Jump to content

alla dessa slangar...?


Recommended Posts

jag va o skaffade ett nytt insug idag eftersom jag inte orkade pilla med min gamla MC förgasare. Jag plockade insuget från en taunus -82a där motorn hade trimmats och förgasaren hade bytts ut till en lite trevligare Weber 32/36 DGAV :)

iaf så va det ett riktigt orm-bo med slangar så jag tänkte rensa lite men med tanke på alla slangar så vet man ju inte riktigt vilken som går att plocka eller inte:

f1.jpg

f2.jpg

f3.jpg

f4.jpg

på bilderna finns det 3 st svarta plastcylindrar med vita ändar. på en svarta kortsidan står det "CARB" och på den vita står det "DIST". vad gör dessa för nytta?

Vattenkanalen verkar gå in mellan 2a och 3e cylindern, som går under insugskanalerna och till en "klump" längst från motorn där det finns 3 skruvar. i en av dem sitter en 4kantig "låda" med en liten slang i botten och en större slang på sidan. vad är detta?

Utmed sidan så finns det en rostig klump, där 6 st tunna slangar är inkopplade, som bara verkar gå i massa loopar med varandra där 2 av de svarta plastcylindrarna är inkopplade... vad?

det sticker ut en liten kort slang på motor-sidan i botten av förgasaren. är det dränering av flottören?

Edited by Rayman
Link to comment
Share on other sites

Ska försöka så gott det går ... säkert någon som hjälper till om vi väl bara börjar..

1. Vattnet styr Choke-spjället du kan ta bort och göra manuell Choke.

2. Avgasrening ta bort

3. Avgasrening ta bort

4. Vevhusvent

5. Vakum Bromsservo

6. Är inte säker på vad den gör men du behöver nog inte den :)

Inte för att jag vill förstöra för dig men den typen av förgasare sitter nog orginal på Forden

så jag tror absolut inte att den är en trim förgasare..

jag skulle byggt vidare på MC förgasare istället.

f1.jpg?t=1281092434

/Micke

Edited by Zyxx
Link to comment
Share on other sites

dist carb = distributor=fördelare carb= förgasare. de ska vara vända mot det som texten skriver.

det är backventiler bla. till fördröjd tomgång o annat mög som var en tidig sk, avgasrening,

Denna Weber satt original på Ford pinto.

Dom gröna ventilerna är temperaturberoende och öppnar och stänger luftpassagen vid olika temperaturer.

den 4 kantiga klumpen tror jag har med avgasreningen att göra.

Jag skulle tagit bort allt detta och kört med förgasaren utan massa onödigt.

den fördröjda tomgången kan göra en vansinnig. när man motorbromsar så går inte motorn ner i varv med en gång utan kör på. mkt jobbigt

Link to comment
Share on other sites

ok tack det hjälpte mkt.

Zyxx: ja de hade vart skojigare men lite för mycket krångel för mig.

tror ni det är koniska gängor på alla anslutningarna?

den förgasaren sitter inte original. de sitter en weber 2v annars. jag ser ingen skillnad på dom men tydligen är det så.

vad är det för anslutning som sitter med en "riktig" slangklämma vid förgasarens ovansida?

Edited by Rayman
Link to comment
Share on other sites

Weber 32/26 DGAV ÄR original på 2-liters Taunus i Sverige, i alla fall från 1976 och framåt. Så det är en standardförgasare, men en mycket bra sådan...

Vakuumscheman finns i bra svenska mekhandböcker till Taunus och Granada, värt att leta på loppis, bibliotek etc. Nummer 6 på bilden är en decelerationsventil, den går att koppla bort men fungerar allt skadar den inte heller.

/Gustaf

Link to comment
Share on other sites

slang med slangklämma? du menar kanske bränsleslangen? där går bensinen fram till förgasaren och in i flottörhuset via nålventilen.

Eller menar du den andre med slangklämma? det kan vara den som tar hand om bränsle om den skulle flöda över tror jag.

Link to comment
Share on other sites

therealpinto: så var kopplar man in den? vad gör den? det finns en slang på undersidan som går till det rostiga blocket (nr 2) men den andra tar inte vägen någon stans.

Thomas: bränsle går in i anslutningen ovanför 2an. det är den mellan 1an och 2an som jag undrar. den sticker ut i en 45 gradig vinkel.

Link to comment
Share on other sites

menar du den med slangklämma? det kan vara den som tar hand om bränsle om den skulle flöda över tror jag.

Edited by Thomas
Link to comment
Share on other sites

ok. räcker det att ha den som retur till tanken eller ska man sätta en T koppling på slangen mellan pump o insug? den jag funderar på är en av biltemas sugande pumpar att montera precis vid förgasaren o den ska tydligen jobba vid 0,1 bar. weber förgasare ska oftast inte klara mer än 0,3 utan att läcka.

Link to comment
Share on other sites

den ska antingen rätt ner i backen eller till tank. men det är bara självrinning ifall förgasaren flödar. Det ska inte rinna ut på motorn och kunna ta eld helt enkelt.

Link to comment
Share on other sites

missförstånd. jag hade tänkt sätta en T anslutning mellan pump o förgasare för att leda tillbaka soppan när flottören är full. för den anslutningen är väl inte till för det?

Link to comment
Share on other sites

så ska du inte göra. då måste du ha en bränsletrycksregulator för förgasare. flottören stänger och pumpen orkar inte mer så bränslet stannat i slangen = du behöver ingen BTR om inte bränsletrycket är över 0,25 bar.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...