Jump to content

Hur svetsar man i krom molybden (25CrMo4)?


r Anders

Recommended Posts

Planerna för vinterns bygge som kommer att bli en Supermono innebär att delar av ramen ska göras om. Ramen är byggd av 25CrMo4 så jag lär fortsätta med det materialet. Har försökt att hitta några klara besked om man kan använda MIGsvets eller om det krävs TIGsvets?

Sen gäller det ju att använda rätt tillsattsmaterial?

Har även sett att en del rör ska för / efter-värmas, det skulle isåfall innebära tvärnit i bygget.

Tror och hoppas att det finns 25CrMo4-kunskap i detta eminenta forum.

Link to comment
Share on other sites

det går fint att använda mig istället för tig. en del drag-chassie byggare i usa har gått från tig till mig just för att det är enklare, vet tyvärr inte vilka..

Link to comment
Share on other sites

Jag kan inte svara för din legering, men min ram är byggd i 4130 CrMo stål. Jag TIGsvetsade ramen. 4130 i tunnare dimensioner funkar utmärkt att svetsa utan att förvärma, men är det 3mm eller tjockare så är det bra om man tar upp fogen till 150 degC eller liknande så man inte får för snabb avsvalning av svetsfogen. Annars får man krympsprickor i fogen lika säkert som det regnar på midsommar. Det gör du enkelt med en liten gasolbrännare. Mina länkarmar är åxå gjorda i 4130 och dom lämnade jag in för normalisering efter svetsning, detta för att få en svetsfog som tål mer töjning innan brott. Ickenormaliserad svetsfog ligger på ca 10% brotttöjning jämfört med ca 20% för den normaliserade. Stor skillnad i energiupptagning innan det går sönder där. Ramen som rimligen snarare dimensioneras mot styvhet än hållfasthet uppfyller hållf kraven med marginal och klarar sig utmärkt utan värmebehandling.

Link to comment
Share on other sites

Låter bra då ramen troligen har 2mm gods i rören, har dock inte kapat och mätt rören ännu. SFRO säger OK till CrMo om man vet vad man gör. Jag kommer att punkta ihop ramen med MIG-svetsen och låta en kompis TIG-svetsa klart allt.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...