Lilljebjörn Posted November 29, 2010 Posted November 29, 2010 Tjena. Jag har fått för mig att jag vill bygga en sjua, när Escorten som jag skruvar med nu blir körklar. Min största farhåga är väl just svetsning. Kan ju sätta ihop två plåtbitar med en svets, men hur bra behöver jag vara för att klara SFRO-besiktningen? Vill ju gärna göra det själv! Tänkte mig bygga på Ford Kentmotor, typ 9 samt Escort bakaxel och övriga komponenter enligt boken. Tacksam för svar angående detta. Quote
Drake Posted November 29, 2010 Posted November 29, 2010 Jag har sett riktigt skrämmande fulsvetsar gå igenom så om du bara bränner på ordentligt så borde det inte vara nåt problem alls. Och håll dej borta från dom gaslösa svetsarna! Trana på liknande material och gör brytprover så ser du ju hur du ska göra, eller be nån visa dig hur det ska se ut. Quote
Lilljebjörn Posted November 29, 2010 Author Posted November 29, 2010 Ok, så ingen flusstråd eller vad det heter utan de lite större med gas är det som gäller. Ja, det är väl bara att öva lite... skulle pinnsvets funka? Quote
Drake Posted November 29, 2010 Posted November 29, 2010 Det är nog lite väl klent gods för en pinne, men är du duktig, så varför inte. Mag eller tig är nog att föredra, milt sagt. Quote
Arrowsmith Posted November 29, 2010 Posted November 29, 2010 3-fas mig/mag svets på 180 A så har du lite marginal. 0.8 - 1.0 tråd och en flaska mison25 eller motsvarande av annat fabrikat så är det bara att öva sedan. För din egen skull så vill du inte att det blir för dåliga svetsar även om du lyckas få den igenom SFRO's nålsöga....ellerhur?? Quote
Lilljebjörn Posted November 29, 2010 Author Posted November 29, 2010 3-fas mig/mag svets på 180 A så har du lite marginal. 0.8 - 1.0 tråd och en flaska mison25 eller motsvarande av annat fabrikat så är det bara att öva sedan. För din egen skull så vill du inte att det blir för dåliga svetsar även om du lyckas få den igenom SFRO's nålsöga....ellerhur?? Nä, inget roligt om nåt skulle brista... Tack för tipset! Får skaffa svets och börja öva helt enkelt. Quote
Drake Posted November 29, 2010 Posted November 29, 2010 Min tig kanske blir till salu. ;) Den går bevisligen att bygga en Cobra med i alla fall. Quote
Rayman Posted November 29, 2010 Posted November 29, 2010 pinnsvets går utmärkt om du kör med 1,6mm elektroder. fogarna blir ju inte lika fina dock. slipa dom får du inte innan besiktningen och rekomenderas ändå inte. kör inte med fluxtråd. hållfastigheten på en sån fog är inte i närheten av en "riktig" fog. Tig är tveklöst att rekomendera. fogarna blir riktigt snygga och du har 100% kontroll över läget när du svetsar. problemet är att det är lite svårare att lära sig. Quote
Drake Posted November 29, 2010 Posted November 29, 2010 Är man dessutom noga med spalterna och tar lite tid på sig så är det inte så svårt att få riktigt vackra fogar, tig var mycket lättare att lära sig än vad jag trodde. Problemem uppstår när man stressar och ska svetsa i svåra lägen utan bra stöd, då blir det inte alltid så vackert. Sen ska man se till att ha den största tuben som går att hyra och inte göra som jag med min 5-liters, då blir det dyyyyyrt! Annars är tigen oslagbar, vill inte ta i en mig igen. Quote
Bushido Posted December 15, 2010 Posted December 15, 2010 TIG är ju dock inte helt enkelt på en nybörjare... Jag skulle nog köra på MIG om jag var du, överlägset lättaste svetsmetoden att bli hyfsad på. Finns relativt billiga svetsar också, har själv en Esab 160A som jag köpte komplett med tråd, gasflaska och regulator för 3 lakan. Den planerar jag att svetsa ihop mitt bygge med i alla fall. Quote
Drake Posted December 15, 2010 Posted December 15, 2010 Håller inte helt med, visst går det fortare att lära sig och även att svetsa med en mig men tig är inte så svårt faktiskt. Fördelen är ju att man ser om inte blir bra och man har total kontroll. Sen stänker det ingenting så det är mycket trevligare att svetsa. Jag kan rekommendera en tig även som första svets. Quote
Kilkenny Posted December 16, 2010 Posted December 16, 2010 Håller med Drake här, det faktum att du har total kontroll väger tungt, trådsvetsen kan luras med en snygg fog som inte bitit alls.... Quote
Bushido Posted December 16, 2010 Posted December 16, 2010 (edited) Ni har en poäng grabbar, helt klart. Men jag är fortfarande inte övertygad om att TIG är bästa metoden för en total nybörjare... Minns själv hur det var när jag började lära mig svetsa, med MIGen var det bara att sätta igång och fogarna blev både starka och täta mer eller mindre direkt (så länge man använder rätt tråd och rätt gas till rätt material så är det ju inte så mycket som kan gå fel, strömstyrkan och trådmatningen lär man sig ganska snabbt att prova sig fram till). TIGen däremot tog en hel del övning, och det var hyfsat svårt att få till rätt strömstyrka. Antingen så fick man inte bra genomsmälta, eller så blåste man bort för mycket material och fick stora fula hål i fogarna. Visserligen ett mindre problem när man ska svetsa tjockare saker, men tunnplåt var ett helsike vill jag minnas. Men sen, när man väl lärt sig, är det helt sant att man har väldigt bra kontroll på saker och ting. Man ska bara skaffa sig kontrollen först. Sen är det ju mycket möjligt att det var jag som var tröglärd eller helt enkelt hade en dålig anläggning att lära mig på, vad vet jag. SFRO godkänner ju hur som helst MIG-svetsning, så i brist på en vettig TIG är det vad jag tänkt använda till mitt bygge. En annan bra grej med MIg är ju att det oftast är en bra mycket billigare metod... TIG-svetsar kan vara dyra... Sen tycker jag nog att det är en snabbare metod också, det är bara att "bränna på" så att säga. TIG är lite mer pill. Och faktum är ju att om du ska TIGa så får du ändå börja med att punkta med en MIG. Men det är klart, det är ju ingen tävling :lol: Edited December 16, 2010 by Bushido Quote
Kilkenny Posted December 16, 2010 Posted December 16, 2010 Så länge man behärskar den metod man valt så är det inga bekymmer :) Man lurar ju ingen mer än sig själv, som det heter... Quote
Bushido Posted December 16, 2010 Posted December 16, 2010 Så länge man behärskar den metod man valt så är det inga bekymmer :) Man lurar ju ingen mer än sig själv, som det heter... Det är helt sant, och behärskar man TIG så är ju det ganska överlägset på det mesta. Men vad jag menar är att jag tror att det är lättare att lyckas någorlunda direkt med MIG, framförallt om man nu är total nybörjare på det här med svetsning (vilket jag uppfattade det som att trådskaparen är):) Quote
Jocke4U Posted December 16, 2010 Posted December 16, 2010 Jag är absolut ingen expert i svetsning men kan hålla med om ovanstående att med TIG'en så kan värma på utan tillsatsmaterial och faktiskt ibland bara smälta ihop materialet...såklart beroende vad/hur svetsar. MIG'en är ju enklare men mitt problem är att jag bara har 10A till 2-fas uttagen och när lite grövre material blir fint varma och svetsen smälter fint....då går säkringen :banghead: TIG'en kör jag på 16A 3-fas och där är det bara att bränna på. Så se till att du har tillräckligt med ström i garaget. Quote
Thomas Posted December 16, 2010 Posted December 16, 2010 (edited) koppla 220v 16A http://www.biltema.se/sv/Bygg/El/CEE-installation/Adapter-3-fas-till-3-st-1-fas/ Bättre 44-567 119:- http://www.biltema.se/sv/Bygg/El/Elektrikerverktyg/Anslutningsdon-3-fas/ Edited December 16, 2010 by Thomas Quote
Jocke4U Posted December 17, 2010 Posted December 17, 2010 Ja, detta skall kollas upp....hatar verkligen är man är mitt upp i det och så smäller säkringen. Har haft tanken att göra en egen specialare med detta känns bättre. Tack för tipset. Quote
Christer J Posted December 17, 2010 Posted December 17, 2010 Ja, detta skall kollas upp....hatar verkligen är man är mitt upp i det och så smäller säkringen. Har haft tanken att göra en egen specialare med detta känns bättre. Tack för tipset. Det finns 3- fas uttag med vanligt uttag på = 16 A 230V Quote
cealm Posted December 17, 2010 Posted December 17, 2010 (edited) Hmmm kollade Biltema artikeln, gillar deras produktinfo om hållbarhet ---- Adapter 3-fas 16 A CEE till 3 st. 1-fas 16 A Schuko. RDOE-kabel (H05RN-F) 5 x 1,5 mm2. IP44. Kabellängd:1,3 m. Överkörningsbart. ---- Undrar om det gäller Stidsvagn 121 / 122, vanlig mobilkran 4-axlad eller bara en rullator......... Edited December 17, 2010 by cealm Quote
Thomas Posted December 17, 2010 Posted December 17, 2010 Det finns 3- fas uttag med vanligt uttag på = 16 A 230V jo jag vet men är man osäker på el så är det andra ett bra alternativ och särskilt om man flyttar svetsen mellan olika lokaler Quote
Christer J Posted December 17, 2010 Posted December 17, 2010 Vad är 5 trådar mot att bygga en 7:a Det är tilllåtet att byta apparater om man har "nödig kännedom" Alltså, kan du göra apparaten strömlös, försäkra dig om att den är strömlös och skruva lite, så är det OK att byta ut ditt vanliga CEE uttag. Men som du sa, byter man bygglokal ofta kan en skarvsladd vara ett alternativ. MEN då den bara har 1,5 kvadrats kabel borde den inte vara tillåten. 16 A kräver 2,5 kv? Förmodligen ligger denna artikel i en mörkerzon, eller så finns det ett kryphål med kabellängden eller nåt. Men rent elsäkerhetsmässigt, så sitter säkringen där för att skydda kabeln, så tänk efter lite innan.. Quote
Thomas Posted December 17, 2010 Posted December 17, 2010 1,5kvmm funkar säker på den korta sträckan. en säkring är ju nån tiondels mm. Jag kan koppla och har gjort egna dragningar med på kåken (Farsan elektriker) jag vet hur det ska kopplas men inte alla vet, jag har jobbat i maskinuthyrningsbranchen och sett vad folk kan åstadkomma. Och alla hus följer inte färgschemat heller och äldre hus har annat färgschema Quote
Jocke4U Posted December 17, 2010 Posted December 17, 2010 Nä, mitt hur följer nog inga gällande regler (mixat och blandat lite hur som helst) eller så och jag kopplar gärna själv. Enda gången jag var lite tveksam var när jag skulle montera handsken på TIG'en och den bara skulle ha 3 faser och jord men ingen nolla. Efter lite dubbelkoll med 2fast4you så blev jag klokare :) Sen att en färdig adapter kostar några hundra på biltema är det ganska lätt att motivera ett sådant köp jämfört att skaffa lösa pryttlar och koppla själv och vinna några tiokronor. Quote
Drake Posted December 17, 2010 Posted December 17, 2010 Eh, ni ska väl inte byta till en 16 Amp. säkring med 1,5kvmm kabel? Att bara byta uttag lär ju inte göra någon gladare och att byta skring utan att gå upp i kabeldim. verkar onödigt korkat, oavsett om det bara är nån meter, dessutom är jag övertygad om att försäkringbolagen tycker detsamma. En TIG behöver inte vara dyrare än en bra MIG. (en Kina-tig ger fortfarande en bättre svets än kvalitets-mig) och att man behöver en MIG att punkta med fattar jag inte?? Har inte svetsat så mycket i tunnplåt och tyckte det var svårt med inställningar som du säger så där får man nog träna lite, men till vanliga ramrör så vill jag påstå att det är lättare att lära sig göra bra fogar med en TIG. Det som blir dyrt är gasen, det går åt mer än med en TIG, men det är det värt! Quote
Drake Posted December 17, 2010 Posted December 17, 2010 Kan tillägga att jag svetsat hela Cobran genom ett 10-amp uttag. Hade inget mer i verkstan och MIG:en räckte inte till med endast en 10:a, därav bytet till TIG. Quote
Thomas Posted December 17, 2010 Posted December 17, 2010 Det är nog ingen som menat att dra 1,5kvmm till 16A. men det var den ena av Biltemas övergångar som hade kort kabel på 1,5kvmm från 380 till 220v 16A. alltså en övergång till ett befintligt 380v 16a uttag. Quote
Bushido Posted December 17, 2010 Posted December 17, 2010 att man behöver en MIG att punkta med fattar jag inte?? Hur punktar du då ihop annars? För inte svetsar du väl ihop bitarna helt innan de alla sitter mer eller mindre på plats? Det är ju det som är fördelen med MIG så att säga, enhandsfattning, ett tryck på knappen och bzzt! så har du en svetsloppa som håller saker och ting på plats. Med TIG ska du ju värma på området, sätta till tillsatspinnen och få ihop det hela. Jag trodde i alla fall att de flesta likställde punktsvetsning med MIG, men jag kan ha fel:) Men på tal om tigsvetsar, jag funderar på att komplettera mitt garage med en sån här: http://www.tradlost.se/shop/product.php?productid=16708&cat=0&page=2 Verkar vara i stort sett samma maskin som scandtig säljer, samma specs, samma utseende och samma tillbehör. Någon som vet något om firman som sådan eller som till och med testat svetsen? Verkar väldigt prisvärd, två års garanti på maskinen dessutom... Quote
Jocke4U Posted December 18, 2010 Posted December 18, 2010 Jag köpte liknande fast storebror och importerade själv från http://stores.ebay.co.uk/welder-and-cutter Närmare bestämt http://cgi.ebay.co.uk/WSE315P-AC-DC-TIG-MMA-PULSE-TIG315-Welder-ALUMINUM-2T4T-/110464121974?pt=LH_DefaultDomain_3&hash=item19b82cbc76 Quote
2fast4u Posted December 18, 2010 Posted December 18, 2010 (edited) ... Överkörningsbart ... Innebär det inte bara att den är liten nog för att man lätt ska kunna köra över den av misstag? Att den håller för det lovar dom väl inte? Och så punktar jag med tigen. Migen pensionerades för många herrans år sedan. Jag har en stark preferens för tig, men en bra mig ger helt klart fullvärdiga svetsar. Inget snack om det. Välj den svetsmetod du känner dig bekväm med och där du kan få hjälp av någon i din närhet med att komma igång och bedöma ditt resultat om du är grön. Edited December 18, 2010 by 2fast4u Quote
Drake Posted December 18, 2010 Posted December 18, 2010 Jag punktar också med tigsvetsen, har ju ingen mig och vill inte ha heller, och det behövs inget tillsatsmaterial! Ett tips, prova en TIG! Dom flesta som rekommenderar en MIG är just dom som har en MIG, jag har en TIG och lite erfarenhet av båda metoderna. TIG säger jag!!! Quote
Michael Th Posted December 18, 2010 Posted December 18, 2010 miga är silver TIGA ÄR GULD..... :lol: Quote
Arrowsmith Posted December 18, 2010 Posted December 18, 2010 Det finns 3- fas uttag med vanligt uttag på = 16 A 230V Låt mej höja ett varningens finger värt att tänka på.... :icon_smartass1: Sätter du upp ett sådant uttag så bör du även installera en jordfelsbrytare till det. Har du trefasuttaget kopplat med exempelvis en elmotor eller värme element etc. och kör något i enfasuttaget så att säkringen går på den fas som det uttaget ligger på. Då kan du få fenomenet att du får bakström ut i enfasuttaget via den apparat som är ansluten i trefasuttaget och det är knappast önskvärt i det läget utan rent livsfarligt.... Minns jag rätt så är det inte tillåtet att sätta upp sådana uttag i nyinstallationer inom industrin iallafall utan jordfelsbrytare. Jag diskuterade detta för länge sedan med ÅF besiktningsman men minns inte hela diskussionen. Jag tror svaret landade i att denna sortens uttag har varit populära exempelvis i tyskland sedan länge länge och kom hit efter att det blev lagligt med 1fas 16 A även här. Tanken är god, men tyskarna har haft jordfelsbrytare sedan urminnes tider. Det har inte vi i sverige. Reglerna har inte hunnit med inflödet av "nya" produkter till sverige. Detta är ju helt klart Bernes avdelning.... Bringa klarhet i frågan lite kort Berne är du vänlig, det är ju ändå en potentiell fara.... Quote
Berne Posted December 19, 2010 Posted December 19, 2010 Nya uttag upp till 32 A skall skyddas av jordfelsbrytare med 30 mA märkfelström. Det finns undantag men inga som är relevanta i denna diskussionen. I gamla installationer finns inget krav på att sätta in jordfelsbrytare men personligen skulle jag inte vilja jobba i ett garage men förlängningskablar och handhållna maskiner utan jordfelsbrytare. Tänk på att 50 milliampere kan ge hjättflimmer. Quote
Jocke4U Posted December 19, 2010 Posted December 19, 2010 Har Jordfelsbrytare i centralen med 25A/30 mA, är det då säkert att använda någon av Biltemas ovanstående lösningar? Quote
Berne Posted December 19, 2010 Posted December 19, 2010 Jordfelsbrytare är bra men den skyddar inte mot alla elfel. Se till att ha uttag, maskiner och framförallt förlängningssladdar i bra skick så är man så säker man kan bli. Använd inte förlängningssladdar för inomhusbruk i garaget eller ute. Finns inte jordfelsbrytare i den fasta installationen finns det modeller som man pluggar in i ett uttag före sladd/maskin. Quote
Janne E Posted December 19, 2010 Posted December 19, 2010 Ett bra tips är att alla 1-fas uttag idag som jag känner till är godkända för 16A (kolla märkningen på uttaget) men du MÅSTE använda 2,5mm2 kabel. Snälla köp inte elmaterial ¨på Biltema vissa av grejerna håller riktigt dålig kvalitet, jag har sett en del genom åren och skulle inte våga använda deras automatsäkringar o jordfelsbrytare t.ex. Det finns bra kvalitet till vettiga pengar, så riskera inte livet för jag skulle sakna varenda en av er..... Någon mer som provat TIG-svetsarna från Trådlöst? Janne Quote
sonny Posted December 20, 2010 Posted December 20, 2010 Jag köpte liknande fast storebror och importerade själv från http://stores.ebay.co.uk/welder-and-cutter Närmare bestämt http://cgi.ebay.co.uk/WSE315P-AC-DC-TIG-MMA-PULSE-TIG315-Welder-ALUMINUM-2T4T-/110464121974?pt=LH_DefaultDomain_3&hash=item19b82cbc76 6. We do not recommend this purchase for first-time users of welding machines. ???????????????????????????????? :o Quote
Drake Posted December 20, 2010 Posted December 20, 2010 Finns nog många som skulle avråda att bygga en sportbil som första bil också!:prop: Vem fan vill börja med en replica av en Trabant? Quote
Baging Posted December 20, 2010 Posted December 20, 2010 (edited) Vem fan vill börja med en replica av en Trabant? :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :thumbsup: Har också investerat i en TIG nu... en DC iofs, men det jag spontant gillar är arbestmiljön (inget fräsande eller gnistor) och det allmänt känns som man har mer kontroll än Mig'en. Sen köper jag resonemanget att den man är mest van vid funkar bäst för den personen, så det kanske är hugget som stucket vilken som är bäst.... Edited December 20, 2010 by Baging Quote
Thomas Posted December 21, 2010 Posted December 21, 2010 Låt mej höja ett varningens finger värt att tänka på.... :icon_smartass1: Sätter du upp ett sådant uttag så bör du även installera en jordfelsbrytare till det. Har du trefasuttaget kopplat med exempelvis en elmotor eller värme element etc. och kör något i enfasuttaget så att säkringen går på den fas som det uttaget ligger på. Då kan du få fenomenet att du får bakström ut i enfasuttaget via den apparat som är ansluten i trefasuttaget och det är knappast önskvärt i det läget utan rent livsfarligt.... Minns jag rätt så är det inte tillåtet att sätta upp sådana uttag i nyinstallationer inom industrin iallafall utan jordfelsbrytare. Jag diskuterade detta för länge sedan med ÅF besiktningsman men minns inte hela diskussionen. Jag tror svaret landade i att denna sortens uttag har varit populära exempelvis i tyskland sedan länge länge och kom hit efter att det blev lagligt med 1fas 16 A även här. Tanken är god, men tyskarna har haft jordfelsbrytare sedan urminnes tider. Det har inte vi i sverige. Reglerna har inte hunnit med inflödet av "nya" produkter till sverige. Detta är ju helt klart Bernes avdelning.... Bringa klarhet i frågan lite kort Berne är du vänlig, det är ju ändå en potentiell fara.... Man bör inte ha nåt inkopplat i 3 fas uttaget när man kör 1 fas. Har man osis så kan det gå backström in i nollan på 1 fasen. inte kul. om en säkring går Det skulla varit nåt backströmsskydd (diod) eller nåt. Quote
Jocke4U Posted December 21, 2010 Posted December 21, 2010 Då borde ju de du tipsade om vara att föredra: och Sen kan man tycka att det som Christer J länkar till bildmässigt och Malmbergs säljer skall ha inbyggd mekanism att förhindra felaktigheter (backströmsskydd t.ex.) ....skulle de få sälja det annars?!? Malmbergs är ju inte direkt små på marknaden... Quote
Thomas Posted December 21, 2010 Posted December 21, 2010 Det är godkänt i det utförandet och alla vill tjäna pengar så man kostar inte på nåt extra. jo jag menar att bäst ar dessa lösa för då blir man tvungen att koppla ur annat ir 3 fas uttaget. Quote
Jocke4U Posted December 21, 2010 Posted December 21, 2010 Ja :) ... F*n i detta väder vi har i svea rike så kan man ju halka på vägen när man går till bilen och bryta nacken....tusan vet om det inte är bättre att "killer" vid "baby'n" i garaget :) ....det jag menar att risker finns ju överallt och Malmbergs, Biltema, ....med flera kan inte sälja material som är enligt principen "skarvsladd" (dvs inte fast installation som kräver behörig installation) och är farliga ur normalt användande.... ......sen kan jag ta 1 st 4" spik i vardera näven och pilla in i vardera "hål i väggen" och känna vad som händer :wacko: Quote
Arrowsmith Posted December 21, 2010 Posted December 21, 2010 De CEE uttagen har inte dioder etc. inbyggt utan är lovliga att sälja ändå. Ang. Malmbergs så är de stora i branschen men hålls generellt (iallafall bland flera elektriker i min närhet) för att vara elgrossisternas motsvarighet "Rusta" / "Liedel" / "ÖB"..... :thumbsdown: Jag har själv handlat därifrån till jobbet och man får vad man betalar för, och Malmbergs är billiga men bitvis klart prisvärda... Skulle det dyka upp CEE uttag med bakspänningsskydd på marknaden så lär dom inte göra sin debut hos Malmbergs är min gissning. Quote
Janne E Posted December 21, 2010 Posted December 21, 2010 Dessa övergångar ok att använda o kvaliteten från Malmbergs o Biltema är ungefär densamma men är ok när det gäller dessa produkter. Om du har möjlighet så använd en 3-polig automatsäkring till en sån här lösning för då blir alla faserna strömlösa om någon fas blir överbelastad eller kortsluten, men skaffa inte automatsäkringar från Biltema eller Malmbergs.... Janne Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.