Jump to content

Lätt och bra batteri?


Pac

Recommended Posts

Jag har ett vanligt 65ah "besikningsbatteri" i min Tiger med Pinto 2l OHC. Jag börjar störa mig på den stora klunsen så det måste nog bytas ut. Finns det några bra tips på ett lätt och startstarkt batteri jag kan välja istället?

Jag har tittat lite på små traktorbatterier på typ 30ah, kan det vara en lösning eller finns det bättre/lättare alternativ? :)

Biltema(japp det börjar bli min hovleverantör... :D) har bland annat det här sk SMF-batteriet i 30ah

80-4641_l.jpg

Som vanligt är jag jättetacksam för alla tips.

Vänligen,

Per

Link to comment
Share on other sites

jag har haft men det höll 1,5 säsong. jag tror inte det är gjort för startströmmen

haft mitt blå gel batteri från feltema sedan förra hösten , funkar perfekt rent effekt mässigtvågar inte uttala mig om hållbarhet då det ju är från ......ja just det

Link to comment
Share on other sites

Inne på min tredje säsång med åkgräsklipparbatteri från Biltema på 30 Ah. Funkar utmärkt. Enda gången jag fått problem var på kontrollbesiktningen nyligen då lysena stod på alldeles för länge, dom fick putta gång mej he he.

Edited by AlfaRonny
Link to comment
Share on other sites

Jag har kört slut på två Biltema MC Gel batterier på 6 månader i fjol. Efter att andra batteriet sa upp sig skaffade jag ett Odyssey PC625 och det har fungerat riktigt bra. Finns på bla www.batteripoolen.se

Link to comment
Share on other sites

Jag har kört slut på två Biltema MC Gel batterier på 6 månader i fjol. Efter att andra batteriet sa upp sig skaffade jag ett Odyssey PC625 och det har fungerat riktigt bra. Finns på bla www.batteripoolen.se

har faktiskt dödat 2 liknande biltema batteri på en gräsklippare två år i rad, min känsla är att det eventuellt inte gillar att bli urladdade totalt = glömma ljuset på eller liknade.Min klippare laddade i detta fall noll...underhålls laddade då och då för att kunna starta .. men batteriet tappa över ett år en cell. två gånger irad med nu ny motor och därmed ny laddare har samma batteri nu gått ett år utan problem Men ett oddesy är ju naturligtvis klart bäst om priset blir bra, men man får väl en 2-3 feltema batteri på ett sådant

Link to comment
Share on other sites

Det första Biltema batteriet blev urladdat och gick aldrig att starta en motor med. Det andra gick i sönder trots att det var i princip fulladdat på morgonen innan en bankörning. Det känns som en liten extra kostnad med ett bra batteri när man antingen betalt dyra pengar för en banköring eller står parkerad mitt i natten någonstans och bilen inte startar.

Link to comment
Share on other sites

mitt var fulladdat och jag hade varit på Nostalgia i Ronneby. startade o åkte hem 2,5 mil o ställde bilen på garageuppfarten och stängde av den. Efter ca 1 timme skulle jag köra in bilen i garaget och då var batteriet stendött och gick inte att få liv i igen.

Link to comment
Share on other sites

Det var en annons på blocket på en MNR med R1 som hade ett MC-batteri som var designat för 310A startström och "tåla" djupurladdning.

Jag kommer tyvärr inte ihåg vad det hette, men det var något med 310. Är det någon annan som kommer på vad det är för ett batteri jag svamlar om?

Link to comment
Share on other sites

Kör som Alfaronny med ett Biltema gräsklipparbatteri. Troligen satte förra ägaren i det och jag fick byta det förra året om jag minns rätt, så det höll kanske 3-4 år. Men då stod ju bilen still mest hela tiden, och man borde kanske underhållsladdat det mer. Jag tror det är helt ok för priset iaf.

Link to comment
Share on other sites

Jag kör med ett 30Ah Exide MC-batteri som heter Y60-N30L-A, dock måste detta vara ett av dom största MC batterierna på marknaden och skulle nog heller vilja kalla det för ett lite bilbatteri. Har haft det i ca fyra år och det har funkat fint fastän jag "missat" att underhålls ladda det dom senaste två vintrarna.

Är 195x128x168 (LxBxH)och kostar 900:-

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...