Antas Posted January 6, 2011 Share Posted January 6, 2011 (edited) Denna något underliga fråga kan även placeras under "bränslesystem" men jag provar här. För att få lägre bygghöjd på motorn frästes "fötterna" på plenumet ner ca 12 mm. Smart och enkel lösning tills det skulle återmonteras. Nu var det osmart och oenkelt. På något sätt måste de bortfrästa 12 mm tillbaka, men hur? Plenumet är bultat med 6 bultar, jag kapade de förra 12 mm och de blir nu för korta-6 nya med urspungslängden måste införskaffas (det är den enklare delen). Katten på råttan, råttan på repet osv som det står i sagan. Återigen en enkel lösning! Tillverkade distanser av en skärbräda (7mm + packning 1 mm). Det verkar bli totalt 4 mm sänkning av bygghöjden. Sedan visar det sej att allt tänkande runt detta saknar betydelse eftersom tändfördelaren sticker upp ännu högre. Ridå! Min fundering är: -hur varmt blir det mellan insugningsröret och plenumkammaren? -hur mycket värme tål en nylonskärbräda, att det inte går att ställa grytor direkt från plattan på skärbrädan känner jag till! Det är spännande att bygga bil! Antas Edited September 5, 2011 by Antas Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
pelle17B Posted January 6, 2011 Share Posted January 6, 2011 När vi kör dylika skärbrädor på understa hyllan i diskmaskinen så slår de sig rejält och ser ut som bananer efteråt = tål inte mycket värme. Jag hade tagit något annat. /Peter Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Antas Posted January 6, 2011 Author Share Posted January 6, 2011 (edited) Jag har märkt samma, dock tycker jag att de ändå är lätta att böja. Med trycket från fästbultarna borde de inte kunna böja sej, i teorin i allafall. "Distanserna" borde man helst fräsa ut i alu men tyvärr har jag ingen möjlighet till det. Hur varmt kan det bli i diskmaskinen? Jag antar ca 80 c dessutom i starkt alkalisk miljö. Frågan är då hur varmt blir motorns insugningsrör? Edited January 6, 2011 by Antas Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
pelle17B Posted January 6, 2011 Share Posted January 6, 2011 Om brädan deformeras (trycks nog ihop i stället för att böjas under press) tappar man spänningen i skruvförbandet och bultarna lossnar. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Antas Posted January 6, 2011 Author Share Posted January 6, 2011 Intressant synpunkt! Ska ta en bit av skärbrädan, placera den mellan två plåtbitar och sätta sandwichen i press i skruvstycket. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thomas Posted January 6, 2011 Share Posted January 6, 2011 att de inte klarar diskmaskin är nog själva torkningen för värmelementen avger bra värma. men skär loss en bit o koka den i en gryta. 100gr. Nu är väl detta en HD plast och ja minns inte smälttempen men vill minnas att den är över runt 100 gr . jag jobbade med plast på 80-talet men vänta här har jag hittat 95gr. men då tror jag den är mjuk. men koka det är det bästa. jag tror din temp där på motorn sällan går över 60 grader. jag vet de som har sån plast mot toppen o det har klarat sig. en annan material som funkar är plyfa. http://www.nordiskaplast.se/media/56929/materialegenskaper%20svensk.pdf Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Antas Posted January 6, 2011 Author Share Posted January 6, 2011 "Plyfa"? Är det sk.släpvagnsplywood, dvs det man tillverkar golv på släpvagnar av? Suger den inte åt sej bensin? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Antas Posted January 6, 2011 Author Share Posted January 6, 2011 Inkommen från verkstan. Har nu pressat delar ur skärbräda hårt i skruvstycket. Verkar mycket kompakt, ser inte ut att komprimeras. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
cealm Posted January 6, 2011 Share Posted January 6, 2011 Antas: Du skall ha ett träslag som jag tror jag slängde före jul. Dessvärre har jag också glömt bort namnet på träslaget men det var, rödek, rödbok, rödgran var det inte och rödtall. Någonting med röd..... Var populärt på Volvo B20 tiden för att tillverka ångspärren mellan förgasare och insug. För det är väl till ett insug du skall ha det hela. Hårt som katten också. Jag kanske aldrig slängde eller eldade upp det. Specialtillverkat åt mig för och finhyvlat av en mycket skicklig snickerifirma i Arboga trakten i exakt tjocklek för B230 förgasare. SEdan visade det sig att Volvo hade värmeskydd på lager........ det är ett sånt jag har nu. Jag går och letar lite..... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
cealm Posted January 6, 2011 Share Posted January 6, 2011 (edited) Plankan hittad på mindre än en minut. Ha, vilken ordning jag...... Edited January 6, 2011 by cealm Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Antas Posted January 6, 2011 Author Share Posted January 6, 2011 Jo, det är mellan plenumet och insugningsröret (-"kammaren"?). Träets hårdhet mäts i brinell. Ju hårdare träet är, desto högre brinelltal. De vanligaste träslagen har följande hårdhet. Samtliga värden är medelvärden: Kan det ha varit något av dessa: 1,3 - Gran 2,0 - Al 2,0 - Furu 2,2 - Pitchpine 2,6 - Björk 2,8 - Mahogny, Asien 2,9 - Hevea 3,0 - Körsbär, Kina 3,0 - Teak 3,4 - Ask 3,4 - Bok 3,5 - Lönn 3,5 - Ek 3,5 - Mahogny, USA 3,6 - Körsbär, USA 4,3 - Merbau Bör ha varit något/-ra av de sista. "Distanserna" bör inte suga åt sej bränsle, kan bli svårt med trä. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
cealm Posted January 6, 2011 Share Posted January 6, 2011 Kan varit rödbok, finns sånt, bort sett från Mao´s lilla...... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
cealm Posted January 6, 2011 Share Posted January 6, 2011 Kan jag ha för många och för långa byggtrådar. Här blev jag lite beskiven på mig själv att jag inte kom ihåg detta direkt. Fanns behandlat i inlägg 451 1 juli 2009 14:39. Länk till inlägg 451 i CealmSeven nummer Ett. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
pelle17B Posted January 6, 2011 Share Posted January 6, 2011 Inkommen från verkstan. Har nu pressat delar ur skärbräda hårt i skruvstycket. Verkar mycket kompakt, ser inte ut att komprimeras. Jag tror inte den komprimeras i kallt tillstånd. Jag menade att om den böjer sig i diskmaskinens värma så kommer den också att "flyta" lite om du värmer upp den i ett skruvförband. /Peter Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Michael Posted January 6, 2011 Share Posted January 6, 2011 kan detta vara något http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Motor/Ovrigt/Gummiduk/ Michael W Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Antas Posted January 6, 2011 Author Share Posted January 6, 2011 Intressant!!! Ska åka till Feltema, flåt Biltema, i morgon och okulärt besiktiga produkten 60245 8 mm. Någon som vet hur hårt detta är: 70 ± 0,05 shore Vad kan hårdheten jämföras med? Går materialet att såga med sticksåg? Igår fick jag köpa två nya skärbrädor till köket, enl order. Vad vore byggeriet utan detta forums kunniga och tjänstvilliga deltagare. Förmodligen ännu mera svärande och göra om, göra om, göra om osv. Antas Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thomas Posted January 6, 2011 Share Posted January 6, 2011 (edited) gummi är för mjukt och när man drar ihop det så minskar hålens diameter. men typ släpv. plyfa. och bensin har du väl inte i insuget? Spridarna är väl nära toppen och de lilla ångorna klarar det men jag skulle inte vara rädd för skärbrädan. insuget blir inte varmare än att du lätt kan ta på det när det är en bit ut från motorn. Edited January 6, 2011 by Thomas Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
therealpinto Posted January 7, 2011 Share Posted January 7, 2011 Jag skulle INTE använda skärbräda där. Det är längst ned i V:et på en sexa, det blir rätt varmt. Plywood funkar utmärkt, men enklast måste ju vara att rulla ut till skroten och handla en ny plenumkammare, kan inte kosta många kronor och då blir det rätt direkt ;-) /Gustaf Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thomas Posted January 7, 2011 Share Posted January 7, 2011 (edited) jag tycker det är en bit upp på insuget och värmeutstrålningen verkar god så det borde inte vara problem.Det sitter ju redan några "distanser" med en packning mot motorn och den värmeisolerar ju också. Men sedan finns Nylonplattor som man använder som glidplattor i industrine ska tåla ca 250grader c. Edited January 7, 2011 by Thomas Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Baging Posted January 7, 2011 Share Posted January 7, 2011 Björkträ används flitigt på USA-motorer mellan förgasare och insug.... tydligen bra värmeisolerande egenskaper.... http://www.jegs.com/i/Edelbrock/350/8720/10002/-1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
therealpinto Posted January 7, 2011 Share Posted January 7, 2011 Tja, jag har skruvat lite 2.9 och vet hur varmt det brukade vara under huven på Sierran... ;-) /Gustaf Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thomas Posted January 7, 2011 Share Posted January 7, 2011 jo men har du mätt upp temperaturen? Vid 50 grader är det hett och vid 60 grader får man brännskador och vid 68 grader får man hudskador efter 1 sekund. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Antas Posted January 7, 2011 Author Share Posted January 7, 2011 (edited) Jag skulle INTE använda skärbräda där. Det är längst ned i V:et på en sexa, det blir rätt varmt. Plywood funkar utmärkt, men enklast måste ju vara att rulla ut till skroten och handla en ny plenumkammare, kan inte kosta många kronor och då blir det rätt direkt ;-) /Gustaf Förmodligen den bästa lösningen. Problemet är att resten av motorn följer med och jag är inte så intresserad av "baxa hem" en motor ytterligare. Hustrun har redan på detta stadium alldeles för många skarpa synpunkter. Edited January 7, 2011 by Antas Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Antas Posted January 7, 2011 Author Share Posted January 7, 2011 (edited) jo men har du mätt upp temperaturen? Vid 50 grader är det hett och vid 60 grader får man brännskador och vid 68 grader får man hudskador efter 1 sekund. Genom plenumet sugs bara in kall luft och i insugningsröret (-kammaren) samma kalla luft. Insugningsdelen skiljes åt från avgasdelen (topplocken) med en kraftig packning, avståndet till heta utloppspartier är i mitt tycke relativt stort (se bild på inlägget) mått. Plenumet sitter i ett öppet scoop på huven, kalluftsflödet passerar över och runt plenumet. Förmodligen är konstruktionen likadan på V8 motorer. Edited January 7, 2011 by Antas Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
therealpinto Posted January 7, 2011 Share Posted January 7, 2011 Men visst måste man få skruva loss bara plenumkammaren på skroten? Jag har inte mätt temperaturen men jag har provat att använda skärbrädesmaterial på lite olika sätt i min bil. Jag tycker att det "flyter" ganska lätt... Insugsläckage ger så jobbiga bekymmer att det känns tokigt att chansa när man lika enkelt bygger av plywood, det är mest så jag tänker. /Gustaf Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thomas Posted January 7, 2011 Share Posted January 7, 2011 http://www.blocket.se/blekinge/SAAB_V4_delar_31485064.htm?ca=22&w=1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Antas Posted January 7, 2011 Author Share Posted January 7, 2011 (edited) Nyss hemkommen från en bilskrotfirma. Med lite tur ska det kanske gå att få tag på ett plenum på måndag. Edited January 7, 2011 by Antas Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.