man vakuum-drar lägger man en peal-ply och ovanpå den något som kan absorbera epoxiöverskott. Problemet är att man trots ca 1 bars tryck och absorption har för mycket epoxi för ett optimalt kolfiberlaminat. Om man jobbar med kolfiber skall man egentligen ha en autoklav för att få tillräckligt tryck på fibrerna, vakuum i atmosfärstryck räcker inte för att nå ett tekniskt optimalt laminat. Det blir säkert bra men det är som sagt inte optimalt och då kan man lika gärna jobba med någon glasfiberkvalité som inte är lika känsligt som kolfiber.

Om ni vill kika på tekniskt optimala kolfiberprodukter så ring runt till båtbutikerna i närheten och kolla om de har något från Marströms: http://www.marstrom.com/index.php

Jag tror att Marströms fortfarande har Sveriges största autoklav. De gör bland annat master, skrov, centerbord, rorkultar och allt möjligt till segelbåtar. De använder kolfiber för att få nytta av de tekniska egenskaperna snarare än de estetiska. När man tittat på hur de använder kolfiber blir man grön av avund... De kan verkligen bygga extremt lätta och starka produkter.

En scuttle, noskon, huv och skärmar från dem skulle lätta vilken sjua som helst. :wub: Tyvärr är priserna astronomiska så hemmagjort i S-glas är det enda alternativet för mig.

Edited by Pac
Link to comment
Share on other sites

Här är en film som de har gjort om sin produktion.

Autoklaven är med en bit in i filmen. Man kan också se hur de råa produkterna ser ut, hur de repar av peal-ply och skär till prepreg. Titta på mattorna när de lägger ner dem i formarna. Det är inget slabb, mattorna är matta och nästan torra, dvs det finns inget överskott alls. När de repar av peal-ply'en ser den också helt torr ut, inga "genomskinliga fläckar" som skvallrar om att epoxin vätt igenom...

Uj, uj, uj, det är så här det skall gå till... :racesmile:

Edited by Pac
Link to comment
Share on other sites

Jo visst, helt optimalt blir det kanske inte, men säkert lika starkt på bekostnad av vikten. Men det är ändå en enorm skillnad jämfört med glas. Det man egentligen borde göra är att blanda olika material eftersom dom har så skilda egenskaper. Kolfiber klarar ju inte slag något vidare medan kevlar går att få skottsäker. En granplanka med ett varv kolfiber runt är starkare än den starkaste stålbalk och klarar fler mångfalt fler böjningar. En gran har ju trots allt en produktutvecklingstid på några hundra tusen år, sen klarar den också att stå ute i vinden i hundratals år. Jag är skitsugen på att snickra en träram och preppa den med moderna material, allt för att jaga vikt och för det är skoj. SFRO är väl bara att glömma, men man kan väl köra ändå!

Link to comment
Share on other sites

Jo visst, helt optimalt blir det kanske inte, men säkert lika starkt på bekostnad av vikten. Men det är ändå en enorm skillnad jämfört med glas.

Nja, glaset och kolfibern används på olika sätt i laminatet. Finessen med kolfibern är ju att den är så in i bänken stark! I ett kolfiberlaminat bär fibrerna lasterna till viss del genom att "haka i varandra". Därav att det är så urbota viktigt att man inte "bäddar in"/"badar" kolfiber i epoxi. Om kolfibrerna inte pressas samman utan man har epoxi mellan fibrerna får man inte samma hållfasthet. I ett glasfiberlaminat håller man ihop glasfibrerna med epoxin så det bör ha ett högre epoxi-innehåll, annars blir det "torrt" och försvagas.

Extremt förenklat blir kontentan att utan rätt hantverkskunskap och verktyg är det epoxin som styr hur starkt laminatet blir.

Så om det är det tekniska egenskaperna man vill åt och inte jobbar på marströms eller ett liknande ställe kan man lika gärna jobba med glasfiber.

Kolfiber klarar ju inte slag något vidare medan kevlar går att få skottsäker.

Nja, det handlar om i vilken riktning fibern klarar av att ta upp laster och hur "spröd" den är. Kolfibern har sin styrka i draglaster. Börjar man komprimera eller skjuva så är den inte alls lika stark. Man måste vara 100% säker på hur lasterna fördelar sig i sin konstruktion innan man börjar lägga sina fibrer i formen.

Det här är rätt skoj att testa olika mattor med. Två vävda mattor med exakt samma fiber får olika hållfasthet i olika konstruktioner beroende på vilken vinkel man väver med. Det är skitfräckt men också en fallgrop för oss som inte har häftiga datorer att konstruera på.

En granplanka med ett varv kolfiber runt är starkare än den starkaste stålbalk och klarar fler mångfalt fler böjningar.

Både ja och nej. Det beror på hur du böjer den, hur du lagt fibrerna i mattan och hur väl du lyckats med ditt kolfiberlaminat.

Stål som matrial har samma styrka åt alla håll medan styrkan i ett laminat(kol och glas) beror helt och hållet på hur fibrerna i laminatet är riktade.

Granen är ett bra exempel. Trä är ett naturligt laminat och fibrerna i plankan syns väl. Vi har haft flera hundra tusen(miljoner??) år att utveckla en inuitiv känsla för hur det matrialet fungerar. När man täljer i trä så för man kniven längs fibrerna och inte tvärs. Varför då??? Kan man föra över samma logik på moderna laminat och går det att tälja i dem?

Tre bra frågor att fundera över och förkovra sig i. :)

Jag tycker att det är synd att SFRO säger nej till ramar och bärande delar i laminat. Men samtidigt förstår jag inställningen. Även om det går att göra en bil oerhört mycket starkare och lättare med laminat så det krävs så mycket kunskap, provning, dataanalys och hantverksskicklighet att det knappt är genomförbart för en amatör.

Wikipedia är ett bra ställe att leta mer info om kolfiber- och glasfiber-laminat

Edited by Pac
Link to comment
Share on other sites

Tja,jag har byggt upp min Audi med kolprepeg. Ett kul matrial att jobba med! Jag har ingen autoklav utan har bara använt vacuum bag och haft bastun hemma som ugn! Den kommer upp i ca 100 grader vilket funkar perfekt för härdning över natten.. Där jag har tex skruvfästen har jag lagt in kevlar som förstärkning. Med prepeg och vacuum e det hyfsat enkelt för hemmapularen att få ett bra resultat..utan klet med hårdare,epoxi mm... Kolla bilder på mitt bygge...

http://www.audimotorsport.se/Bilder/IMSAGTO/Kolfiberform/index.html

/Peter

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...