Jump to content

Stötdämpare haynes roadster


Recommended Posts

10. Damper lengths

In the book we suggest 13in open, 9in closed dampers. Doing a little work on the suspension

geometry, I’ve discovered that a one-inch extension on the top of the dampers would allow

more “droop” movement, without affecting the “bump”. This will give better performance on

bumpy surfaces (read every road in Britain!).

The dampers would still be 13in open, 9in closed, but with a one-inch solid extension fitted to

the top. Both Dampertech and Protech produce this type of damper.

Vad är det jag inte förstår ? Varför inte bara köpa 14" dämpare ?

Med de där 13" dämparna med 1" förlängning blir det: 14" öppen, 10" stängd. Rätt ?

Med 14" dämpare: 14" öppen, 9,5" stängd.

Vad är det jag missar ???

Link to comment
Share on other sites

Nej jag tror det är 1 tum gummistopp på kolven som hindrar att stötdämparen slår hårt i botten vid genomslag, den kan gå sönder då. det är alltså en extra dämpning.

Link to comment
Share on other sites

Jag har 14" dämpare (open, och 9,5" closed) och 9" fjädrar.

Vid SFRO 1 så kollade vi droop bak och att det var för dåligt. Släpper man ut fjädern maximalt så var droop ändå för dåligt (eller på gränsen, min 60 mm). Lösningen att få mer droop är att montera hjälpfjädrar; så kan man släppa ut fjädern ännu mer med bibehållen kontroll på fjädern och därmed få mer droop.

Fattar inte heller vad ovanstående "I’ve discovered that a one-inch extension on the top of the dampers would allow more “droop” movement, without affecting the “bump”" avses. Hade det stått "...one-inch extension spring..." så kan jag förstå :)

Edited by Jocke4U
Link to comment
Share on other sites

Ok, så det är alltså bäst att köra på 14" dämpare runt om då kanske ? Med hjälpfjäder.

Thomas: Det skumma är att det verkligen är en förlängning av hela dämparen. :blink:

Tack!

Edited by Stefan Berglund
Link to comment
Share on other sites

Håller med dig Stefan, sätt i 14" det blir ju samma resultat, längre slaglängd. På mina (numera) dämpare fram, så får jag alldeles för lång infjädring eftersom dom är så långa, men det är ju bara att sätta en hylsa på kolvstången mellan fästet och den ordinarie stoppen så är ju det problemet löst. Kanske är det så att han menar att man kan modda sina 13" i stället för att köpa nya?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...