Jump to content

CealmSeven Nummer Tio Start 2011-01-08 Sevenbil med Pintomotor


cealm

Recommended Posts

Köpt idag av Rayman. Men family guy vad tycker du om bensintanken? En pärla tycker jag..........Full tank= 3 kronor kanske eller 2,50.

Link to comment
Share on other sites

Tack steel.

Jodå Rayman den skall få smaka storblästern men inte förrän regplåtarna är klara. Bilen är för långt gången mot SBP för att plocka ner och blästra nu. Möjligen att jag sprayar lite kosmetisk Biltema gulaktig slipgrund för det skall se lite bättre ut. Det är faktiskt en fungerande rullande bil som bara inte är påklädd med noskon, sidor, el och stol kanske även en liten extra reservtank på 20 liter till "tank-Pärlan".

Hoppas det gick bra för er hemåt. För min del blev det ju ett hål ihuvudet för mycket. Låset på V70 bakluckan, en mindre hjärnskakning plus ett senare besök på akuten. Fy F vad ont det gjorde (och gör fortfarande till viss del). På vägen hem fick jag stanna för en mötande bil som drog av vägen i fullfart precis innan vi möttes. Han valde körde 50 meter i diket mellan motorvägsfilerna oss och var precis klar med sin avkörning och stod still när jag passerade honom på min vägsida. Lite småhalt ute men frågan är om han inte somnade, avkörning eller spåren verkar som en somnad förare. Han var i alla fall väldigt pigg när jag stannat och gått tillbaka för att se hur det gick. Det var bärgare som behövdes.

Några andra som stannade undra om jag varit med i avkörning för jag var alldeles blodig i huvudet. Kunde lugna dem med ett Nej, nej det hålet i huvudet fick jag i Laxå. Det kom ett Jaha så fick jag inga fler frågor. Killen som körde av fick telnummer till bärgare sen hade inte jag mer där att göra utan ville hem och få mitt omsett......

Link to comment
Share on other sites

usch då..hur gick det med låset.. det höll får man hoppas :unsure:

hyvlade bort en remsa hud på huvudet i förr förra veckan.. hade klämt fast några skruvtvingar i ett hål i taket på en brandbil, jag bygger på jobbet. Jag stod och prata med en kollega.. han sa "nu är det frukost".. jag vänder mig om..duckar instinktivt men för lite.. stöp i golvet och satt på knäna en bra stund..en 6 cm blodig remsa... skruvtvingen förblev oskadd :huh: ..men jag hade lösa skin flikar.tur det är lite ont om hår så det inte blev blodigt. tvätta lite och åt frukost.. hade huvudvärk resten av dagen.. men nu är nog snart den sista sårskorpan borta... frun skällde och prata akuten..ja ja man får int va blödig...man kan ju inte ha hjälm på jobbet..

Link to comment
Share on other sites

DEn här bilen skall snart in i verkstaden. Efter ordentlig och total avsköljning med högtryckstvätten så får den komma in i verkstaden och torka på egen hand.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • 4 weeks later...
  • 2 weeks later...

Skulle vilja flytta ut den här bilen för vad jag kommer ihåg är den körbar. Då är det dumt om den står dubbelstaplad i verkstaden när den i själva verket kan röra sig för egen maskin. DEt är bara batteri och bensintank som behöver tillsättas. Inte allt för svårt...

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Hoppas kunna flytta ut den här kärran i helgen med tillhörande provstart och provkörning. Den ska vara färdig för det enligt uppgift när jag köpte objektet. Hoppas det stämmer dvs det är bara att tillsätta:

- 1 batteri á 12 V

- 1 bensindunk med lite bensin i

- trycka på en startknapp

och sedan Brummmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmm

Link to comment
Share on other sites

Jag är faktiskt sugen på att SFRO-Etta den här kärran. Det var länge sedan sist jag gjorde en SFRO Ett. Fast jag kan stilla mig en liten stund, någon vecka eller så.

Link to comment
Share on other sites

Igår gjorde jag ett allvarligt startförsök på bilen. Jajamen startmotorn hoppade till när ett batteri anslutits och jag vred runt startnyckeln. Lite startgas in i insuget skulle göra susen. Jag gjorde några startförsök men inte gick den igång heller. Det var dessbättre ett enkelt fel att åtgärda. Ett litet tändningsfel bara.

Den här bilen kräver tydligen att det finns en tändspole monterad på bilen. Vad tusan är det för bil va? Nog trodde jag att startgas räckte!.

Här kommer en bild, just det bild. Det till skillnad hur det ser ut på andra icke i detalj nämnda byggtrådar eller hur Kilkenny?

CealmSeven10bild1.jpg

Link to comment
Share on other sites

Tvärtom Kilkenny den är väldigt tydlig, den visar sladden som tändspolen skall anslutas till....extra tydligt inringad så ingen missar. Föredömligt skulle jag vill påstå.

I andra trådar har jag sett en avsevärt större otydlighet, till och med så otydlig att det endast är fantasin som får arbeta för att få grepp om hur grejorna ser ut. Det innebär att alla har olika syn på hur verkligheten ser ut. Det skulle vara så mycket enklare om byggaren presenterade bildmaterial som visar hur verkligheten ser ut istället för att låta oss andra gissa.....

Borde man inte kunna kräva det, eller=?

Link to comment
Share on other sites

Tittade digitalt in i din verkstad nyss.

Märkligt grenrör på din "piggy-back-bil". Vad händer med effekten (och ljudet) med den utformningen?

Antas

Ska göra årets första "utrullning" ur verkstan idag.

Link to comment
Share on other sites

Antas: Jag vet faktiskt inte, avgasröret ingick i köpet och jag har inte hört hur motorn låter än, kanske den startar när jag tillsätter en tändspole.

Ok, var jag ute och jobbade eller?

Link to comment
Share on other sites

Antas: Jag vet faktiskt inte, avgasröret ingick i köpet och jag har inte hört hur motorn låter än, kanske den startar när jag tillsätter en tändspole.

Ok, var jag ute och jobbade eller?

Du syntes inte i verkstan, kollade nyss och det var oroväckande folktomt.

Du kanske är ut och krattar (hemska tanke!!!), skotta snö är väl knappast någon kulturaktivitet som ni ägnar er åt i era ocentrala regioner?

Link to comment
Share on other sites

Jag har varit ute och jobbat i verkstaden, hoppas du observerat det Antas.

T.ex. har jag tillsatt en tändspole till CealmSeven nummer Tio. Det resulterade i att motorn puffade och hostade till vid startförsöket. Observera storleken på bensintanken. Den tanken har hittills räckt i flera månader.

CealmSeven104.jpg

Äntligen någon nytta av plaststolen

CealmSeven105.jpg

Undrar om CealmSeven nummer Tio längtar ut....?

CealmSeven106.jpg

Hittade en färdigbockad störtbåge i verkstaden som jag hade glömt bort. Den kom fram när jag städade. Så praktiskt. Jag har ju bilar som den kan passa på. Nu när jag såg den så kommer jag ihåg att den gjordes förra året i samband med att två eller om det var tre andra bågar tllverkades.

Link to comment
Share on other sites

Citat "Observera storleken på bensintanken. Den tanken har hittills räckt i flera månader."

En sådan tank vill jag också ha!!!! Passar speciellt bra till vår Pajero.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Men nu uttrycker du dig väl ändå lite väl kryptiskt? Var SFRO-besiktingen framgångsrik och finns det således anledning att gratulera?

Och vad då "såld"? Besiktigar du först och säljer sen, i så fall till vem och varför?

Tala ur skägget, männscha! :)

Jag tänker inte upprepa frågan för de övriga två byggen som enligt uppgift nagelfors igår utan förväntar mig klara och lättlästa besked på respektive trådar inom kort.

Link to comment
Share on other sites

family guy: Ordern är uppfattad och skall verkställas.

Bakgrund: En person på forumet ville köpa en Sevenbil som hade potential att relativt snabbt kunna göras klar med regplåtar. DEn här bilen har den potentialen. Vi förhandlade ett tag på det traditionella viset "kinesísk handel" dvs en förhandling som när den är klar har TVÅ nöjda parter. DEt man egentligen förhandlar om är "värdet av varan eller tjänsten" inte i alla lägen det absoluta numeriska värdet. Självklart finns det numerisk värdet i bakgrunden. Efter lite trevligt PM-ande och telefonsamtal så var vi överns om följande. Bilen har besiktas på plats i Assartorp för en dryg vecka sedan av den tilltäånkte köparen där vi gick igenom alla fördelar och ett par saker som jag visste skulle bli ett påpekande på men dessa vara av "mindre art".

Igår närvarade vi båda vid besiktningen och eventuelle köparen hade trailer med sig. Avtalet innebär att SFRO 1 görs och när den är klar och endast hitta "inga eller något påpekande av mindre art" då träder köp delen av avtalet i kraft dvs det blir hans naman som noteras i SFRO protokollet och han betalar SFRO avgiften plus bilen. Skulle större fel påträffats så säljer jag inte bilen (såvida köparen inte uttryckligen anser att de större felen av honom klassas som mindre påpekande) utan jag betalt SFRo avgiften och skriver SFRO 1 på mig. Då skulle trailern gå tom öster ut men i vårt avtal erbjöds jag då tredejdelen av SFRO kostnaden som en typ av produktförsäkring kan man väl kalla det.

Vi tyckte båda det här var en bra lösning och avtal för då kan ingen "luras på en dålig konstruktion" utan allt sker öppet och redovisat.

Köpet verkställdes och nu ser jag fram emot en reggad bil till senhösten eller tidigt nästa år.

Varför sälja: Ja det blev så mest, en person annonserade efter en bil att bygga vidare på och jag hade en och vi hade en mycket trevlig resonemangsförhandling med "kinesisk touch". Det är värt mycket det också. Något bättre svar har jag inte.

Då hoppas jag att den här delen är redovisad klart och tydligt enligt den uppfattade ordern, eller family guy?

Antas: Nja, det är säkert kusiner men de dämpare jag köpte av dig är fortfarande i Assartorp. De här dämparna köptes nog från samma firma i England som du handlade av och ville ha Posttransporterade men de bäställdes i Göteborgs-trakten.

Edited by cealm
Link to comment
Share on other sites

Detta var ett i mitt tycke tillfredställande svar och det var naturligtvis slarvigt av mig att inte kunna läsa detta mellan raderna i ditt inlägg "Dagens första SFRO 1 gjord. Såld."

Fast jag är fortfarande något osäker på om jag har anledning till att gratulera till de övriga besiktningarna, hoppas hur som helst att de voro framgångsrika.

Link to comment
Share on other sites

family guy: Tack för att du ansåg mitt svar tillfredställande.

Svaren på den andra frågan finns i respektive tråd. Har du kollat där. Denna tråd behandlar endast "trådens bil"

Link to comment
Share on other sites

Det är jag som har köpt ex Raymans, ex Cealms bil. I garaget har jag ett påbörjat projekt, en Ron Champion bokram men modifierad för Sierra bakaxel samt en halv Sierra i delar och en massa grejor från 3GE och Rally Design.

Men med den tid jag har tillgänglig så har jag kommit fram tid att det skulle ta väl lång tid att få den färdig. Så nu har jag hoppat några år framåt i tiden genom att införskaffa ett rullbart och SFRO 1 besiktigad bil.

Mitt gamla projekt kommer ut på Säljsidan var det lider. Kanske blir det en byggtråd också, om det inte vore för att era morser är bättre på dator än jag :) . Har misslyckats förr med att få in bilder i inläggen t.ex...

Mvh

ThomaZ

Link to comment
Share on other sites

Läser om avtalsförfarandet.

Ett bra ordspråk är "inget avtal är bra förrän alla är nöjda".

Jag sålde min segelbåt (Shipman 28) för några år sedan och i det köp/säljavtalet står "köparen ska bjuda säljaren på kaffe med likör i sittbrunnen vid 2 (två) tillfällen och det ska vara skilda likörer vid vardera tillfället".

Dock resulterade uppfyllandet av avtalet en reklamation, av köparen eller säljaren är fortfarande oklart. Båda ansåg att likören var lite för varm och uppfyllde inte andan i avtalet. Köpare och säljare var helt överens om att förnyad handling, dvs inmundigande av kyld likör, måste till för att avtalet skulle anses som uppfyllt.

Alla nöjda och glada (speciellt efter 4:e likören!).

Antas

Numera ingen snedseglare

Jag finns på Facebook under "Antas Eliasson".

Link to comment
Share on other sites

  • 4 years later...
Guest
This topic is now closed to further replies.
×
×
  • Create New...