Jump to content

Recommended Posts

Posted

--- Så nu har jag en komplett drivenhet som hänger i motorlyften ---- Hmmm undrar just hur det ser ut på bild när drivlinan hänger i motorlyften?

  • Replies 201
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

  • 2 weeks later...
Posted (edited)

CEALM, bilder finns det gott om men bildbehandlingen tar sån förb... tid så det får vänta till en annan dag. :icon_oops:

Nu går det framåt i en rasande takt! :D

ÄNTLIGEN! 1: Pedalstället är på plats tack vara Ronny/Family guy. Tack för supporten, utan dina delar hade jag aldrig fått ihop det så bra. :)

ÄNTLIGEN! 2: Nu har jag fått till adaptrar så att jag kan montera mina justerbara undre länkar. :D

Edited by Pac
  • 1 month later...
Posted (edited)

Liten uppdatering:

- Jag har stött på ett problem runt stötdäparna som jag har delar på väg in från SPAX för att lösa. Det tog oss 2 veckor att hitta rätt grejor i deras enorma utbud. Men nu är de beställda iaf. :)

- Kylarupphängningen jag hade tänkt funkade inte, det krockade med nos-konen i ovankant av kylet. Nu är kylen nedflyttad och Biltema raidad på slangkrökar som kan funka.

Även om det är härlig terapi att meka med bilen hade jag hellre varit ute på en midsommardagstur. Men, men,

. :D Edited by Pac
  • 4 weeks later...
Posted

Nu är stötdämparna injusterade och fastsatta enligt konstens alla regler. Så nu kan vi börja använda mär av fjädringen. :)

Det har dock öppnat upp för att styrracken är för lång så nu har en kortare rack, med förlängare, mockats upp på rätt plats i bilen.

IMG_2384_small.JPG

Det blev klart över förväntan. :) Det enda jag kan klaga på nu i framvagnen är camber gain, det kunde vara mer än den ynka ½-graden som vi mätte.

Men, nu får det vara nog med finliret, det får vi klura på till nästa vinter. Nu skall bilen ihop och sorteras så att vi inte missar kullen i år igen... :icon_oops:

Posted

Japp, 1/5 gällde tills jag hittade problemen i framvagnen. Det ena ledde till det andra och så står man där med en ny kuggstång fastspänd på ett par träklossar. :D

Förresten, jag tror att jag dra fast klossarna med ett par franska bult och ger mig ut och provåker... ;)

Posted

Jag fick lite frågor om framvagnen, speciellt nedre länkarmsarrangemanget. Det är ett modifierat Sierra ställ där den främre undre länkarmaen kommer från Sierran. Den undre bakre armen är egentligen den delen av Sierra framvagnen som dubblerar som krängningshämmare. Tiger har, istället för krängningshämmaren, gjort ett stag som går snett bakåt och som avslutas med en sedvanlig gummibussning. Jag skall ta en bild på mina gamla undre bakre som jag tog av från bilen i vintras så kanske det blir tydligare hur allt hänger ihop. :icon_oops:

Posted

Va? Står det old-timer på mig? :D Är jag så gnällig? Det är inte meningen... :icon_oops:

Posted

Pac: Tack för text-infon, ser fram emot bilderna.

PS du vet att du kan lätt byta bort ordet old-timer om du tycker det är likställt med gnällig. Detta sagt av en som troligen är cirka 7-år "mer-old-timer" än vad du är........ Förresten jag har bytt texten för länge sedan ....... undrar varför?

Posted

Pac: Posta lite mer bilder opch oftare så kommer detta ändras och du blir V.I.P ;) .....tycker det är bättre än Calles förslag ;)

  • 3 weeks later...
Posted

Äntligen!

Idag vänder det på riktigt. Jo jag vet att jag sagt det tidigare, men nu får det fan_i_mig vara nog med små-pillandet. :angry:

Nu är kuggstången inte fastspänd på träklossar längre...

IMG_2386.jpg

IMG_2387.jpg

IMG_2393.jpg

IMG_2394.jpg

OCH fast spänt, in-mätt och klart får jag den hjulrörelsen som vi kommit fram till, det stämmer! :racesmile:

IMG_2398.jpg

Nu är det dags för en rattstångsförlängning och ihopskruvning av framvagnen. :)

Posted

Helt rätt håller med dig att skippa "småpillandet".

Nä, en rejäl hjulinställning som denna à la Pac är viktig för god stabilitet på vägen.....eller?

IMG_2394.jpg

Posted

Hehehe, javisst, styr in hur bra som helst i kurvorna, fast man vet inte vilken. :lol:

Posted (edited)

Tänk vad finurlig en kolapsbar rattstång är.

Sierrans stång är aningen för lång för en vanlig supercat och det hade förra ägaren fixat genom att skjuta ihop stången en aning. Så istället för att behöva såga isär förlängningslänkaget och svets-förlänga med ett rör har jag dragit ut ratt-stången till dess normala längd. Det fanns tom en centimeter extra så jag kan justera in ratten närmare föraren.

Gissa om jag blev glad när jag upptäckte det idag? :D

Edited by Pac
Posted (edited)

Vilken härlig mekardag jag har haft idag. Det är gött när det flyter på. :D

- Jag har kopplat ihop ratten med kuggstången så nu sitter det som det skall. Jag tog chansen att provsitta lite också. De extra 10mm som ratten kommer närmare känns riktigt gött! :thumbsup:

- Fixat till det sista kylvätskeröret och dragit fast slangklämmorna samt P-klammorna som håller aluminiumrören.

- Bytt motorfäste på hö-sidan för att få plats med oljepåfyllnings/ventilations-locket. Det blir nog tight trots den 15mm lägre motorkudden, men jag kör på det tills jag fått på huven.

I morgon åker kylaren på plats och kylfläkten kopplas in. :)

Edited by Pac
Posted

Snyggt jobbat!!! :)

Då ses vi på Kullen? ;) :racesmile:

Det finns fortfarande ett par saker som kan sätta käppar i hjulen, men nu är det full fart emot kullen i garaget. :)

Posted

Det finns fortfarande ett par saker som kan sätta käppar i hjulen, men nu är det full fart emot kullen i garaget. :)

Kanon!!! Vore såå kul att se er på bana!!! :)

Posted (edited)

Ja du vet! Jag har primat sedan förra året så nu är jag laddad. :D

Edited by Pac
Posted (edited)

Nu går det framåt, alla kylvätskerören är klara inklusive det al-röret jag lödde. :)

Lödningen är inget att skryta över i finisch, men det håller för 8bar och är tätt så det gör jobbet.

IMG_2410.jpg

Här är en helhetsbild av motorn som det ser ut nu.

IMG_2414.jpg

I förrgår startades det. Det var rätt spännande... :w00t2:

Den hoppade igång ganska snällt men det tog ett tag innan vi förstod hur vi skulle angripa förgasarna. Nu har vi bättre koll och lambda-loggern visar något jag tror på så nu är det dags att färdigställa och komma ut på vägen.

Jag har en kilometerlång lista med små och stora saker som skall fixas innan kinnekulle så det är dags att lägga på ett kol till. :)

Edited by Pac
Posted (edited)

Tack fege. :)

Ja jag slet mitt hår ordentligt tills jag bestämde mig för att dela på röret i många bitar.

Ser du att jag lånat av dig? :D Jag använder gummirör+spännband ganska flitigt efter besöket hos dig, tack för tipset!

Edited by Pac
Posted

Ja jag sliter!!! :D

Att-Göra-listan är på ca 30 punkter och förgasarna är inte in-justerade över huvudtaget än.... Men skam den som ger sig!

Posted

Är det Tigers extraktorrör som du har sittandes på Pinton?

Ett hett tips är att kolla hur de väl de ansluter mot avgasportarna.

Mina rör hade någon elegant herre i England svetsat med ren bakfylleprecision.

Det var ganska långt från optimerat:-(

Mina rör är nu fortfarande ganska långt från optimerade men efter en stund med Dremeln är de ialla fall bättre.

Ser för övrigt jäkligt snyggt ut. Jag kanske kan få min tiger att bli lika snygg.

Du får gärna dela med dig av erfarenheterna kring de nya justerbara länkarmarna efter lite körning.

Jag har själv bara ställt mina max injusterade på den övre länkarmen och fått ungefär 1,5 grader camber.

Det tyckte jag blev ganska OK efter att ställt bakhjulen med brickor till ungefär 1 grad.

Posted (edited)

Japp, Tigers bakfyllesvetsning av extraktor-rören är redan justerad. :D

Det var inte helt enkelt att få dit de justerbara länkarmarna. De är gjorde för cosworth-sierra som har grövre bult i chassiet. Efter många funderingar så tillverkade jag rör/adaptrar med svarven som tar upp spelet. Det blev riktigt bra sugpassning på det där. :)

Med den geometrin som jag har på framvagnen kommer jag att köra ca 2,5 grader camber på bana och 1-1,5 på landsväg. Bak kommer jag att ha ungefär det samma. Så just nu ser "hjulföringen" riktigt "elak" ut! :racesmile:

Jag kör vekare/,jukare fjädrar fram än orginal. Just nu har jag 40n/mm från SPAX monterade. Dem tror jag starkt på!

Edited by Pac
Posted (edited)

Tack fege. :)

Ja jag slet mitt hår ordentligt tills jag bestämde mig för att dela på röret i många bitar.

Ser du att jag lånat av dig? :D Jag använder gummirör+spännband ganska flitigt efter besöket hos dig, tack för tipset!

Ja, jag noterade särskilt de fina distanserna :). Full fart ända in i kaklet nu Per så kommer jag och hejar på dig på Kullen!

Edited by fege
Posted

Jo, idag blev jag klar med elen i fronten så nu har den två strålkastare och en fungerande forceringsknapp på fläkten. Det där med kylfläkt och dess effektivitet var lite si och så när den rullade in i garaget. Men nu så! :)

Tyvärr hamnade jag lite på efterkälken emot planen idag. :unsure:

  • 2 weeks later...
Posted

Misständningar och allmänt f*nstyg från motorn(snåltjoffande, avgassmällar, ...)... :angry:

Igår fick Jonny nog av det "fina" elektroniska tändsystemet och min inkoppling av varvräknaren så den gamla fördelaren åkte på, vi justerade tändningen hjälpligt och häpp! så gick den! Tack Jonny! :notworthy:

Efter att ha skrämt grannarna några gånger kom vi fram till att den låg på lambda 1.08 både på full spjäll och ½-gas. Tomgången stabiliserar sig på lambda 0.98-1 när motorn är genomvarm. Här behövs munstycken!! Frågan är bara hur mycket jag skall gå upp i storlek på dem, ett eller två snäpp?

Posted

1 snäpp brukar vara mer finjustering men du ska väl ner till Lambda85- 88 eller där ikring vid belastning

Posted (edited)

Tack för ditt svar Thomas.

OK, så du rekomenderar mig att ta två steg eller säger din erfarenhet att jag skall gå tre steg i munstycksstorlek?

Edited by Pac
Posted

jag skulle nog gå upp 4 steg och se var man hamnar. för jag skulle tro 4-5steg. Om de i steg om 0,5. dvs 120-125-130-135-140-145 etc.

Posted

Då har du ju en hel del pulver som ligger och väntar ;) Precis som Thomas säger behöver du sänka lambdat en bra bit. Lambda 1 är väl ungefär vad du siktar på vid stadig cruise-speed, dvs 80-90-100km/t

Lambda 1 eller AF 14.7:1 är ju det blandningsförhållande som förutsätts ta tillvara så mycket som möjligt av tillfört bränsle. Dvs max ekonomi och minst miljöpåverkan. Det är ju det man vill ha när man inte belastar.....

För effekt krävs en fetare blandning och normal tumregel är lambda 0.90 eller AF 13.2:1. Den angivelsen får man ta med en nypa salt eftersom den är kraftigt beroende av motorkonstruktion och annan påverkan.

Det jag ser i bänken är att för det mesta får jag max effekt med blandningar nere på lambda 0.82 eller AF 12.2:1 (Usch vad jobbigt det är att referenskolla lambdavärden.... jag är bara van att prata AF-ratio ;) )

Så mitt recept på väl fungerande motor är i grova drag:

Och nu får du bara AF-värden ;)

Tomgång: 12.5 - 13.0:1

Cruise 14.7-15.0:1

Effekt/belastning 12.5 - 13:1

Effekten avtar kraftigt ju snålare du bestyckar. Man kan säga att den avtar mer på för snål bestyckning än på för fet bestyckning. Det är inte helt ovanligt att en mc-motor modell V-twin (Åkejrå, HD-motor) som ligger på 15-16:1 på fullgasen kan hämta upp runt 8-10 hk när AF-ration är satt ner till 12.0:1

Så med den snåla bestyckningen du har på fullgasen, så kan du ju klart räkna med mer pulver efter munstycksbytet ;)

Nedan har du diagram på hur det funkar..... du ser att effekten dyker mer ju snålare du ligger än om du ligger lika fel på feta sidan.....

hal2.jpg

Vad har du för bestyckning i dag?

Posted

Tack Baging, jag kollade idag.

Först skall man tömma förgasarna, det ryms förvånansvärt mycket soppa i dem...

IMG_2435_small.JPG

Nåväl, lossa gummina, vänd bryggan på "huvudet" och öppna ett flottörhus...

IMG_2432_small.JPG

IMG_2436_small.JPG

Så blottas hela härligheten...

IMG_2439_small.JPG[/center]

Posted (edited)

Ut kom ett stycke huvudmunstycke märkt "100".

IMG_7454_small.JPG

"100" stämmer inte. Det här munstycket är borrat och ett 1,5mm borr "glappar" ordentligt. Frågan är hur stort det är, jag skulle tippa på "170" eller "180". Jag får kolla hur jag kan mäta upp dem, finns det några bra tips på hur man hittar tolkar att mäta med?

Lågfartsmunstycket är märkt "17.5"

IMG_7453_small.JPG

Edited by Pac
Posted

Ok, ser ju helt ok ut :)

Förutsätter att flottörnivån är ställd? Annars är det #1 att göra....

12.5 på lågfarten är iofs ovanligt smått, men det betyder egentligen ingenting.... bra vakuum i maskin kräver mindre munstycken, men kolla som sagt AF-ratio på tomgång först med blandskruvarna ställda på rekommenderat antal varv. Precis som vi pratade om i telefon, så ger blandskruvarna en bra indikation på om den går fett eller snålt på lågfarten. För många varv ut = överkompensation för ett för litet munstycke och tvärtom :)

Hittade firman jag köpte mina brotschar och tolkar från:

Brotsch

Tolk och större tolk

Posted

Är det Mikuni. Vissa förgasartillverkare mäter inte munstycken i mm utan efter nån flödestabell de har. Men jag tror (det vet Baging som jobbar med det) att Mikuni är mm.

Posted

Japp, det är Mikuni. Jag satt och surfade på Mikuni munstycken igår och tror att jag fått tag på vad de heter. Jag får kontrollmäta lite på gänglängder och diametrar bara.

Baging, fantastiskt bra länkar! :)

Det blir till att beställa tolkar och brotschar på direkten!

Posted

Är det Mikuni. Vissa förgasartillverkare mäter inte munstycken i mm utan efter nån flödestabell de har. Men jag tror (det vet Baging som jobbar med det) att Mikuni är mm.

Helt rätt!! Lurigt det där ;) Kommer inte ihåg i dagsläget vilka som mäter flöde, men dom flesta "standard"-förgasare typ Mikuni, Keihin osv ligger på diameter mått i 1/10.

Sen har vi ju "Proudly Made In USA"-förgasarna och dom mäter ju självklart i decimaltum ;)

Posted (edited)

... men kolla som sagt AF-ratio på tomgång först med blandskruvarna ställda på rekommenderat antal varv. Precis som vi pratade om i telefon, så ger blandskruvarna en bra indikation på om den går fett eller snålt på lågfarten. För många varv ut = överkompensation för ett för litet munstycke och tvärtom :)

Den ligger på lambda 0.98(= AFR 14.4) när den är genom varm med blandskruvarna 2.0 varv ute. Så jag skall ha större lågfartsmunstycken. 12.5 är det minsta jag hittat i munstyckstabellerna.

Är lågfartsmunstyckets "12.5" också i hundradelar? Det ser mycket större ut än 0,125mm. Det kanske är flöde som mäts på lågfartmunstyckena?

Edited by Pac
Posted (edited)

Jaha, då var man mycket klokare både på hur man inte skall framföra en miata på bana och på vad det är för munstycken jag har. Det är jag som kör i mitten av banan och blockerar bagings framfart med den blåa miatan... :icon_oops:

Tack till baging för lånet av munstycks-tolkarna och -brotscharna! Tyvärr var dina lågfartsmunstycken av en annan modell så jag får leta vidare.PJ motorsports hade väldigt bra bilder som jag kunde använda för att identifiera mina munstycken.

Jag har lågfartsmunstycken som heter Mikuni TMX36/N224.103

mikuni_tmx36n224103.jpg

och huvudmunstycken som heter Mikuni N102/221.

mikuni_N102_221.jpg

Huvudmunstyckena jag har är 170(de sitter i med mätningen ovan), 180 och 185. Lågfartsmunstyckena är som sagt 12.5 för tillfället.

Är det någon som handlat med "Bra i gasen"? Jag tänkte kontakta honom och kolla om han har lite munstycken på lager.

Edited by Pac
Posted

Misstänkte att dom inte stämde..... Mikuni har 2 olika och dom du fick av mej sitter i HSR-modellerna... typiskt!!

Jo, jag har handlat av Bra I Gasen.... han är väl.....hmmm..... rätt ok om man säger. Kanske inte helt 100 på leveranstider, men eftersom du bor i stan, så kanske du kan hämta själv?

Posted (edited)

Jo, om han har dem i lager tänkte jag åka och hämta själv. Jag har 15 minuter till hans lageradress. :)

Edited by Pac
Posted (edited)

Christer på "Bra i gasen" är en trevlig kille, vi skall nog kunna komma överens. Jag tänkte prova med lågfartsmunstycke 20 och gå upp på mina 185'or. Min tanke är att bibehålla nålen i mellanläget nu i början när jag mappar in lågfarts- och huvud-delen. Är det en klok strategi eller skall man göra på något annat sätt?

Hoppas det inte regnar imorgon då jag hämtat min nya munstycken så att jag kan ge mig ut och testköra! :D

Edited by Pac
Posted

det är bra. man ska inte ändra för mycket för då vet man inte vad som orsakar vad.

Posted

:( Vackert väder men inga munstycken. :(

"Bra i gasen" hade inte de munstyckena. Surt att de inte fanns på nära håll, nu är det internet som gäller.

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

    • Medlemsrabatt hos våra partners, läs mer
    • Betala medlemsavgiften innan nyår och var med i utlottningen av 500kr hos Speeding. Gäller även nya medlemmar, läs mer. swish


×
×
  • Create New...