Krolleg Posted November 20, 2010 Share Posted November 20, 2010 Hur har ni löst avluftningen till tanken? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
blackbirdseven Posted November 20, 2010 Share Posted November 20, 2010 Jag har monterat en backventil på tankens ovansida som stänger om jag mot förmodan skulle hamna upp och ner med bilen, från ventilen går slangen sedan vidare upp till strax under tankpåfyllning och sedan ner igen längs insidan av bakre karosspanelen och mynnar ut strax under tanken... Hoppas det blev begripligt ;) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Krolleg Posted November 20, 2010 Author Share Posted November 20, 2010 Vart kan man få tag i en sådan ventil? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jonas Posted November 20, 2010 Share Posted November 20, 2010 Är det inte risk att man får ett övertryck i tanken tex en varm sommardag om man inte har en "öppen" ventilation? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Daffe Posted November 20, 2010 Share Posted November 20, 2010 Jag har använt dessa ventiler från biltema, sitter normalt på MC tanklock. De låter tanken dra in luft utan att bränsle kan åka ut, sitte någon slags ventil i toppen. Artnr 82561 /john Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
kengren Posted November 20, 2010 Share Posted November 20, 2010 (edited) här kommer ett enkelt och billigt förslag - vet ej om det fungerar- har nu hittat adressen på nätet http://www.graduates.org.uk/racing/Fuel-tank-notice.pdf Edited November 20, 2010 by kengren Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Morty Posted November 20, 2010 Share Posted November 20, 2010 Om tiden tillåter kan man alltid göra en egen.... Svarvade denna "backventilen" i aluminium med en fjäderbelastad kula samtidigt som jag tillverkade mina motorfäste. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Micael Posted November 20, 2010 Share Posted November 20, 2010 Jag drog en slang upp runt ett av stagen till störtbågen och ner igen bakom tanken. Den slutar en bit nedan för tanken så även om man skulle lägga sig upp och ner så kommer inte bensinen rinna ut. Lägger jag mig på sidan kan dock lite soppa rinna ut. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Krolleg Posted November 20, 2010 Author Share Posted November 20, 2010 Är det inte risk att man får ett övertryck i tanken tex en varm sommardag om man inte har en "öppen" ventilation? Den tanken hade jag också Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
blackbirdseven Posted November 20, 2010 Share Posted November 20, 2010 Har för mig att jag köpte ventilen från Dalhems.. Det ligger en kula som låser flödet om man hamnar upp och ner, så när bilen är på rätt köl är det alltså fritt flöde för ventilation. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jocke4U Posted November 21, 2010 Share Posted November 21, 2010 Jag har skaffat en sån här http://www.demon-tweeks.co.uk/Motorsport/Fuel_System/Fuel_Tank_Vent_Valves/Mocal_In_Tank_Breather_Valve/1546/0/23338 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Krolleg Posted November 21, 2010 Author Share Posted November 21, 2010 aha det är flottörventiler som gäller då vet jag, Funderar dock på att göra avluftning av samma princip som man använder sig av i flygplan med 2st korsande rör som går ut på varsin sida. Det rör som mynnar ut på höger sida av tanken går igenom hela tanken och tar sin luft på vänstra sidan några mm från tankväggen, när man sedan svänger åt höger så att brännslet åker åt höger kommer mynningen av ledningen hamna i en luftficka, och tvärt om på andra sidan. (samma om man lägger sig på sidan) Sen är det ju bara att dra gummislang uppåt så att man får en loop högre än högta brännslenivån och lägre än tanken för att inte läcka fulltankad eller uppåner. Enkelt och locost :) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sonett7 Posted November 21, 2010 Share Posted November 21, 2010 Jag köpte ett tanklock med inbyggd tankavluftning till en MC - hoppas att det kommer att fungera. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts