Jump to content

Bra kopplingar


Jocke4U

Recommended Posts

Halloj,

Kollade lite på ebay om det fanns några elektriska kopplingar av lite bättre kvalitet. Hittade nedanstående men undrar om någon har bättre tips? (bättre grejer och kanske till bättre pris ;) )

http://stores.ebay.co.uk/AutoStar-Shop/_i.html?_fsub=819952013

Link to comment
Share on other sites

Halloj,

Kollade lite på ebay om det fanns några elektriska kopplingar av lite bättre kvalitet. Hittade nedanstående men undrar om någon har bättre tips? (bättre grejer och kanske till bättre pris ;) )

http://stores.ebay.co.uk/AutoStar-Shop/_i.html?_fsub=819952013

car builders solution har en nedladdningsbar katalog på nätet - i denna katalog på sidan 86 har du många fina vattentäta kopplingar - priset kanske inte är det lägsta men de verkar vara "riktiga" grejor ( de har olika kopplingar för 1, 2, 3, 4 och 6 stift)

ps det är många timmars trevligt jobb och gå igenom deras katalog ds

kenneth lundgren

Edited by kengren
Link to comment
Share on other sites

Det ser ut som Tyco superseal, de finns att köpa på Elfa också. Helt klart fina grejer, men tyvärr kostar crimpverktyget skjortan.

Deutsch-don är också rediga grejer, men de verkar man inte kunna köpa som vanlig männscha i Sverige.

Link to comment
Share on other sites

car builders solution har en nedladdningsbar katalog på nätet - i denna katalog på sidan 86 har du många fina vattentäta kopplingar - priset kanske inte är det lägsta men de verkar vara "riktiga" grejor ( de har olika kopplingar för 1, 2, 3, 4 och 6 stift)

ps det är många timmars trevligt jobb och gå igenom deras katalog ds

kenneth lundgren

Japp, CBS's PDF ligger ständigt på desktopen :) och har sett dessa också och det verkar vara exakt samma.

CBS tar för en 4 polig £6 + VAT ~= 75 kr

Ebay tar för en 4 polig £3.2 incl. VAT ~= 40 kr

Dessutom är frakten är ganska billig på ebay. Visst ....kommer nog att beställa på nåt på CBS snart också och kanske är det inte värt mödan att dribbla med olika leverantörer....men det är ändå ~+50% på CBS :) Sen har ju CBS mycket bra grejer och skall ges kredit för det...

Beställde idag dessutom några få UNF muttrar (4 st) och bultar (2 st) från UK....har ju tusan inte tid att åka runt att jaga UNF/rostfritt i Svedala om man ens skulle få napp ....och dessutom får man hemskickat :)) Long live online shopping :)

Link to comment
Share on other sites

jocke4U - har nu kollat dessa kontakter på nätet - autostar (ebay är billigare men kräver crimptång) - CBS kontakter är självlåsande och kräver ingen speciell tång, de är visserligen dyrare men det kanske blir billigare ändå?

christer - superseal och deutch som ni använder på ditt jobb, vem säljer de i sverige? krävs crimptång?

för ett tag sedan behövde jag kontakten till TPS suzuki 750, i Sverige vill man ha över 1000 kr för dem, fick tag på kontakt i england pris 6 £ men med frakt blev det cirka 200 kr

billigaste alternativet är troligen att ta med sig en avbitare och fara på skroten och klippa loss det man behöver - nackdelen är väl att bilskrotarna argumenterar om att kabelstammarna då blir förstörda och att de därför vill ha bra betalt för allt - personligen så beställer jag nog kontakter från england

kenneth lundgren

Link to comment
Share on other sites

Så som jag har förstått det så kräver Superseal crimptång och det är detta som både finns på ebay och CBS, dvs:

http://www.cbsonline.co.uk/waterproof-multipin-wiring-connector-6-way-wpmul6-3483-p.asp

http://cgi.ebay.co.uk/6-Way-Electrical-Waterproof-Connector-OTHERS-AVAILABLE-/180364039043?pt=UK_CarsParts_Vehicles_CarParts_SM&hash=item29fe88d383

CBS har några olika crimp-tänger http://www.cbsonline.co.uk/electrical-tools-38-c.asp och har man klämt några "vanliga" kabelskor med en sån här crptl4%5Bekm%5D821x300%5Bekm%5D.jpg

så är valet ganska lätt en sån här http://www.cbsonline.co.uk/ratchet-version-proper-crimping-tool-kit-crptl3-5548-p.asp

Vad jag har sett så har inte CBS några liknande självlåsande kontakter och tveksam om man vill ha det i en bil som rör sig i fukt och smuts (risk för elfel)

EDIT: Körde en order på ebay innan jul med detta.

Edited by Jocke4U
Link to comment
Share on other sites

Kloka val Jocke!

- En "Ratchet" krimptång skapar egentligen ingen vanlig "crimp". Med rätt crimp och rätt storlek så "kallsvetsar" den. Det blir en migration mellan matrialen som skapar en "sömnlös" övergång.

- Att gå på TYCOs produkter är ett smart val. Deras MCP-system är "skottsäkert". Kanske inte så konstigt med tanke på att de har riktigt skapra utvecklingsteam som de plöjer ner miljarder i.

Vad jag har sett så har inte CBS några liknande självlåsande kontakter och tveksam om man vill ha det i en bil som rör sig i fukt och smuts (risk för elfel)

Nej, glöm alla "enkla lösningar" de håller inte i fordonsmiljö. Speciellt inte om du skall ha upp dem på motorn.

Motormiljö är fuktig, varm(i vissa lägen till och med HET), kemikalierik och det vibrerar. Det är allt som en kontaktpunkt hatar. Det skapas fretting och oxiderar i en takt som kan få en att baxna om man inte väljer rätt saker.

Så, kör med ordentliga krimptänger och riktiga vattentäta kontaktdon och strunta i de där förbannade plashöljena! De är inte bra i våra applikationer, kablarna åker runt som i en marackas och skaver mot varandra och mot plasthöljet. Det ser snyggt ut ett tag, men det finns en anledning till varför riktigt tuffa applikationer har tejplindade kablage. ;)

Jag tror bestämt att vi just hittat något att snacka om på vår stafettfika Jocke. :)

P.S. Jag håller för tillfället på och bygger om kablaget i motorrummet på min bil för att få upp tillförlitligheten på kablaget och kontaktpunkterna. Det blir krimpta flatstift(med lim för att säkra så att det inte kryper in vatten i kabelhöljena) och tejplindning. Kablaget kommer att fästas med ca 15cm avstånd i popnitade(tror jag...) avlastare.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...