Antas Posted September 15, 2010 Posted September 15, 2010 (edited) Jag och sonen påbörjade vårt bygge omkring 2005. Såvitt jag minns skrevs inget om certifikat på ramrör i gamla SFRO-boken. Igår på kvällen hade jag ett långt samtal med en besiktningsman som helst ville se certifikat på rören. I morse hängde jag på "låset" på Tibnor för att försöka få tag på ett certifikat, i em fick jag ett mail där dom meddelade att det inte var möjligt att få fram något certifikat.Detta skulle ha beställts vid leveransen och kan inte beställas i efterhand Tibnor kollade kraven på rören enl nya SFRO-boken (sid 190): DIN 2395, hållfasthet minst 235 N/mm (ST 35). Enl Tibnor är den klassificeringen gammal och den nya klassificeringen är USt 37-2 alt. RSt 37-2. I deras katalog anges sträckgränsen för 25x2 mm till minst 235 N/mm. Hur förfara? Räcker det att Tibnor skriver ett "intyg" på att rören har ny klassificering som motsvarar de krav som anges i nya SFRO-boken och att utdrag ur Tibnors specifikation i produktkatalogen kan uppvisas. Personalen på Tibnor förstår mitt dilemma och har varit mycket tjänstvilliga att försöka lösa mitt problem. Edited September 15, 2010 by Antas Quote
Thomas Posted September 15, 2010 Posted September 15, 2010 Har du nåt kvitto på rören så tar du med det och tibnors material spec. Borde räcka. Det är eg. likadant med svetstråden, den ska ju också vara av bra kvalité. Quote
Antas Posted September 15, 2010 Author Posted September 15, 2010 Mjaaa, problemet är att jag fick rören av en klient men jag fick själv hämta ut dom på Tibnor år 2005. Har en utlämningsorder som det endast står 25x25x2 på. Tibnor har dock bekräftat att det är "rätt" rör enl nya SFRO-boken. Verifiering med kvitton kan alltså inte ske. Att få fram kvitton är alltså omöjligt. Frågan är hur omfattande måste "bevisningen" vara? Quote
Thomas Posted September 15, 2010 Posted September 15, 2010 jag behövde aldrig visa mina papper på dem. Quote
Stefan Berglund Posted September 16, 2010 Posted September 16, 2010 Det är eg. likadant med svetstråden, den ska ju också vara av bra kvalité. Vad menar du med bra kvalité ? Vad ska det vara för kvalitet enligt dig ? Quote
therealpinto Posted September 16, 2010 Posted September 16, 2010 Om Tibnor intygar uppgifterna (brottgräns, sträckgräns, förlängning till brott) så skulle jag acceptera det. Det går ju också att göra en hårdhetsmätning för att ge ytterligare underlag om man är osäker. /Gustaf Quote
Thomas Posted September 16, 2010 Posted September 16, 2010 Vad menar du med bra kvalité ? Vad ska det vara för kvalitet enligt dig ? T.ex. om du köper Esab svetstråd så får du spec. på materialet i tråden. Köper man Kinaträd vet man inte mycket och det är ju den som ska hålla ihop bilen. t.ex. OK Autros 12,51 http://products.esab.com/Templates/T041.asp?id=13538 Quote
Stefan Berglund Posted September 16, 2010 Posted September 16, 2010 Köpte Parwelds "mild steel" tråd. Den borde fungera tycker man. Quote
Antas Posted September 17, 2010 Author Posted September 17, 2010 Om Tibnor intygar uppgifterna (brottgräns, sträckgräns, förlängning till brott) så skulle jag acceptera det. Det går ju också att göra en hårdhetsmätning för att ge ytterligare underlag om man är osäker. /Gustaf Talade med Tibnor i morse. De fixar ett intyg på uppgifterna. Puhh...... Quote
virgata Posted April 27, 2011 Posted April 27, 2011 Kan förstå till viss del det där med SFRO, men ska de ha kvitton på hur mkt man köpt ockå undrar man ju. För man kan ju köpa med kvitto några meter, och få ett intyg på det, sedan ger man intyget till SFRO-mannen, men i själva verket har man rotat i skrothögen på jobbet eller hemma... Man kan ju om man är oseriös menar jag, fuska om man vill. Jag skulle ju inte riskera, andras liv för så löjliga saker som det, men det finns uppenbart de som inte bryr sig, därav har nog de börjat be om liknande certifikat. Men som sagt man kan köpa hur mkt som helst på pappret så att allt ser bra ut där. Men sedan fuska med allt utan att man kan se det. Skönt i alla fall att Tibnor fixade det, hade blivit förvånad annars, det vinner de bara på, och en stor eloge till dem. Hoppas allt löst sig för er nu. Quote
Antas Posted April 27, 2011 Author Posted April 27, 2011 Allt löste sej smidigt och bra. Klippt ur mitt inlägg i tråden "Uppdatering av ett långsamt bygge" i forumdelen "Våra bilar" Postat 28 09 2010 - 16:04 Idag uti detta nådens år genomfördes SFRO 1. Kan erkännas att jag hade viss ångest inför kvalitén på chassirören. 2005 när yngste sonen och jag påbörjade projektet fanns inga krav på chassirör. Besiktningen genomfördes noggrant och sakkunnigt. Hårdheten på rören mättes och kvalitén var korrekt. Puhh..... "Rörhögen" fick egen identitet, ett alldeles eget chassinummer. Känns som en milstolpe! Min diskretion förbjuder mej att överhuvudtaget omnämna besiktningsmannens utlåtanden. Hmmm...ska oblygt och icke ovilligt ändå nämna några synpunkter: -bra, gediget och vackert bygge med flera egna lösningar. -bra att träffa någon som vet vad det handlar om Ytterligare omdömen tänker jag i diskretionens namn utelämna men det kändes bra i hjärta och hjärna. Inga anmärkningar fanns på bygget. Känns nästan som om bilen är färdig nu. Mjaa...nu återstår resten, det roliga. Karossen och många andra detaljer är till stora delar färdiga. Hälsar Antas som säkert känner samma stolthet som alla andra som har genomlevt "nålsögat". Quote
TonysGarage Posted April 28, 2011 Posted April 28, 2011 Allt löste sej smidigt och bra. Klippt ur mitt inlägg i tråden "Uppdatering av ett långsamt bygge" i forumdelen "Våra bilar" Postat 28 09 2010 - 16:04 Idag uti detta nådens år genomfördes SFRO 1. Kan erkännas att jag hade viss ångest inför kvalitén på chassirören. 2005 när yngste sonen och jag påbörjade projektet fanns inga krav på chassirör. Besiktningen genomfördes noggrant och sakkunnigt. Hårdheten på rören mättes och kvalitén var korrekt. Puhh..... "Rörhögen" fick egen identitet, ett alldeles eget chassinummer. Känns som en milstolpe! Min diskretion förbjuder mej att överhuvudtaget omnämna besiktningsmannens utlåtanden. Hmmm...ska oblygt och icke ovilligt ändå nämna några synpunkter: -bra, gediget och vackert bygge med flera egna lösningar. -bra att träffa någon som vet vad det handlar om Ytterligare omdömen tänker jag i diskretionens namn utelämna men det kändes bra i hjärta och hjärna. Inga anmärkningar fanns på bygget. Känns nästan som om bilen är färdig nu. Mjaa...nu återstår resten, det roliga. Karossen och många andra detaljer är till stora delar färdiga. Hälsar Antas som säkert känner samma stolthet som alla andra som har genomlevt "nålsögat". GÖTT!! måste vara en oroskänsla att inte veta om besiktningsmannen har en dålig dag eller inte, ha ju ett antal gånger råkat ut för onödiga grejer pga att dom inte vet eller inte har lust att resonera logiskt... Har en tråkig historia som kändes onödig men besiktningsmannen följd bara "reglerna"... Det började med att en Honda VT 600 inköptes i Tyskland med en eftermonterad Webbgaffel, TUV godkänd och besiktigad i Tyskland. Körde den till bilprovningen och fick den godkänd utan anmärkning. Min frus vän blev förtjust i den och bad mig fixa en likadan till henne, efter någon vecka fick hon en exakt likadan som hon körde till regbesiktningen. Efteråt ringer hon till mig och är förtvivlad för besikningsmannen godkände inte gaffeln eftersom privatimporterat skall vara orginal vid regbesiktningen... :banghead: Så jag köper ytterligare en VT 600, tar orginalgaffeln på den och kör till besiktningen, men nu stämmer inte axelavståndet med dom Tyska papren... :banghead: :banghead: Tar hojen till Tyskland får den regbesiktigad där med orginalgaffel, får nya mått i TUV beviset, regbesiktigar i Sverige utan problem, byter gaffel till långgaffeln, ny regbesiktning en vecka efter med långgaffel utan problem... Allt med samma surhuve till besiktningsman som bara skulle visa att han minsan kunde... :angry: :angry: Så kan det gå... Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.