Jump to content

CealmSeven Nummer Nio Nytt Sevenbygge Start 2010-12-20 Såld


cealm

Recommended Posts

Då var det dags igen för mig att skapa en Bilbyggar-tråd.

Räknar jag rätt så borde detta var tråd nummer nio. Bilder kommer.

Det är en vanlig Sevenbil som var planerad för en Opel motor men som troligen kommer få en Volvo B230 istället. Den har varit SFRO 1 godkänd tidigare av allas vår therealpinto. Året var 2004-12-21, snudd på sex-års-jubileum. Då kostade en SFRO besiktning 3000kr kan jag utläsa i protokollet och under rubriken Kommentarer står det "Inga anmärkningar".

Edited by cealm
Link to comment
Share on other sites

En helt vanlig Seven, lovar...... Eller?

Jag håller på och numrerar alla byggtrådar jag har men jag hittar inte alla trådar, har till exempel tappat bort 6x4 bilen, hittar inte El-Sevenbilen. Jag vet att de finns de står ju i verkstaden men i forumet?

Forumets sökfunktion är efter förra "uppgraderingen" dessvärre inte lika bra längre. En av orsakerna att jag inte hittar igen trådarna.

Link to comment
Share on other sites

Förresten hittade jag ett par till av mina bilbyggartrådar. Hur jag hittade är fortfarande oklart men plötsligt dök de upp utan förvarning, 6x4 och 3,5 som jag tror blev en El-bil till sist eller om det blev en ny tråd med El och 3,5 var kvar.

Det börjar bli lite rörigt här så numreringen är nyttig. Eftersom det är nästan fem bilar i verkstaden just nu och två utanför så borde summan vara sju men jag misstänker starkt att det finns en till som jag inte riktigt har koll på än. Det är därför jag letar och numrerar trådarna. Återkommer när inventeringen är klar.

Link to comment
Share on other sites

Efter mycket jobb har jag nu fått ordning på byggtrådarna någorlunda. En byggtråd verkar saknas fortfarande. Det var inte sju trådar utan nio trådar eventuellt tio.

Bilar och ramar är inte sju utan som jag misstänkte det var en till en åttonde men den ramaen hade jag sålt så det var ingen idé att leta runt var jag hade ställt den. Den lever ett lyckligt liv i Stockholm nuförtiden upptäckte det när jag inventerade trådarna. Tror också jag fått trådarna i skaplig nummer ordning på datum när bygget blev verklighet. Ordning och reda i inventeringen. Snart måste jag erkänna att det börjar bli trångt i verkstaden.

Link to comment
Share on other sites

Hur gör du när du bygger ? Bygger du på den bilen som känns roligast ju då eller, har du rullande schema och gör ett ryck på varje bil i turordning. Själv har jag ett gäng projekt på gång men försöker göra klart ett åt gången, iofs lite beroende på tillgång på delar.

Mvh Pär

Link to comment
Share on other sites

svante: --- Blir du klar med nån av bilarna? ---Jo de blir klara. När vi kommer över nyåret är det dags att SFRO 1 besiktiga fyra bilar. Undar om det går att få mängdrabatt?

Planen för 2011 är att alla fyra skall rulla för egen maskin helst men El-bilen kan nog undantas.

- 3-hjulingen är den jag vill ha regplåtar på först.

- 6x4 vore kul med regplåtar 2011 men det är ok om den bara är körbar på "avlyst område".

- Bilen jag hämtade igår vill jag helst ha regplåtar på fort.

- Elbilen är avhängigt hur det går med batterikostnaden plus ett eventuellt "verbalt samarbetsprojekt". Den skall ha Litiumjärnfosfat celler eller om det finns ytterligare bättre. Däremot kan jag tänka mig att tillfälligt för SFRO 2 och regbes bara köra med en hop blyaccar. Den är en joker i leken. Just nu hänger den på väggen som konstverk i verkstaden. Lättviktsbilen kommer nog inte ut en på avlyst område med egen drift 2011.

Sedan vet man aldrig vad som händer, det kan försvinna eller tillkomma bilar eller tappas bort någon, sånt har hänt .....

Lutar åt att sälja pansarkryssaren. Jag har byggt den, skrämt forumdeltagare med vikten och kört den kanske 30 mil eller så och då börjar det bli dags att skicka ut den på blocket och forumet. Väntar väl till efter nyåret med den. Vill ingen köpa den så blir den kvar.

Kilkenny: --- Hur många seven? seven! ---- Not sure, Nine or Ten not Seven ....... Har man väl passerat "Seven" så kan man lika gärna fortsätta det är mer ett logistiskt problem än verkstadsproblem.

Link to comment
Share on other sites

Tjena Calle,

Skönt att du har hittat tillbaka!!

Var lite orolig var du hade tagit vägen....upptågen är många i Arboga och du står för dom flesta men det blev helt plötsligt tyst (=orolig). Sen vet jag att det finns dalar och toppar och man själv pendlar lite väl snabbt upp/ner men du har legat på toppen länge så kan tro att du har behövt en paus. Gött att "galenskaperna" är igång i Cealm Industries igen :D :racesmile:

PS. Har ett par superfina SAAB 9000 dörrar om bruksbilen behöver :) DS.

Link to comment
Share on other sites

Hej Jocke4U: Bruksbilen har ett problem med en grenrörsbult som gått av och står still pga det. Naturligtvis högersida och undre dvs hur svår som helst att komma åt att borra ur utan att lyfta motorn. Det är det som ställer till besiktningen, annars är den ok. Jag har inte bytt skärmarna än som jag köpte av dig 2009. Finns det någon patentmedicin för att fixa en trasig grenrörsbult?

Hösten har var mycket "19 sep relaterade aktiviter" men nu är allt sådant färdigt och kartan känd klar. Det har bidragit till att jag knappt byggt något men tänkt på Sevenbilar desto mer...

Har faktiskt en Sevenbil till på G. Vi får se vad som händer med den.... Det är lika bra att ha ett lager att ta av.

Just nu är det minus 23C. Undrar vad de kan ha i Luleå nu? Antas????

Skall också lägga ut en säljes tråd om det hydrauliska 2 tons lyftbord jag köpte för ett tag sedan och sälja lite annat som inte användas eller kommer att användas.

Link to comment
Share on other sites

får du bort grenröret så kan man lägga en bricka för bulten o sen mosa med svetsen på bulten och när den kallnar så är den lös.(krympt)

Edited by Thomas
Link to comment
Share on other sites

Thomas: Törs inte röra de övriga bultarna = då går fler av och då måste motorn ur. Den som gått av "på egen hand" är troligen av jämns med blocket. Kanske, kanske det går att flytta en kylare av något slag som sitter ivägen och sedan ta loss höger strålkastare och gå in den vägen för att kunna borra ur och gänga om för ny bult. Titthålsoperation?

Edited by cealm
Link to comment
Share on other sites

Jag hade en BMW en gång och jag borrade upp genom grenröret som fock sitta kvar och sedan satte jag in en expanderbult i hålet o det funka för mig.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

I helgen så kommer Opelmotorn och en T9a byta ägare. Vi har bokat tid söndag förmiddag för leverans. Hoppas den får ett bra hem, jo det tror jag för i det hemmet finns redan en Seven med samma typ av Opelmotor.

Link to comment
Share on other sites

Hämtning av motorn bekräftad. Överlämning runt 11:00

Tur jag jag tar lite bilder på billassen jag kommer hem med. Det hjälper till att reda ut vilken utrusning som hör till vilken bil.

Kan förresten nämna att det eventuellt är ytterligare en Seven på ingående. Det blir en tråd för den om den dyker upp.

Link to comment
Share on other sites

Kan förresten nämna att det eventuellt är ytterligare en Seven på ingående. Det blir en tråd för den om den dyker upp.

Blocketannons idag? =)

Edit: Nej det kan det inte vara, annonsen inlagd 21:01...

Edited by Amoz
Link to comment
Share on other sites

---- Kan förresten nämna att det eventuellt är ytterligare en Seven på ingående. Det blir en tråd för den om den dyker upp. ----

Utgår troligen, killen hittade en köpare som betalar bättre än jag gör. "Den andre köparen skulle komma på torsdag" fick jag SMS om nyss och göra affären. Jag avvaktar tills dess har att pyssla med ändå.

Hmmm då kanske jag inte behöver hänga upp den här Västerås-ramen på väggen bredvid Elbils-ramen. Å andra sidan hoppas jag få hjälp att lyfta upp Västerås-ramen i samband med motor- och växelådans hämtning. Det är nog trots allt bäst att ha den på väggen en stund för den där 6x4 bilen tar sådan golvplats med sina drygt 4 meter i längd.

Link to comment
Share on other sites

Då är Opel C20XE motorn och T9 lådan på väg mot ett bra hem.

Tack MickeJ för hjälpen att dekorera väggen i verkstaden med en ram till.

Skrmklipp-1.jpg

Edited by cealm
Link to comment
Share on other sites

Jobb att göra: Hänger på väggen just nu. Den här bilen har ett SFRO ett förflutet men nu får den hänga där en stund (tror jag).

Link to comment
Share on other sites

En teoretiskt fråga: Om du hade satt dig ner och inte gjort precis någonting i låt oss säga tre timmar, hade du exploderat eller imploderat? :prop:

Det är nog fler här som vill veta ;)

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...
  • 1 month later...

Nu när vintern släppt sitt grepp om Assartorp så måste jag göra om den hembyggda gräsklipparen från trehjulig till fyrhjulig. Trehjulig blev så vinglingt.

Inte behöver jag bry mig om castervinkel på kontruktionen? Och Drake sluta skratta svara på frågan istället!!!

Det borde inte spela någon roll, eller?

Link to comment
Share on other sites

  • 11 months later...
  • 3 years later...
Guest
This topic is now closed to further replies.
×
×
  • Create New...