mloisg Posted December 5, 2010 Posted December 5, 2010 Hej! Jag undrar kort och gott om någon har erfarenheter eller synpunkter på att styrboxarna monteras i batteriutrymmet. Batteriavluftning sker medelst slang. Finns kanske någon regel om detta... Quote
Christer J Posted December 7, 2010 Posted December 7, 2010 Jag skulle undvika det. Se tex på det otal VAG bilar som har en säkringsdosa ovanpå batteriet som har bytts/reparerats pga miljön på batteriet. Det kanske tar några år innan problemen uppstår, men om du kan dela av utrymmet och ha någon form av ventilation i elektroniklådan så är det bättre. Vissa bilar har ju alla styrboxar i en separat låda med rör och filter som ventilerar utrymmet föra att hålla nere temperaturerna. Quote
Antas Posted December 7, 2010 Posted December 7, 2010 (edited) Klok synpunkt som jag aldrig tänkt på! Alltid får man lära sej något nytt på detta forum. Jag har placerat batteriet framför fötterna på passageraren och monterat styrboxen i "taket" i batteriutrymmet, tyckte att det var en perfekt montering. Mitt chassi (McSorley) är 10 cm längre och 5 cm högre än "bokchassiet" så det är inga problem att placera batteriet där. Utrymmet är avskiljt med en aluskiva (flänsarna för fastskruvning syns på bilden), den runda detaljen till vänster är fästet för jordkabeln. Hmmm....måste nog bygga ett tätt tak över batteriet pga dina synpunkter. Antas i Luleå (-8,4 c, clear sky, no wind som det heter på bästa EU-svenska) Edited September 12, 2011 by Antas Quote
Christer J Posted December 7, 2010 Posted December 7, 2010 (edited) Fotsyran kan också vara ett litet problem. Jag har monterat min box och batteri som du, och räknar med att det blir väl ventilerat pga turbulensen i sittbrunnen. Däremot har jag ett slutet Odyssey batteri och det blir inga gaser från det. edit: läste Antas inlägg igen och det kanske är ide att ha någon ventilation i batteriutrymmet istället för att stänga in det. Jag har bara ett fotstöd framför batteriet, i övrigt öppet runtom. Edited December 7, 2010 by Christer J Quote
Antas Posted December 7, 2010 Posted December 7, 2010 (edited) Jodå, batteriutrymmet blir ventilerat. Har bara inte satt dit det än. Med dina kloka synpunkter blir nog även databoxutrymmet ventilerat med ingen förbindelse mellan de två utrymmena. Hmm...ska inte batteriet vara avskilt från passagerarutrymmet? Om så är fallet måste du väl ha ett slutet utrymme för batteriet dvs någon form av "vägg" mot passagerarutrymmet. Vad gäller fotsyra får väl ev. passagerare duscha och byta fotbeklädnad före embarkering av fordonet. Edited December 7, 2010 by Antas Quote
Christer J Posted December 7, 2010 Posted December 7, 2010 Jag har inte kunnat läsa mig till att det skulle vara otillåtet att ha batteriet i kupen. Det står att ev ventilationsslang ska mynna ut utanför fordonet, och att det ska sitta fast och polskydd över pluspolen. Quote
Antas Posted December 7, 2010 Posted December 7, 2010 (edited) Om man tänker enl. mina juridiska yrkesskador så är syftet med att låta "ventilationsslang" mynna ut utanför fordonet att föra ut explosiva gaser ut ur fordonet. Om batteriet inte har "ventilationsslang" bör/måste det finnas annan anordning som för ut gasen t.ex. högt placerat ventilationshål (vätgas är lätt och stiger uppåt), motsvarande hål borde då finnas längst ner i batteriutrymmet för att medge tillförsel av "frisk luft". Jag kom nyss in från verkstan efter att ha påbörjat planeringen och konstruerandet av "taket" över batteriet till skydd för databoxen. "Datarummet" blir ventilerat mot passagerarutrymmet och gastätt neråt mot batteriet. Förresten, hur varm blir databoxen? Har aldrig tänkt på det, for en tanke genom huvudet att datorer brukar bli rejält varma. Är det nödvändigt att ventilera "datarummet"? Intressant att dessa små,sketna, detaljer skapar så mycket funderingar och tänkande. Även om jag inte är religiös säger jag Gud ske lov för detta forum och dess kreativa och skickliga deltagare. Nu ska jag köra ner på stan och avnjuta en latte och fundera. Antas Gasklockekonstruktör Edited December 7, 2010 by Antas Quote
Christer J Posted December 7, 2010 Posted December 7, 2010 En bra anledning till att ventilera är kondens också. Quote
ducatimdriver Posted December 7, 2010 Posted December 7, 2010 Jag har en Ducati första 90-årsmodell som exploderade då gasarna från batteriet antändes. Tydligen var det inte ovanligt då man placerat batteri och tändspoler i utrymmet under tanken. Batterisyran ått såklart sönder allt elektriskt och ram och motor så ut som f.n men har ändå gått att få körbar igen. Quote
Antas Posted December 7, 2010 Posted December 7, 2010 (edited) Ruggigt! Hoppas att du inte satt på sadeln vid händelsen. Själv har jag en Intruder 1400 som baktände varvid luftfiltret (oljeindränkt) till bakre förgasaren tog eld. Luftfilterboxen smälte ihop till en oigenkännlig massa men allt övrigt klarade sej, tursamt nog. Hustrun påpekade att det var enda gången jag hade haft eld i baken! Edited December 7, 2010 by Antas Quote
Thomas Posted December 8, 2010 Posted December 8, 2010 Var det inte Yamaha 1000 midnight special som var mästare på baktändning så förgasaren flög bort? Quote
Michael Posted December 9, 2010 Posted December 9, 2010 Minn ladningsregulator gick sönder och mitt täta bly syra bateri stänkte ner vilt omkring sig. Saken är den att det tog några dagar innan jag upptäckte det för det pös bara lite men oj vad det fördärvade. Jag skulle aldrig förvara elektronik tillsamans med ett blybateri. Tycker Michaelm W Quote
Antas Posted December 10, 2010 Posted December 10, 2010 (edited) Nu har jag tagit alla synpunkter i detta ämne ad notam. Högt placerad avluftning från batteriutrymmet är gjord. Över luftningshålet (13 mm)tillverkades ett scoop med öppningen bakåt, tilluft (borde stavas tillluft) kommer från lågt placerade hål. Över batteriet blir det ett gastätt "tak", databoxen blir placerad i utrymmet ovanför och kommer att avluftas in mot kupén för undvikande av kondens. På bilden syns luftutsläppet från motorrummet. Avgränsningen i luftutsläppet är till för att begränsa insugning av varm luft till luftfilterboxen, småfåglar, löv och andra föroreningar hålls utanför med ett galler för luftintaget. Jodå, sidoblinkersen sitter på av EU angiven höjd. Den nedre aluplåten (den som är oblank som det heter i Norrbotten)är värmeskyddet mellan katalysator och karossida (borde också stavas med -sss-). Det är kul att bygga! Antas i Luleå (-16,6 c) Explosionsförhindrare Edited September 12, 2011 by Antas Quote
mloisg Posted December 13, 2010 Author Posted December 13, 2010 Tack föe alla värdefulla synpunkter som fått mig att välja annan placering av styrelektroniken. Viker nog den platsen till ett värmepaket istället, lite knallgas har väl ingen dött av.. Habla Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.