Jocke4U Posted October 22, 2010 Posted October 22, 2010 Hej, Har planerat att påbörja bygge av avgasssystem i helgen. Hade i mitt huvud klart en modell som skulle kräva 4 st 90 graders böjar (som kan ses i min tråd) + kanske nåt som slutrör. Sen slår mig tanken att man kanske skulle sträva efter färre 90 graders böjar. Skulle ev. kunna ersätta 2 st 90 gradare med 2 st 45 eller 60 graders. Frågan är om det spelar roll? Jag har köpt 90 graders... Quote
Christer J Posted October 22, 2010 Posted October 22, 2010 (edited) Det är ju flödesmässigt bättre med ett rakare rör, och 90 gradersböjarna går ju fint att kapa ner till mindre vinkel. Problemet med 9000 motorn är ju V pumpen och det blir ju 2x90 direkt och sen ska du ut genom karossen, för att sedan vinkla bakåt. Så några stora förändringar kan du inte göra. Grenröret från 900/9-3 spar in en böj. Jag funderar starkt på det till min bil och kompressorhuset hamnar ju desutom framåt med det röret. Men avgasröret kommer nära fötterna och bromscylindrarna istället. Edited October 22, 2010 by Christer J Quote
LUPUS Posted October 22, 2010 Posted October 22, 2010 (edited) .. Edited October 22, 2010 by LUPUS Quote
LUPUS Posted October 22, 2010 Posted October 22, 2010 (edited) dax för kaffe i grästop med kamera låter det som . Om du kör med 9000 grenrör och turbon frammåt har jag redan receptet , och jag tror inte jag använde mer än en 90 graders däremot en massa 45 och 60 för bra flöde se sid 8 och framåt i min tråd för dåliga bilder Edited October 22, 2010 by LUPUS Quote
Jocke4U Posted October 22, 2010 Author Posted October 22, 2010 Ja för f*n, stenkast från ditt....har disponibel (när man slänger av sig jobbarkläderna) tid för när som helst i helgen. Sen som Christer säger så går det ju att kapa och fila också :) Quote
Jörgen Posted October 22, 2010 Posted October 22, 2010 hälsar du på lupus i helgen så kan du titta på mitt grenrör med, har en annan dragning än vad han har, lupus har mitt nr. jörgen Quote
Christer J Posted October 26, 2010 Posted October 26, 2010 90 grader R 0 på första, sedan blir det 76 grader R 100 på andra böjen i min bil, ska beställa ett färdigbockat rör från Ferrita idag. Quote
Jocke4U Posted October 26, 2010 Author Posted October 26, 2010 Bra bild :) Jag vill/måste nog dra den lite bakåt "inomhus" innan den "tittar ut" för att få bättre frigång emot hjulet. Skall försöka få till detta med så rakt rör som möjligt :) dock blev det inte så mycket gjort med avgassystemet då gasen tog slut :banghead: Några andra funderingar.. 1 eller 2 gummiupphängningar? Jag har Ferrita's universala burk och har tänkt ha en efter burken men frågan är om det även behövs en innan eller om det räcker med den bakre. Vad tror ni/hur har ni? Skall man lägga in en delningsfläns innan burken? Dessa är ju snuskigt dyra tycker jag 2 x 420 kr http://www.rakaror.o.se/rostfriaflaensar.htm Blir ju snyggare utan mengår det tråckla ut systemet utan att behöva ett jättehål i sidan? Man kan ju såklart börja utan och sen är det ju bara att kapa om det behövs :) Quote
Christer J Posted October 26, 2010 Posted October 26, 2010 (edited) Dom flänsarna var galet dyra. Kolla här istället. http://shop.klracing..._tva&artgrp=231 Edit: Jag ska även ha en liten flexdel innanför karossen och sedan en V bandsfläns precis innanför karossidan. 3" givetvis hela vägen. Det är ju sååå gott om plats i min smala ram.. Edited October 26, 2010 by Christer J Quote
Jocke4U Posted October 26, 2010 Author Posted October 26, 2010 Hmm, det såg ju lite bättre ut och det klart....en v-bandsfläns precis innanför blir ju smutt :) Tack för tipset Jag kör bara med 2,5" i denna version. Skall nog räcka till ~250 hk ... skall väl ha nåt att modifiera sen när den är körklar också :) Quote
LUPUS Posted October 26, 2010 Posted October 26, 2010 jag tråcklar loss mitt system utan skarv men jag kan lossa plåten runt genomgången. Sedan har jag en gummi-bussning rakt under dämparen (så den inte syns) Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.