Jump to content

Audi som donator?


Erizor

Recommended Posts

Hejsan, är ny här. Och är sugen på att använda en gammal Audi 80/90/100 som donator bil, allafal till en vis del. Så som motor,bormsar,el och andra småsaker. Men nu till min fråga är det någon som vet vilka/vilken växellåda som kan passa på en audi motor? För dom fins ju bar i framhjulsdrif och fyrhjuldrif? Jag har även sökt runt endel och inte hittat NÅGON med en audi motor. :o Kan det vara så att det helt änkelt är "fel" motor att använda?

Link to comment
Share on other sites

Sök lite till och du hittar tre byggen med frontmonterad 4 cyl Audimotor (1.8T-20V) och någon med 5 cyl Audimotor.

4 cyl finns sprängkåpa hos Tiger Sportscars i Holland eller hemmasmide

5 cyl och sprängkåpa från Volvo 6 cyl diesel (240, 740) passar.

Link to comment
Share on other sites

Tack för sabba svar :D Genas käns livet lite lättare. Skulle vara roligt med en 1,8t:D Men det är typ 220hk :/ blir väll lite svårt att besiktiga med en sån motor om bilen väger runt 700 kg. Man får typ fixa en varvtals strypnig och bänka motor så man kan bevisa att det inte är så många hk? Eller har jag fel?

Link to comment
Share on other sites

Kom ihåg bara att effekten räknas mot skattevikt.

Om din bil kommer väga 700 på SBP vågen skall du lägga till cirka 100 kg. 70 kg förare + 10 verktyg + 20 reservdäck. Helt säker på hur mycket som läggs till kan man inte vara men en hundring är trolig och då har du 800 kg (8 * 20,3 = 162 hk) men det är änså svårt mot 220hk.

Strypningar och sådant måste du nog resonera vidare med både SFRO och Transportstyrelsen / SBP om. Nästan 60 hk skiljer det är inte bara en liten avrundning till närmsta jämnt 5 eller 10-tal

Link to comment
Share on other sites

Finns lite olika versioner av 1,8T motorn. Den jag har är från en Passat men sitter även i tidiga A4:or. Den ger 150hk, finns även med 180hk och 220hk (Audi TT). Men med 150hk bör det inte bli några större problem att regga in den.

Link to comment
Share on other sites

Jag tror att jag känner någon som reggade en MK Indy med en sådan, så det borde vara möjligt :prop:

Jag stod och drägglade över den på Kinnekulle så jag kan intyga att det går. :racesmile:

P.S. 1.8T har suttit i samtliga VW-gruppens märken så SEAT och Skoda har donatorer också.

Edited by Pac
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...