Jump to content

Tankavluftning


Recommended Posts

Jag har monterat en backventil på tankens ovansida som stänger om jag mot förmodan skulle hamna upp och ner med bilen, från ventilen går slangen sedan vidare upp till strax under tankpåfyllning och sedan ner igen längs insidan av bakre karosspanelen och mynnar ut strax under tanken... Hoppas det blev begripligt ;)

Link to comment
Share on other sites

Jag har använt dessa ventiler från biltema, sitter normalt på MC tanklock.

De låter tanken dra in luft utan att bränsle kan åka ut, sitte någon slags ventil i toppen.

Artnr 82561

/john

Link to comment
Share on other sites

Jag drog en slang upp runt ett av stagen till störtbågen och ner igen bakom tanken. Den slutar en bit nedan för tanken så även om man skulle lägga sig upp och ner så kommer inte bensinen rinna ut.

Lägger jag mig på sidan kan dock lite soppa rinna ut.

Link to comment
Share on other sites

aha det är flottörventiler som gäller då vet jag,

Funderar dock på att göra avluftning av samma princip som man använder sig av i flygplan med 2st korsande rör som går ut på varsin sida.

Det rör som mynnar ut på höger sida av tanken går igenom hela tanken och tar sin luft på vänstra sidan några mm från tankväggen, när man sedan svänger åt höger så att brännslet åker åt höger kommer mynningen av ledningen hamna i en luftficka, och tvärt om på andra sidan. (samma om man lägger sig på sidan)

Sen är det ju bara att dra gummislang uppåt så att man får en loop högre än högta brännslenivån och lägre än tanken för att inte läcka fulltankad eller uppåner.

Enkelt och locost :)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...