Jump to content

Materialintyg


Henke_sierra

Recommended Posts

Hej på Er...(mitt första inlägg här)

Går och funderar på att sätta igång ett locost bygge nu när mitt nya garage är klart.

Jag har kikat runt här på forumet och hittat massa med nyttig info och mängder av insperation :notworthy:

ok...nu till min fråga, om man hittar ett chassie eller material till ett, utan något materialintyg kan man genom någon material provning

få fram den informationen som behövs för att få chassiet godkänt vid SFRO besiktningen?

Mvh

Henke

Link to comment
Share on other sites

Hej Henke_sierra välkommen in i bilbyggarskaran.

--- hittar ett chassie eller material till ett, utan något materialintyg ---

Varför hittar jag inte. Just den här frågan om materiealval resonerades kring för max 10 dagar sedan. Letat men i vilken tråd ......

Snabbversionen i svar: Normalt är materialintyg på en "vanlig" ram inte så kritiskt. Däremot är det kritiskt att kunna visa att bärarmarna är av rätt materialkvalité.

Edited by cealm
Link to comment
Share on other sites

  • 4 months later...

Materialvalet är ofta lite svårvalt, eftersom det är så mkt som skall stämma in. men jag ser att det är mkt vanligt med 25x25 profiler, och de bör ligga på 2mm i tjocklek, SFRO gillar inte tunnare men kan i vissa fall godkännas. tjocklek under ligger på 1,5. och är på absolut understa gränse i ramdelarna, och kan enligt bygghandboken godkännas ibland, om motorn är "klen", Jag anser ju att min personliga säkerhet går före ett superlätt chassi.

Jag skulle nog bygga med rambalkar, det är i alla fall vad jag tittar på för mitt kommande bygge. 100x50 är en populär dimension och finns i väggtjocklek på 3,0 - 3,6 - 4,0 i stålkvalite S355 som SFRO anser vara ett utmärkt val av material, som har bra svetsbarhet bra segehet och god hållfasthet. Det är vad SFRO rekommenderar vad gäller materialkvalitet, vilket ju finns i tunnare rör och 4-kantsprofiler av alla möjliga variationer.

Jag tänker nog lägga 100x50 med 3,6 i mitten, alltså "kardantunneln" och även ovan i konstruktionen mot mittkonsolen och bakåt, anpassa till hjulupphängningarna som jag tänker mig att använda, exakt vad det blir vet jag inte än, men jag kikar faktiskt på Volvos 850 länkarmar fram just idag. Skruvar med min 850 idag, de nedre är i Aluminium. Tänkte bygga någon adapter till hubbarna som gör att man kan använda MC-phersoninfästningen dessutom. I skrivande stund tänkte jag att man kanske kan sätta en gummibussning eller en bronsbussning med smörjnippel, i nedre hålet och fästa en coilover i det övre hålet på hubben där Stötdämparen original annars sitter. och sedan göra en adapter till länkarmen som passar där. Ska kika närmare på hur de plåtarna i hubben sitter, kanske man kan göra någon annan konstruktion där för att fästa den övre länkarmen.

Åter till materialval.

Många använder 25x25 rakt igenom, och man får förstärka därefter också, SFRO granskar noga och är vana att bedöma om det kommer hålla eller inte.

Hur som helst skall materialet helst vara sömlösa rör/profiler, med god svetsbarhet, och sträckgräns över 200-225 N/mm2, Brottgränsen skall vara över 300-325 N/mm2.

I boken finns ett exempel på SS-EN 10305-2 E235+N Som är kalldraget, svetsat precisionsstålrör "runt" i materialet E235 är materialets sträckgräns, och +N anger att Brottgränsen ligger 100-200N/mm2 över sträckgränsen, förlängningen är 20-25% vilket de anser vara önskvärt. alltså ett bra materialval enligt SFRO. +A kan ersätta +N och har ett liknande resultat, vill man ha starkare så är E355+N bra. De kan acceptera svagare material som E155 och E195 i tillståndet +SR, men inga andra svagare godkänns enligt SFRO´s bygghandbok

Tänk också på att slutresultatet skall ge ramen en vridstyvhet som är minst 3ggr fordonets vikt, ett fordon med vikten 1000kg ger alltså att vridstyvheten skall vara 3x1000 Nm/grad. för att vrida ramen 1 grad skall det minst krävas 3000Nm. Ju högre vridstyvheten är dess bättre komfort, väghållningsegenskaper och säkerhet blir det. Men självklart spelar ju resterande konstruktion in på det hela också, ett bra chassi kan ju få helt fel konstruktion i länkarmar osv. och då blir det skit i alla fall. Men har man allt bra där så spelar ramen/chassit stor roll. Är det en dålig ramkonstruktion så hjälper ingen setup i Världen att väga upp den dåliga ramkonstruktionen, så allt har ett stort samspel att tänka på.

Googlade fram denna länk angående material.

http://www.uddeholm.se/swedish/b_91.htm

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

omg! vad SFRO frågar efter passar jättebra in på "vanlig fyrkantsprofil" 25 x 25 x 2, och 20 x 20 x 2 till ex.vis kardantunneln. Till bärarmar får du läsa på lite vad gäller "normaliserade rör" men iaf sömlösa... svårare än så är det inte. Vet du vad du använder och varför är det inga problem... mycket nöje !!!

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Hej på er alla,

jag står också i startgroparna på mitt egna bilprojekt. Tänkte fråga, bilen kommer ha en rörram av enbart runda rör(i bärande delar), får jag använda mig av t.ex. 60x2mm 40x1,5mm och 25x1mm rör så länge vridstyvheten för ramen överstiger bilen "vikt x 3 Nm/grad" (minst).

Glad midsommar på er!

Link to comment
Share on other sites

Det går inte att svara "ja" eller "nej" på den frågan. Det är mer saker än vridstyvhet som styr dimensionering och konstruktion, och man måste se helheten.

Rent generellt bör man med 60x2 kunna få en rätt bra grundstruktur och triangulerar man med klenare rör kan det bli bra om man vet vad man gör. Jag skulle dock rekommendera minst 2 mm gods i allt utom "kosmetiska" rör, lättare att svetsa då.

/Gustaf

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...