Jump to content

Problem med ramrör och SFRO 1


Antas

Recommended Posts

Jag och sonen påbörjade vårt bygge omkring 2005. Såvitt jag minns skrevs inget om certifikat på ramrör i gamla SFRO-boken.

Igår på kvällen hade jag ett långt samtal med en besiktningsman som helst ville se certifikat på rören.

I morse hängde jag på "låset" på Tibnor för att försöka få tag på ett certifikat, i em fick jag ett mail där dom meddelade att det inte var möjligt att få fram något certifikat.Detta skulle ha beställts vid leveransen och kan inte beställas i efterhand

Tibnor kollade kraven på rören enl nya SFRO-boken (sid 190): DIN 2395, hållfasthet minst 235 N/mm (ST 35).

Enl Tibnor är den klassificeringen gammal och den nya klassificeringen är USt 37-2 alt. RSt 37-2. I deras katalog anges sträckgränsen för 25x2 mm till minst 235 N/mm.

Hur förfara?

Räcker det att Tibnor skriver ett "intyg" på att rören har ny klassificering som motsvarar de krav som anges i nya SFRO-boken och att utdrag ur Tibnors specifikation i produktkatalogen kan uppvisas.

Personalen på Tibnor förstår mitt dilemma och har varit mycket tjänstvilliga att försöka lösa mitt problem.

Edited by Antas
Link to comment
Share on other sites

Mjaaa, problemet är att jag fick rören av en klient men jag fick själv hämta ut dom på Tibnor år 2005. Har en utlämningsorder som det endast står 25x25x2 på. Tibnor har dock bekräftat att det är "rätt" rör enl nya SFRO-boken.

Verifiering med kvitton kan alltså inte ske. Att få fram kvitton är alltså omöjligt.

Frågan är hur omfattande måste "bevisningen" vara?

Link to comment
Share on other sites

Vad menar du med bra kvalité ? Vad ska det vara för kvalitet enligt dig ?

T.ex. om du köper Esab svetstråd så får du spec. på materialet i tråden. Köper man Kinaträd vet man inte mycket och det är ju den som ska hålla ihop bilen.

t.ex. OK Autros 12,51

http://products.esab.com/Templates/T041.asp?id=13538

Link to comment
Share on other sites

Om Tibnor intygar uppgifterna (brottgräns, sträckgräns, förlängning till brott) så skulle jag acceptera det. Det går ju också att göra en hårdhetsmätning för att ge ytterligare underlag om man är osäker.

/Gustaf

Talade med Tibnor i morse. De fixar ett intyg på uppgifterna. Puhh......

Link to comment
Share on other sites

  • 7 months later...

Kan förstå till viss del det där med SFRO, men ska de ha kvitton på hur mkt man köpt ockå undrar man ju.

För man kan ju köpa med kvitto några meter, och få ett intyg på det, sedan ger man intyget till SFRO-mannen, men i själva verket har man rotat i skrothögen på jobbet eller hemma...

Man kan ju om man är oseriös menar jag, fuska om man vill.

Jag skulle ju inte riskera, andras liv för så löjliga saker som det, men det finns uppenbart de som inte bryr sig, därav har nog de börjat be om liknande certifikat. Men som sagt man kan köpa hur mkt som helst på pappret så att allt ser bra ut där.

Men sedan fuska med allt utan att man kan se det.

Skönt i alla fall att Tibnor fixade det, hade blivit förvånad annars, det vinner de bara på, och en stor eloge till dem.

Hoppas allt löst sig för er nu.

Link to comment
Share on other sites

Allt löste sej smidigt och bra.

Klippt ur mitt inlägg i tråden "Uppdatering av ett långsamt bygge" i forumdelen "Våra bilar"

Postat 28 09 2010 - 16:04

Idag uti detta nådens år genomfördes SFRO 1.

Kan erkännas att jag hade viss ångest inför kvalitén på chassirören. 2005 när yngste sonen och jag påbörjade projektet fanns inga krav på chassirör.

Besiktningen genomfördes noggrant och sakkunnigt. Hårdheten på rören mättes och kvalitén var korrekt. Puhh.....

"Rörhögen" fick egen identitet, ett alldeles eget chassinummer. Känns som en milstolpe!

Min diskretion förbjuder mej att överhuvudtaget omnämna besiktningsmannens utlåtanden.

Hmmm...ska oblygt och icke ovilligt ändå nämna några synpunkter:

-bra, gediget och vackert bygge med flera egna lösningar.

-bra att träffa någon som vet vad det handlar om

Ytterligare omdömen tänker jag i diskretionens namn utelämna men det kändes bra i hjärta och hjärna.

Inga anmärkningar fanns på bygget.

Känns nästan som om bilen är färdig nu. Mjaa...nu återstår resten, det roliga. Karossen och många andra detaljer är till stora delar färdiga.

Hälsar Antas som säkert känner samma stolthet som alla andra som har genomlevt "nålsögat".

Link to comment
Share on other sites

Allt löste sej smidigt och bra.

Klippt ur mitt inlägg i tråden "Uppdatering av ett långsamt bygge" i forumdelen "Våra bilar"

Postat 28 09 2010 - 16:04

Idag uti detta nådens år genomfördes SFRO 1.

Kan erkännas att jag hade viss ångest inför kvalitén på chassirören. 2005 när yngste sonen och jag påbörjade projektet fanns inga krav på chassirör.

Besiktningen genomfördes noggrant och sakkunnigt. Hårdheten på rören mättes och kvalitén var korrekt. Puhh.....

"Rörhögen" fick egen identitet, ett alldeles eget chassinummer. Känns som en milstolpe!

Min diskretion förbjuder mej att överhuvudtaget omnämna besiktningsmannens utlåtanden.

Hmmm...ska oblygt och icke ovilligt ändå nämna några synpunkter:

-bra, gediget och vackert bygge med flera egna lösningar.

-bra att träffa någon som vet vad det handlar om

Ytterligare omdömen tänker jag i diskretionens namn utelämna men det kändes bra i hjärta och hjärna.

Inga anmärkningar fanns på bygget.

Känns nästan som om bilen är färdig nu. Mjaa...nu återstår resten, det roliga. Karossen och många andra detaljer är till stora delar färdiga.

Hälsar Antas som säkert känner samma stolthet som alla andra som har genomlevt "nålsögat".

GÖTT!! måste vara en oroskänsla att inte veta om besiktningsmannen har en dålig dag eller inte, ha ju ett antal gånger råkat ut för onödiga grejer pga att dom inte vet eller inte har lust att resonera logiskt...

Har en tråkig historia som kändes onödig men besiktningsmannen följd bara "reglerna"...

Det började med att en Honda VT 600 inköptes i Tyskland med en eftermonterad Webbgaffel, TUV godkänd och besiktigad i Tyskland.

Körde den till bilprovningen och fick den godkänd utan anmärkning.

Min frus vän blev förtjust i den och bad mig fixa en likadan till henne, efter någon vecka fick hon en exakt likadan som hon körde till regbesiktningen. Efteråt ringer hon till mig och är förtvivlad för besikningsmannen godkände inte gaffeln eftersom privatimporterat skall vara orginal vid regbesiktningen... :banghead:

Så jag köper ytterligare en VT 600, tar orginalgaffeln på den och kör till besiktningen, men nu stämmer inte axelavståndet med dom Tyska papren... :banghead: :banghead:

Tar hojen till Tyskland får den regbesiktigad där med orginalgaffel, får nya mått i TUV beviset, regbesiktigar i Sverige utan problem, byter gaffel till långgaffeln, ny regbesiktning en vecka efter med långgaffel utan problem...

Allt med samma surhuve till besiktningsman som bara skulle visa att han minsan kunde... :angry: :angry:

Så kan det gå...

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...