Jump to content

Ford 2,9 alt. 2,9 Cosworth


Antas

Recommended Posts

Har hittat en Scorpio 2,9 Cosworth-93, automat.

Jag rådfrågar detta eminenta forums kunniga deltagare:

-passar svänghjulet från V6 2,9-88 manuell till Cosworth V6 2,9 -93,automat?

-passar Cosworth´en mot Fords typ 9 vx-låda?

-hur är det med motorstyrningsdataboxen (vilket djä..ord) från 2,9 mot Cosworth´en?

-andra ev. anpassningar vid byte mellan V6 2,9 -88 och Cosworth -93?

Antas i ett Luleå med grå-svart himmel.

Edited by Antas
Link to comment
Share on other sites

Är inte den där spisen väääääldigt tung...?

Slakta en Mondeo ST200 eller ST220? ;)

Tyvärr har jag dålig koll på vad som passar och inte, men Duratec-6:orna ska tydligen passa på Type-9 och MT75-lådorna; dvs "kompatibla" med Zetec m fl. (Jag kör med Honda S2000-låda, så det är inget jag har verifierat själv.)

Link to comment
Share on other sites

Jovisst är den tung men bilen är byggd och anpassad för en V6 2,9 och jag tror att en Cosworth är modernare än min nuvarande "spis" -88.

Eftersom bilen inte ska tävlas med så blir nöjet att njuta av V6-ljudet därav anledningen till intresset att ev. byta till en Cosworth motor.

Link to comment
Share on other sites

Mjo, men ST200, ST220 och vanliga Duratec 25 som jag kör med, är ju också V6:or - fast de är helt i aluminium. :)

Men, de är nog knappast lika "bolt on" som att byta från vanliga 2.9:an till Cosworth, även om jag som sagt misstänker att de passar på lådan iaf...

Link to comment
Share on other sites

Jaguars Duratec-version på 3 liter och 240 hästar verkar trevlig också. Borde kunna ge uppåt 300 hästar med seriöst avgassystem och insug, att döma av hur de andra versionerna svarar på det...

Vet dock inte hur stora likheter de har med Fårrrd-varianterna när det gäller bulthål osv. Dessutom är de dyra som f-n numera. Skulle lagt beslag på ett par när priserna låg på ungefär samma nivå som Ford-motorerna. :(

Link to comment
Share on other sites

2.9 24v är en kanonfin motor, men den är rejält bred i och med topparna med dubbla överliggande kammar. Kan bli trångt!

Det är samma grundmotor som 2.9. Den passar alltså mot både typ 9 och MT-75 från V6, ska man köra typ 9 bör man använda 2.8 svänghjul, med MT-75 2.9 svänghjul.

Motorstyrningen är annorlunda jämfört med 12v så man ska ha rätt box. Men eftersom 24v bara fanns med automat funkar den motorstyrningen bara sådär med manuell låda, så ett programmerbart eftermarknadssprut är att föredra. Megasquirt är buslätt att installera på 24v.

I övrigt är det inga större bekymmer att ersätta en 12v med 24v, men se till att du får med generator och vattenpump etc, de har multiribrem på 24v. Dessutom måste man ta bort bröstkåpan och kolla skicket på kamkedjans sträckare och löpskenor, de slits och om kamkedjan rasar blir det inte så roligt. Eftersom det inte är så lätt att få tag på reservdelar (har utgått hos Ford men finns pirat i England) är det få ägare av Scorpio 24v som byter dessa slitdelar.

/Gustaf

Link to comment
Share on other sites

Tack för ett klargörande svar.

Du skriver "bör" när det gäller att använda 2,8´s svänghjul. Går det inte att använda svänghjulet ur 2,9 ? Orsak?

Bilen finns i dina hemtrakter.

Link to comment
Share on other sites

2.9 har ett tjockare (djupare) svänghjul så kopplingen kommer längre bak i bilen. Typ 9 är gjord för det tunnare svänghjulet (från 2.8) där kopplingen sitter längre fram. Mixar man delarna fel passar det inte med kopplingsarm, utrampningslager etc. utan att använda specialmek.

Så man bör använda 2.8 svänghjul, eftersom man då kan använda standarddelar rakt igenom. Dessutom är det lättare.

Samma sak gäller med en 2.9 12v och typ 9.

/Gustaf

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...