Jalle Posted June 25, 2015 Author Posted June 25, 2015 Nya försök med bumpsteer i helgen. Byggt en rigg,har bara testat den lite än. Tack för tipset med pdf filen. Quote
tpau Posted June 26, 2015 Posted June 26, 2015 Ser bra ut! Tänk på att mätnogranheten inte är lika bra som mätklockan så va inte för noga med sista siffran. Jag gillar motvikten på mätplanet! /T Quote
Pac Posted June 26, 2015 Posted June 26, 2015 Hade pdf-en öppen på en annan flik http://www.dct.lu/docs/Measuring-and-Correcting-Bump-Steer-on-a-Caterham-7.pdf Jag missade att säga att jag hittat pdf-en genom att söka här på forumet på bumpster... Känns som att det var en relativt viktig snutt med info. /T Ja, hur hjulen rör sig vid in/ut-fjädring är väldigt viktigt. Quote
Pac Posted June 26, 2015 Posted June 26, 2015 Ser bra ut! Tänk på att mätnogranheten inte är lika bra som mätklockan så va inte för noga med sista siffran. Jag gillar motvikten på mätplanet! /T Man bör försöka nå en set up så att man kan mäta på millimetern när. Att mäta noggrannare än så ger inte så mycket med tanke på att man har gummibussningar i fjädrings-systemet, chassiet flexar lite, och så vidare... Quote
Jalle Posted June 26, 2015 Author Posted June 26, 2015 Efter några timmar pumpandes på domkraften upp och ner+ schimsande av styrväxel+ antecknande av mätvärden . Så har jag kommit fram till dessa värdena hittills .. Gärna synpunkter på detta,har ej hållit på med detta förut . Quote
Thomas Posted June 26, 2015 Posted June 26, 2015 Har du ställt caster o camber först. det kan nämligen bli andra värden om det görs sedan. Ett tips bara. Quote
tpau Posted June 27, 2015 Posted June 27, 2015 Jag har inte heller någon praktisk erfarenhet av vad olika värden ger för beteende på vägen, men en efter en dell letande hittade jag någon form av gränsvärden. Det jag hittade var 0,1 mm per centimeter som Max fel för en banracer inom det aktiva fjädringsområdet. För en gatbil var samma värde 0,3 mm per centimeter. Om jag läser dina anteckningar rätt ligger du innanför de gränserna utom vid drop, däremot tyder det på att din styrväxel är för kort så att ändra kräver en ny längre styrväxel. Jag har liknande värden. Min taktik är att har funderat igenom en plan för hur jag utan svetsning på chassie kan minska min bump steer, med den vetskapen tänker jag bygga färdigt och provköra. /T Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.