KarlB Posted September 10, 2010 Posted September 10, 2010 Hej, Ny på forumet men inte när det gäller bilar och banåka :) Har kört en del på bana och alltid haft ett gott öga till Super Sevens, sålde för några år sedan banbilen och köpte en bil som nu brukas på gata och på Sportvagnsklubbens träffar på cafe'er och på bana. Har fått tillbaka suget lite på en bil som är mer banorienterad och mindre allround, har landat på en Seven. Men.. seven's kan ju vara både mysiga roadsters eller riktiga monster -hur skall man välja?? Mina önskemål, Färdigbyggt (har tyvärr inte tid för ett nytt projekt) Driftsäkert (motor o drivlina skall tåla bana med normalt underhåll) Motor med kapacitet (skall finnas lite mos :) ) Inregistrerat o bes. Mina funderingar, Vilket chassi /typ passar bäst för mina önskemål? Vilka delar skall jag leta efter på objekten för att få en bil anpassad och hållbar för bana? Vilken motor? Effekt? har svårt att skatta hur mycket effekt som krävs i en såpass lätt bil för att den skall bli en bra banbil. Finns många ex runt 135-150hk -men det känns lite? Kom gärna med andra tips och trix, kanske sitter någon i säljtankar? :) Tacksam för all hjälp jag kan få! Karl Quote
Thomas Posted September 10, 2010 Posted September 10, 2010 Volvo 940 lättrycksturbo motor o drivlina är säker o billig Quote
Jay-c Posted September 10, 2010 Posted September 10, 2010 Westfield Sport med Honda S2000 drivlina? Quote
Rayman Posted September 10, 2010 Posted September 10, 2010 Om du vill ha en som är registrerad och gatulaglig så är det max 200 hk/ton som gäller, så att du kan isf inte få tag på ett monster direkt (sålänge det inte är fabriksbyggd som t.ex westfield) en vanlig seven som är hemmabyggd väger ungefär 750 kg och effekten blir då max 150 hästar Quote
Thomas Posted September 10, 2010 Posted September 10, 2010 Tjänstevikten går man efter så själva bilen väger då 660kg om tj-vikt är 750kg Quote
Olofson Posted September 10, 2010 Posted September 10, 2010 I praktiken funkar det ju som så att man ballastar bilen och/eller bygger med klenaste versionen ur någon motorfamilj, så att man enkelt kan uppgradera när man går över till att köra bana. Eller så smackar man dit kompressor eller turbo. (Så klart lämpligt med en motor som klarar lite lagom ladd utan ombyggnad om man har sådana planer.) Och naturligtvis tar man ju inte ut bilen på vägen i uppgraderat skick... ;) Sedan vet jag ju inte om man kan säga att 150 hästar är lite i en (inte alltför överviktig) Seven. Redan det blir ju som en rejält lättad och/eller trimmad BMW M3, t ex. Man är redan långt bortom nivån där man ostraffat kan stampa plattan i botten efter apex. Mer effekt gör bara att man får finlira även i de snabbare partierna. :) Samtidigt tycker man ju inte det hade skadat med ett par hundra hästar till när man kommit en bit ut på flygrakan på Anderstorp... Men det är väl också den minst lämpliga banan i landet att åka just Seven på, så det är ingen bra referens. :D Quote
Ingenjören Posted September 11, 2010 Posted September 11, 2010 Man köper min och preppar motorn lite:-) Quote
gka Posted September 11, 2010 Posted September 11, 2010 Jag tror du kommer långt bara genom att försöka hitta den finaste och mest välbyggda sjua du kan för din budget. Eftersom du inte vill mecka så ska du nog priortiera bilar som är byggda efter ett beprövat koncept, och/eller en bil som har åkts en hel del med på bana med av föregående ägare. Chansen är då större att du slipper problem och barnsjukdomar. Är bilen byggd på ett kit med "standard"-drivlina så är det också lättare att få hjälp och att hitta reservdelar och uppgraderingar. Quote
therealpinto Posted September 12, 2010 Posted September 12, 2010 De mest balanserade och hanterbara Sevens/Locosts jag kört har haft 2-liters sugmotorer med säg 130-160 hk, det har varit lätt trimmade Ford Zetec 2.0 eller Opel 16v. På andra plats kommer snälla turbomaskiner (Saab, Volvo). Hojmotor är skitkul en stund men lätt nervöst och lite svårkört. En styv ram är förstås bra och där brukar välbyggda "hembyggen" vara klart bäst. Men värdesätter du att kunna köpa reservdelar som bärarmar etc. över disk kan det vara smart att kolla efter en bil där dessa bitar är hyllvara. Om det heter Westfield, Tiger, Dax eller MK spelar oftast mindre roll. Jag skulle säga att det är en fråga om ambitionsnivå också. Redan en halvtaskig Seven kör åttor runt det mesta med en händig förare... /Gustaf Quote
KarlB Posted September 12, 2010 Author Posted September 12, 2010 Tack för många bra svar!! Ang budget så får man ju faktiskt fantastiskt fina ex för 100-130' just nu -däremot kan jag tänka mig att gå upp lite om tex en uppsättning Rdäck på fälg medföljer och specc på bilen är lite extra. Ang reservdelar så värdesätter jag definitivt att kunna beställa delar, gillar att både köra o meka - har dessvärre varken tid eller utrymme för det längre. Sitter o bevakar blocket -någon som vet om något fint objekt som ev skall säljas som skulle passa mina önskemål? Tusen tack för alla svar, uppskattas! Quote
Thomas Posted September 12, 2010 Posted September 12, 2010 det fAnns nåt här på forumet http://www.blocket.se/jamtland/Lotus_Super_Seven_Kit_Car_29449015.htm?ca=22&w=3 http://www.blocket.se/vastmanland/Amatorbyggd_Super_Seven_kopia_29193389.htm?ca=22&w=3 http://www.blocket.se/kronoberg/Super_Seven_Replica_29117214.htm?ca=22&w=3 http://www.blocket.se/hela_sverige?q=super+seven+&cg=0&w=3&st=s&st=u&st=b&ca=22&l=0&md=th Quote
Ingenjören Posted September 14, 2010 Posted September 14, 2010 http://www.blocket.se/sodermanland/Tiger_E1_Supercat__Lotus_seven_replica__28763312.htm?ca=12&w=1 Quote
urberg Posted September 26, 2010 Posted September 26, 2010 (edited) . Edited September 29, 2010 by urberg Quote
urberg Posted September 26, 2010 Posted September 26, 2010 (edited) . Edited September 29, 2010 by urberg Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.