Jump to content

Dragning av avgassystem


Jocke4U

Recommended Posts

Hej,

Har planerat att påbörja bygge av avgasssystem i helgen. Hade i mitt huvud klart en modell som skulle kräva 4 st 90 graders böjar (som kan ses i min tråd) + kanske nåt som slutrör. Sen slår mig tanken att man kanske skulle sträva efter färre 90 graders böjar. Skulle ev. kunna ersätta 2 st 90 gradare med 2 st 45 eller 60 graders.

Frågan är om det spelar roll? Jag har köpt 90 graders...

Link to comment
Share on other sites

Det är ju flödesmässigt bättre med ett rakare rör, och 90 gradersböjarna går ju fint att kapa ner till mindre vinkel. Problemet med 9000 motorn är ju V pumpen och det blir ju 2x90 direkt och sen ska du ut genom karossen, för att sedan vinkla bakåt. Så några stora förändringar kan du inte göra. Grenröret från 900/9-3 spar in en böj. Jag funderar starkt på det till min bil och kompressorhuset hamnar ju desutom framåt med det röret. Men avgasröret kommer nära fötterna och bromscylindrarna istället.

Edited by Christer J
Link to comment
Share on other sites

dax för kaffe i grästop med kamera låter det som .

Om du kör med 9000 grenrör och turbon frammåt har jag redan receptet , och jag tror inte jag använde mer än en 90 graders däremot en massa 45 och 60 för bra flöde

se sid 8 och framåt i min tråd för dåliga bilder

Edited by LUPUS
Link to comment
Share on other sites

Ja för f*n, stenkast från ditt....har disponibel (när man slänger av sig jobbarkläderna) tid för när som helst i helgen.

Sen som Christer säger så går det ju att kapa och fila också :)

Link to comment
Share on other sites

Bra bild :)

Jag vill/måste nog dra den lite bakåt "inomhus" innan den "tittar ut" för att få bättre frigång emot hjulet. Skall försöka få till detta med så rakt rör som möjligt :) dock blev det inte så mycket gjort med avgassystemet då gasen tog slut :banghead:

Några andra funderingar..

1 eller 2 gummiupphängningar? Jag har Ferrita's universala burk och har tänkt ha en efter burken men frågan är om det även behövs en innan eller om det räcker med den bakre. Vad tror ni/hur har ni?

Skall man lägga in en delningsfläns innan burken? Dessa är ju snuskigt dyra tycker jag 2 x 420 kr http://www.rakaror.o.se/rostfriaflaensar.htm

Blir ju snyggare utan mengår det tråckla ut systemet utan att behöva ett jättehål i sidan? Man kan ju såklart börja utan och sen är det ju bara att kapa om det behövs :)

Link to comment
Share on other sites

Dom flänsarna var galet dyra. Kolla här istället. http://shop.klracing..._tva&artgrp=231

Edit: Jag ska även ha en liten flexdel innanför karossen och sedan en V bandsfläns precis innanför karossidan. 3" givetvis hela vägen. Det är ju sååå gott om plats i min smala ram..

Edited by Christer J
Link to comment
Share on other sites

Hmm, det såg ju lite bättre ut och det klart....en v-bandsfläns precis innanför blir ju smutt :) Tack för tipset

Jag kör bara med 2,5" i denna version. Skall nog räcka till ~250 hk ... skall väl ha nåt att modifiera sen när den är körklar också :)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...