JanneW Posted September 28, 2010 Share Posted September 28, 2010 Hej Ny på forumet och ombedd av någon. Kanske kan det vara intressant att få lite info om vad det finns mer än 7or. Själv stod jag i begrepp att bygga något för en massa år sedan och det var på den tiden all byggde Cobror. Alfa biten som jag redan var spanade man efter något som mer åt det Italienska hållet. Alforna har ju underbar mekanik och förpackningarna är ju utmärkta till en början. Som donatorer är de fortfarande utmärkta, ypperlig mekanik till ringa kostnad. Jag gör en lång historia kort. Jag sprang på en Ockelbokaross och kollade lite på måtten och insåg att det inte vore helt omöjligt att få Alfettan att fungera ihop. 10 år efter att jag köpte en kaross korsades mina vägar av ett par andra med samma ide och det hela tog fart. En del minimala förändringar har gjorts på karossen för att få den att passa. Idén har sedan varit att bygget skall vara en low cost. En Pagano ger kanske lite andra utmaningar än en Super Seven. Jag har i mitt bygge lagt mig i vinn om att bygga i så mycket retro som möjligt. Jag har absolut inte haft några ambitioner att bygga någon Ferrari replika, då hade det inte varit low cost längre. Bilen jag har började ta form 1999 och reggades 2002. Kördes i Roadsport C 2003-2005 (Totalseger 2005 över bl.a. en Caterham) 2006 & 2007 i klass B. Sedan dess har det bara blivit ett antal Europaturer till div evenemang. Engelskt är ju enkelt! Allt finns att köpa! Italienare är fåfänga men inte nostalgiska, de gör bara nytt och kastar allt gammalt. Det gör det lite marigare att få fatt i alla detaljer man vill ha. Vi är ju ingen stor skara som knåpar Pagano men vi hjälps åt. En laddning huvlås är på väg in via en kund i Tyskland. I år firar Alfa 100 år, det syns på Paganon oxo. Nu lite bilder och sedan frågor så svarar jag istället för att bara babbla på. /Janne Warg Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thomas Posted September 29, 2010 Share Posted September 29, 2010 Förbaskat fint bygge. :notworthy: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jonte Posted September 29, 2010 Share Posted September 29, 2010 Snyggt bygge Börjar också fundera på något med mer kaross som 3:e gången gillt :) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Daffe Posted September 29, 2010 Share Posted September 29, 2010 Hahaaa :hypocrite: du börjar bli bekväm jonte. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
heralue Posted September 29, 2010 Share Posted September 29, 2010 Du är inte den förste Jonte !!! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
BeLo Posted September 29, 2010 Share Posted September 29, 2010 Airodynamiken blir förståss en annan med heltäckande kaross! Snygga linjer och bra väghållning, vad kan man mer begära!?! Större garage? ;-) /Bengt Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kilkenny Posted September 30, 2010 Share Posted September 30, 2010 Läcker! :thumbsup: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jonte Posted September 30, 2010 Share Posted September 30, 2010 Hur många Paganon är byggda och vad är vanligaste motor/drivline alternativet? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Michael Th Posted September 30, 2010 Share Posted September 30, 2010 påminner mig att för en 20 år sedan stod det en okelbo bil hos en viss Jan Högström i Marianelund i skåne.. bilen var utrustad med en bmc motor.. tyvärr hade jag inte dom 5 tusen han begärde.. så hem åkte ytterligare an Alfa Romeo alfetta gt.. han sålde på den tiden mest alfor.. Jag har alltid undrat vart den tog vägen..kanske er vagn ert bygge är helt klart roligt.. vad kostar dom enskilda delarna om man sas vill köpa en "byggsats" obs händig .. dvs kaross och schassie. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
JanneW Posted September 30, 2010 Author Share Posted September 30, 2010 Hur många Paganon är byggda och vad är vanligaste motor/drivline alternativet? Ja, det beror på vad man räknar som Pagano. Några är byggda med Ockelbo kaross, dvs föregångarens men med Pagano ram. Av dessa finns en mkt fin i Sunne och en som skall igång. Sedan finns det andra som bara tagit kaross och monterat på annat underrede, en med helt eget koncept i Täby, en i Linköpingstrakten med Lotus Eclat underrede. Sedan finns det de som har både ram & kaross från Pagano och här finns en i Helsingborg förutom min reggade & klara och en handfull i skruvartagen. Sedan finns det ju Ockelbo(1956 - 1970) bilar och sådan med pre-Paganokaross (1985-2002) från tiden då Uno gjorde dessa. Det som passar rakt av i Paganon som ramen levereras är Alfa Romes drivlina till Alfetta, Giulietta, Alfa 75, Alfa 90, och GTV mellan åren 1978 - 1992 med rak 4a eller V6a. /JW Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
JanneW Posted September 30, 2010 Author Share Posted September 30, 2010 påminner mig att för en 20 år sedan stod det en okelbo bil hos en viss Jan Högström i Marianelund i skåne.. bilen var utrustad med en bmc motor.. tyvärr hade jag inte dom 5 tusen han begärde.. så hem åkte ytterligare an Alfa Romeo alfetta gt.. han sålde på den tiden mest alfor.. Jag har alltid undrat vart den tog vägen..kanske er vagn ert bygge är helt klart roligt.. vad kostar dom enskilda delarna om man sas vill köpa en "byggsats" obs händig .. dvs kaross och schassie. Jag har inte koll på alla gamla Ockelbo bilar även om jag önskade att jag hade det. Man är lite osäker på hur många det finns. jag gissar att det gjort något mellan 40 till 60 stycken. Uno gjorde ca 15 st inkl. Hult II. Priser hittar du på http://www.pagano.se/pdf/Prislista.pdf /JW Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rikard Larsson Posted October 1, 2010 Share Posted October 1, 2010 En av tjommarna som höll till i mitt förra garage byggde/bygger något med en Scaglietti kaross. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jonte Posted October 1, 2010 Share Posted October 1, 2010 Det där var snyggt :thumbsup: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rikard Larsson Posted October 1, 2010 Share Posted October 1, 2010 Ja, den är fin. Har för mig att ovan nämnda Uno var högst involverad i just denna bil. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
JanneW Posted October 2, 2010 Author Share Posted October 2, 2010 (edited) Ja, den är fin. Har för mig att ovan nämnda Uno var högst involverad i just denna bil. Hej Detta är Hellströms bil. Den byggde Uno åt sig själv men såldes efter hans bortgång och nu finns den i Helsingborg. Ibland i garaget i Malmö där sonen har en hel arsenal Alfor. Den här bilen är tagen ännu ett par snäpp närmare förebilden. Nackfenan, bakluckan och tanklocket sitter rätt om än spegelvänt mot förebilden. De har specialbeställt mätare till bilen som ser mycket bra ut. /JW Edited October 2, 2010 by JanneW Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rikard Larsson Posted October 4, 2010 Share Posted October 4, 2010 Jo, det är sonen jag delade garage med (och ett 20-tal andra). Mycket trevliga både far och son. Vet du om den är registrerad och klar? De var nära SFRO2 när jag flyttade ut. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
JanneW Posted October 10, 2010 Author Share Posted October 10, 2010 Jo, det är sonen jag delade garage med (och ett 20-tal andra). Mycket trevliga både far och son. Vet du om den är registrerad och klar? De var nära SFRO2 när jag flyttade ut. Vad jag hört skall den vara i trafik sedan i våras. Vi träffades tyvärr inte i somras. Jag försökte få med mig senior till Frankrike då vi tog en tur till Le Mans Classic men det passade inte. /JW Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.