Pac Posted November 5, 2010 Posted November 5, 2010 (edited) Hej, då var det dags att starta berättelsen om min Tiger super cat. Jag kommer att uppdatera denna första posten med hur det kom sig att en korpsvart katt hittade in i mitt garage. Bakgrund TBC Varför den svarta katten? TBC Och sen då? TBC Projekt hösten/vintern 2010: Mer pulver under motorhuven JEM Motor & R1 förgasare Fixa lambda mätareAero Screen BeställtStäda upp elsystemetPolo Kylare Polo kylare monterad Nya kylarslangar Nya påfyllning och luftningJustera in framvagnen Skärmarna skall ner och justeras Skärmarna skall spacklas och lackas Caster skall ökas(ändra geometrin på undrebakre bäraramen)Skimsa in bakvagnen Mät toe in igen, skimsa in till nollHandling Byta bromsbelägg fram så jag får enklare att dosera Ny huvudbromscylinder levererad Montera ny huvudbromscylinder(lätta den????) Lätta pedalstället Ny vätska lufta & justera in bromsarna. Edited August 6, 2011 by Pac Quote
Pac Posted November 5, 2010 Author Posted November 5, 2010 (edited) Nu börjar planerna inför vintern falla på plats och det börjar röra på sig. Det är dags att börja följa framfarten. Så varför inte dela med sig till forumkompisarna på locost? Jag kommer göra min projektuppföljning så gott det går i den här tråden. Det kommer att bli många frågor så jag hoppas att jag kan få ta del av en och annan superidé på det här viset. :) Så, vad var det som fick mig att börja skriva här då? Jo.... Idag fick jag följande mail från Steve Bogg på Bogg Brothers. Hello Peryour package has left and can be tracked at www.parcelforce.com. Tracking number is <Nehej, här slår censuren till ;)> When you get them you ll see a lot of pipes on the carbs,all these need to be left open to atmosphere except the 8mm one under the carbs which is fuel in. Thanks Steve. Och på Parcelforce kan man läsa... 05-11-2010 14:45 Cleveland Depot Collected from customer05-11-2010 10:00 WDM Online Det är mina Yamaha R1 förgasare med grenrör för Pinto som håller på att transporteras från England hem till mig. :lol: Jag måste nog erkänna att jag är ganska spännd på att få se vad det är Steve snott ihop åt mig. :prop: Edited November 5, 2010 by Pac Quote
Ingenjören Posted November 5, 2010 Posted November 5, 2010 Hej. Kul med uppgraderingar. Du får se till att skicka upp bilder på grejorna. Quote
Ingenjören Posted November 5, 2010 Posted November 5, 2010 Det vore intressant att se hur mycket camber du kan få utan att modda de övre bärarmarna. Jag lyckades bara få en grad innåt så att säga. Skulle nog vilka ha mer men då får man slipa av godset lite. En annan bra moddning som jag kommer göra i vinter är att byta bussningen i "stöttan" till den nedre bärarmen i framvagnen. Vid hård inbromsning blir det ibland lite yvigt eftersom bussningarna flexar och ger lite toe out när det inte behövs. En röd bussning eller som jag ska göra en hård rackare i nylon fixar fallet. Vidare finns nu en snabb styrväxel från SSC i England. Äntligen slipper vi Tiger Cat-ägare rattknoppen:-) 3 papp från england, som hittat! Se mer info på tigerownersforumet. Quote
Pac Posted November 5, 2010 Author Posted November 5, 2010 Bilder kommer. :) Ingenjören: - Jag har redan en snabb styrväxel. Vete sjutton var den kommer ifrån, men 2,4 är det jag har mellan ratt stoppen. :lol: - Jag har funderat på de bussningarna men tyvärr blir vinklarna fel så en hård bussning kan ge spänningar i upphängningen. Förövrigt så hoppar jag över nylonen och använder delrin eller något smörjande plastmatrial i de bussningarna jag gör. Nylonen sväller om det kommer vatten på den och den går "torr" när man lastar den. Det enda som är bra med nylon är att den är billig. - Jag har ökat Caster genom att shimsa med 2mm tjocka brickor mellan främre och bakre länkarna i den undre A-länken. +4mm på varje sida gjorde verkligen väl för styrkänslan. Det skall bli mer i vinter. :) Quote
Pac Posted November 6, 2010 Author Posted November 6, 2010 (edited) Angående camber så är jag rätt nöjd med den graden jag har. Jag kan få en halv grad till innan jag måste göra något drastiskt, men för tillfället behöver jag inte den. Jag måste få vettiga vinklar i bakvagnen först, det är ett av mina vinterjobb. Edited November 6, 2010 by Pac Quote
Pac Posted November 6, 2010 Author Posted November 6, 2010 Mina förgasare är nu på väg ur England. :) 05-11-2010 22:22 International Hub Forwarded for export 05-11-2010 22:17 International Hub Received and processed Quote
Pac Posted November 11, 2010 Author Posted November 11, 2010 (edited) Då har de landat! Fy sjutton vad läckert det här kommer att bli! :prop: Bild kommer... :icon_oops: Edited November 11, 2010 by Pac Quote
Pac Posted November 16, 2010 Author Posted November 16, 2010 Nu är motorn som förgasarna skall sitta på nedpackad och på gång över Engelska kanalen. :lol: Quote
Pac Posted November 20, 2010 Author Posted November 20, 2010 (edited) Medans JEM 2.1-Pinton guppar på nordsjön började jag titta på R1-förgasarna. Jag hade kameran med mig ner i garaget denna gången... :icon_oops: Bogg brothers har både levererat förgasare och insug. Förgasarna kommer från en äldre R1'a och Insuget är specialgjort för min bil. Steve Boggs har gjort ett grymt vackert jobb!!!!! Insuget väger 1206,7g som det ser ut på bilden. Det skall bli roligt att lyfta av mina gamla WEBER 40'or och lägga de olika delarna på vågen. Jag tippar att R1+insug är betydligt lättare än WEBER+insug. Hur mycket är ingen idé att spekulera i, jag har har facit i hand i em. :) Det enda jag ser att jag behöver justera på insuget just nu är är evap-anslutningen. Det går att öka flödet en aning om jag epoxifyller och jämnar till uttaget Steve boggs gjort åt mig. Edited November 20, 2010 by Pac Quote
Pac Posted November 21, 2010 Author Posted November 21, 2010 Jag var tvungen att provmontera lite igår. :) Insug.... ... förgasare... ... och trattar! Quote
Pac Posted November 21, 2010 Author Posted November 21, 2010 Det blir tyvärr lite plast och lackarbeten för att det här skall bli bra. Jag räknade nästan med det, men hade hoppats på att slippa undan. Quote
Pac Posted November 21, 2010 Author Posted November 21, 2010 (edited) Ja det hoppas jag. :) Idag har jag plockat bort grenrör, generator och kopplat loss tändsystemet. Det finns massor med kabelskor/kablar i kabelmattan som inte är anslutna. Det finns också en del skarvar och krympningar av kabelskor som jag vill göra om. Det där med att städa upp elsystemet är nog ingen dum idé om jag vill ha en "stabil" bil. Edited November 21, 2010 by Pac Quote
Pac Posted November 26, 2010 Author Posted November 26, 2010 (edited) Riktiga Julklappar skall väga 200 kilo och levereras i trälårar! :wub: Jultomten behövde hjälp med transporten sista biten så nu har jag släpat in en stooooor trälår i garaget och håller på att packa upp. :racesmile: Edited November 26, 2010 by Pac Quote
Pac Posted November 27, 2010 Author Posted November 27, 2010 (edited) Det blev tidig julafton igår! :) Stor låda.... Ivriga upp-packare!!!... ... Häpp, en styck välförpackad knappt inkörd JEM 2,1l "Big valve" Pinto! :wub: Edited November 27, 2010 by Pac Quote
Pac Posted November 27, 2010 Author Posted November 27, 2010 (edited) För att se till att viktväktar dieten jag föder min "fatty Cat" i vinter biter behövs det vågar. Jag har en sådan här: Den tar två kilo och mäter på 0,1g. Två kilo är i minsta laget om man skall ge sig på lite större saker som förgasare, spindlar, bromsskivor, viktfördelning hö/vä på en axel, med mera så nu har jag lagt beställning på två sådana här.. Den klarar en maxvikt på 300 kg och mäter +-(1%+100g). Nu skall katten och jag på viktväktarkurs!! :racesmile: Edited November 27, 2010 by Pac Quote
Pac Posted November 29, 2010 Author Posted November 29, 2010 Dags att klura på kylfläkt. På den gamla kylaren sitter det 10"-fläkt som pressar luft genom kylet. Den är limmad med någon "gucka" direkt på kylet. Är det ett vanligt sätt att montera kylfläkten på? Om jag skulle använda den fläkten behöver jag få loss och rengjort den på något sätt. Någon som har några tips att komma med??? Om jag inte återanvänder den gamla fläkten, vad skall jag montera då? Jag har sett Biltemas fläktar och de verkar ju så goda som något om man bara läser om dem, men det borde ju finnas fler ställen att få tag på en kylfläkt på? Jag tar tacksamt emot alla tips! :) Quote
kengren Posted November 29, 2010 Posted November 29, 2010 (edited) Dags att klura på kylfläkt. På den gamla kylaren sitter det 10"-fläkt som pressar luft genom kylet. Den är limmad med någon "gucka" direkt på kylet. Är det ett vanligt sätt att montera kylfläkten på? Om jag skulle använda den fläkten behöver jag få loss och rengjort den på något sätt. Någon som har några tips att komma med??? Om jag inte återanvänder den gamla fläkten, vad skall jag montera då? Jag har sett Biltemas fläktar och de verkar ju så goda som något om man bara läser om dem, men det borde ju finnas fler ställen att få tag på en kylfläkt på? Jag tar tacksamt emot alla tips! :) jag köpte min kylfläkt från burton - det finns mängder av storlekar där - tror att biltema bara har 2 storlekar - läste någonstans att man skall försöka få dit en så stor fläkt som möjligt - tror att det är bättre att montera den så att den suger istället för att den trycker kenneth lundgren ps skall försöka komma ihåg att ta ett foto från min kylfläkt och lägga upp den ds Edited November 29, 2010 by kengren Quote
Krolleg Posted November 30, 2010 Posted November 30, 2010 Pac. Om du har kardanfångare på bilen skulle du kunna ta kort om du kommer åt så jag har nått att gå på när ja ska göra mina :) Quote
Jocke4U Posted November 30, 2010 Posted November 30, 2010 KL Racing har rätt bra pris på fläktar http://shop.klracing.se/cgi-bin/ibutik/AIR_ibutik.pl?funk=steg_tva&artgrp=250 Quote
Pac Posted December 2, 2010 Author Posted December 2, 2010 Igår landade mina vågar. Jag trodde att jag skulle få ner dem i ryggan så glad i hågen promenerade jag den dryga kilometern till posten i smällkalla vinterna(-10-12 grader...) Väl där packade de fram en låda som var nästan en meter lång, 30 cm tjock, 50 cm bred och vägde nästan 18 kilo!!! Jag tror att mina armar förlängdes med minst 5 cm av att släpa hem det där paketet... :blink: Men jag är ordentligt imponerad av vågarna!!!! De kommer att bli ruskigt användbara! Jag fick mitt nya kyl igår också. :) Julafton har kommit tidigt till tigger och mig. :D Quote
kengren Posted December 2, 2010 Posted December 2, 2010 hej nu har jag varit upp till mitt garage och fotograferat kylare och kylfläkt - tyvärr så glömde jag kameran men tog foto med telefonen jag hade helst av allt velat placera kylaren på baksidan men då hade jag inte fått plats med denna fläkt (kylaren är en tjock liten kylare från mercedes och kylfläkten är 11 tum Quote
Pac Posted December 2, 2010 Author Posted December 2, 2010 hej nu har jag varit upp till mitt garage och fotograferat kylare och kylfläkt - tyvärr så glömde jag kameran men tog foto med telefonen jag hade helst av allt velat placera kylaren på baksidan men då hade jag inte fått plats med denna fläkt (kylaren är en tjock liten kylare från mercedes och kylfläkten är 11 tum :notworthy: Underbart! Tack för bilden!!!!! Den kommer att tjäna som inspiration. :) Quote
Pac Posted December 2, 2010 Author Posted December 2, 2010 vart har du köpt vågarna? pris? ebukten i Tyskland från Uzman import. Jag har handlat ett par gånger hos dem. De är bra. Quote
Pac Posted December 3, 2010 Author Posted December 3, 2010 Pac. Om du har kardanfångare på bilen skulle du kunna ta kort om du kommer åt så jag har nått att gå på när ja ska göra mina :) När jag lyfter bilen får du självklart bilder. Påminn mig gärna... :icon_oops: Quote
Antas Posted December 3, 2010 Posted December 3, 2010 (edited) :notworthy: Underbart! Tack för bilden!!!!! Den kommer att tjäna som inspiration. :) Förb...elegant att göra ett luftintag vid sidan av kylaren. Ska försöka mej på något liknande. Har nu kollat om det går att göra ett insugningsluftintag (vilket djä...ord!) vid sidan av kylaren. Tycks gå med lite ändringar av nuv. konstruktion. Ett kylarfäste måste ändras och ett större hål (33,2 cm2)måste göras på luftfilterboxen. "therealpinto" tyckte att jag skulle ha kvar originalluftfilterboxen (återigen ett djä...ord!) eftersom Fords V6 har ett högt insugningsljud. Detta medförde att jag fick göra ett sidointag till boxen med ett scoop (syns på en del bilder) på utsidan av motorhuven. Med intaget vid kylaren kan scoopet tas bort, förbindelsen mellan filterboxen och intaget vid kylaren görs med en 65 mm aluminiumslang som i sin hela längd ligger i motorrummet. Detta borde sänka insugningsljudet ytterligare, i allafall i teorin. Inspiration och kreativitet medför alltid merarbete! Nåja, det är ju ett nöje. Antas, -4,2 c i Luleå. Edited December 5, 2010 by Antas Quote
Pac Posted December 5, 2010 Author Posted December 5, 2010 Då har jag vart och skaffat lite aluminium och en biltema 10"-fläkt så att jag kan börja pussla lite. :) Quote
Pac Posted December 11, 2010 Author Posted December 11, 2010 (edited) Jag har ett kylvattenrör som måste ringla sig tvärs över hela fronten... Hur skall jag få till det snyggt och till låg vikt??? Det används ganska mycket plaströr på OEM, kan man använda dem även i våra byggen? Kan man tex använda PE-rör till kylsystem? Var hittar man lämpliga rör? Edited December 11, 2010 by Pac Quote
kengren Posted December 11, 2010 Posted December 11, 2010 (edited) Jag har ett kylvattenrör som måste ringla sig tvärs över hela fronten... Hur skall jag få till det snyggt och till låg vikt??? Det används ganska mycket plaströr på OEM, kan man använda dem även i våra byggen? Kan man tex använda PE-rör till kylsystem? Var hittar man lämpliga rör? på biltema finns en 30 eller 32 mm kylslang till volvo eller saab eller om det är en universalslang (kostar cirka 100 kr), den är cirka 1 meter lång och innehåller många olika böjar som man kan ta - som skarvstycken mellan de olika böjarna har jag använt 30 mm tunnväggiga "plåt" rör och på dem har jag svetsat på en "ring" på varje sida så att inte kylslangarna kan glida av - om detta är en bra lösning får framtiden utvisa, det är locost jämfört med att köpa lösa böjar kenneth lundgren Edited December 11, 2010 by kengren Quote
Pac Posted January 30, 2011 Author Posted January 30, 2011 (edited) Nu har jag börjat med kylslangarna på allvar. Efter tips från vår stafettfika kommer jag att använda gummiböjar och aluminiumrör. Idag blev jag klar med det övre röret. Aluminiumrören har en godstjocklek på 2mm så de är både starka och lätta. Mycket lättare än gummislangen. :) Både snyggt och lätt. Jag är riktigt nöjd! :) Edited January 30, 2011 by Pac Quote
Baging Posted January 30, 2011 Posted January 30, 2011 Nu har jag börjat med kylslangarna på allvar. Efter tips från vår stafettfika kommer jag att använda gummiböjar och aluminiumrör. Idag blev jag klar med det övre röret. Aluminiumrören har en godstjocklek på 2mm så de är både starka och lätta. Mycket lättare än gummislangen. :) Både snyggt och lätt. Jag är riktigt nöjd! :) Tjusigt!! Svarvar du spår i rören för "låsning"? Quote
Pac Posted January 30, 2011 Author Posted January 30, 2011 Tjusigt!! Svarvar du spår i rören för "låsning"? Ja. :)Mina 2mm tjocka rör väger ungefär hälften så mycket som motsvarande gummirör. Så något kilo lättare blir nog bilen av det här. :) Quote
Jocke4U Posted January 30, 2011 Posted January 30, 2011 Najs :) Skall bli kul att bilen snart ;) Quote
Pac Posted January 31, 2011 Author Posted January 31, 2011 (edited) Du behöver inte vänta till stafettfikan om du är kaffesugen, du är välkommen när som Jocke! Slå en signal innan bara. :) Edited January 31, 2011 by Pac Quote
Pac Posted February 4, 2011 Author Posted February 4, 2011 Nu har jag gjort de flesta rören men hmmmm.... Jag tror inte att min gamla maskin var optimalt inkopplad så det blir nog till att ta en funderar till på hur systemet skall luftas och fyllas. Det verkar finnas lika många rörlayouter som det finns byggare. :blink: Quote
Pac Posted February 17, 2011 Author Posted February 17, 2011 Kylet börjar komma på plats och den stora kylslingans rör är på plats. Det blir enklare och bättre att fixa påfyllning och avluftning när den nya motorn är på plats så de får vänta till efter "det stora lyftet". Nya ARP svänghjulsbultar och nya oljetrågspackning är säkrade och påväg hemåt. Det börjar bli dags att städa, det är bara någon dryg vecka kvar tills jag får finbesök. :) De där ARP-bultarna har ingen vanlig skalle. :blink: Det verkar vara någon knepig Torx-variant??? Är det någon som vet vad den heter? Var hittar jag en hylsa som passar den där? :unsure: Quote
Rikard Larsson Posted February 17, 2011 Posted February 17, 2011 Tycker det ser ut som en "vanlig" 12-kants. Så som vissa ringnycklar och hylsor ser ut. Quote
Pac Posted February 17, 2011 Author Posted February 17, 2011 (edited) OK, tack rickard! :) Edited February 17, 2011 by Pac Quote
Antas Posted February 17, 2011 Posted February 17, 2011 (edited) Inspirerad av Kengrens tidigare inlägg (02 12 2010 - 15:25) med bild på kylaren har jag gjort på liknande sätt. Luftintaget placerades i plåten på sidan av kylaren. Kan även informera om ett problem som dök upp som "gubben i lådan". Generatordrivremmen kunde endast drivas från innersta delen av vevaxelremskivan (blå markering).Vattenpumpen (grön markering) måste drivas av mittersta skivan på vevaxelremskivan och bakre skivan på vattenpumpen, hur i helve...skulle man då kunna spänna remmen till vattenpumpen eftersom det inte fanns någon generator att spänna med! Lösning 1. Tillverka en extra remskiva som går att spänna vattenpumpsremmen med. Lösning 2. Efter lite tänkande kom jag fram till denna enklare lösning. Mätte distansen mellan bakre och mittre remskivan på vevaxeln (20,0 mm), kapade sedan bort 20,0 mm på baksidan av generatorns fäste på motorn. Flyttade "stumpen" (röd markering) till framsidan på generatorfästet, gjorde ett "shims" som kompenserade för kapskivans tjocklek. Generatorn flyttades alltså 20,0 mm framåt. Och si, nu behövdes bara en (1) rem som drev vattenpump och generator! Varför göra det komplicerat när man kan göra det enkelt. Iofs ser det häftigare ut med något komplicerat men man får väl ta enkelheten som en man! Edited January 3, 2012 by Antas Quote
Baging Posted February 17, 2011 Posted February 17, 2011 Det börjar bli dags att städa, det är bara någon dryg vecka kvar tills jag får finbesök. :) De där ARP-bultarna har ingen vanlig skalle. :blink: Det verkar vara någon knepig Torx-variant??? Är det någon som vet vad den heter? Var hittar jag en hylsa som passar den där? :unsure: Hehe, ja, vi förväntar oss att det blänker i verkstan då!!! :D Vanlig 12-kant.... skulle dom vara i tum har jag det med ;) Quote
Pac Posted February 17, 2011 Author Posted February 17, 2011 (edited) Jupp, det var vanlig 12-kant, en 5/8. Jodå, nu skall här städas! :) Snyggt Antas!!!! Edited February 17, 2011 by Pac Quote
Thomas Posted February 17, 2011 Posted February 17, 2011 5/8?=16mm? Mina till opelmöllan är 3/4=19mm är det så småttigt på Ford. Det ser större ut på bilden men du har säkert mätt dem. Quote
Pac Posted February 18, 2011 Author Posted February 18, 2011 Jo faktiskt, 5/8 hylsan passade när jag provade. Det känns tryggt att ha ARP där. Cosworth-maskinerna har samma bultar men 9 istället för 6 stycken. Quote
Pac Posted February 21, 2011 Author Posted February 21, 2011 (edited) Äh, idag var jag tvungen att ge upp. Det gick inte att hålla emot längre. Jag har kämpat tappert sedan i somras, men idag var det kört... :hypocrite: Vi kör en liten frågesport! :) Vinnaren får en extrafin latte hemma hos mig på stafettfikan! CMB0264 är svaret, vad är frågan? :racesmile: Edited February 21, 2011 by Pac Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.