Stefan Berglund Posted August 18, 2010 Share Posted August 18, 2010 10. Damper lengths In the book we suggest 13in open, 9in closed dampers. Doing a little work on the suspension geometry, I’ve discovered that a one-inch extension on the top of the dampers would allow more “droop” movement, without affecting the “bump”. This will give better performance on bumpy surfaces (read every road in Britain!). The dampers would still be 13in open, 9in closed, but with a one-inch solid extension fitted to the top. Both Dampertech and Protech produce this type of damper. Vad är det jag inte förstår ? Varför inte bara köpa 14" dämpare ? Med de där 13" dämparna med 1" förlängning blir det: 14" öppen, 10" stängd. Rätt ? Med 14" dämpare: 14" öppen, 9,5" stängd. Vad är det jag missar ??? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thomas Posted August 18, 2010 Share Posted August 18, 2010 Nej jag tror det är 1 tum gummistopp på kolven som hindrar att stötdämparen slår hårt i botten vid genomslag, den kan gå sönder då. det är alltså en extra dämpning. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jocke4U Posted August 18, 2010 Share Posted August 18, 2010 (edited) Jag har 14" dämpare (open, och 9,5" closed) och 9" fjädrar. Vid SFRO 1 så kollade vi droop bak och att det var för dåligt. Släpper man ut fjädern maximalt så var droop ändå för dåligt (eller på gränsen, min 60 mm). Lösningen att få mer droop är att montera hjälpfjädrar; så kan man släppa ut fjädern ännu mer med bibehållen kontroll på fjädern och därmed få mer droop. Fattar inte heller vad ovanstående "I’ve discovered that a one-inch extension on the top of the dampers would allow more “droop” movement, without affecting the “bump”" avses. Hade det stått "...one-inch extension spring..." så kan jag förstå :) Edited August 18, 2010 by Jocke4U Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Stefan Berglund Posted August 18, 2010 Author Share Posted August 18, 2010 (edited) Ok, så det är alltså bäst att köra på 14" dämpare runt om då kanske ? Med hjälpfjäder. Thomas: Det skumma är att det verkligen är en förlängning av hela dämparen. :blink: Tack! Edited August 18, 2010 by Stefan Berglund Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jocke4U Posted August 18, 2010 Share Posted August 18, 2010 På min Westfield skall det standard vara 13" i fram och 14" bak men jag har "Wide Track" i fram och då skall det vara 14" runt om. Finns det inga bilder hur dom menar? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Christer J Posted August 18, 2010 Share Posted August 18, 2010 Håller med dig Stefan, sätt i 14" det blir ju samma resultat, längre slaglängd. På mina (numera) dämpare fram, så får jag alldeles för lång infjädring eftersom dom är så långa, men det är ju bara att sätta en hylsa på kolvstången mellan fästet och den ordinarie stoppen så är ju det problemet löst. Kanske är det så att han menar att man kan modda sina 13" i stället för att köpa nya? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Stefan Berglund Posted August 19, 2010 Author Share Posted August 19, 2010 Ja, jag får ta mig en funderare. Man har ju gjort sin beskärda del av felköp! :prop: Men det lutar åt 14" dämpare iallfall! Kanske... :wacko: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.