Rayman Posted August 5, 2010 Share Posted August 5, 2010 (edited) jag va o skaffade ett nytt insug idag eftersom jag inte orkade pilla med min gamla MC förgasare. Jag plockade insuget från en taunus -82a där motorn hade trimmats och förgasaren hade bytts ut till en lite trevligare Weber 32/36 DGAV :) iaf så va det ett riktigt orm-bo med slangar så jag tänkte rensa lite men med tanke på alla slangar så vet man ju inte riktigt vilken som går att plocka eller inte: på bilderna finns det 3 st svarta plastcylindrar med vita ändar. på en svarta kortsidan står det "CARB" och på den vita står det "DIST". vad gör dessa för nytta? Vattenkanalen verkar gå in mellan 2a och 3e cylindern, som går under insugskanalerna och till en "klump" längst från motorn där det finns 3 skruvar. i en av dem sitter en 4kantig "låda" med en liten slang i botten och en större slang på sidan. vad är detta? Utmed sidan så finns det en rostig klump, där 6 st tunna slangar är inkopplade, som bara verkar gå i massa loopar med varandra där 2 av de svarta plastcylindrarna är inkopplade... vad? det sticker ut en liten kort slang på motor-sidan i botten av förgasaren. är det dränering av flottören? Edited August 5, 2010 by Rayman Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zyxx Posted August 6, 2010 Share Posted August 6, 2010 (edited) Ska försöka så gott det går ... säkert någon som hjälper till om vi väl bara börjar.. 1. Vattnet styr Choke-spjället du kan ta bort och göra manuell Choke. 2. Avgasrening ta bort 3. Avgasrening ta bort 4. Vevhusvent 5. Vakum Bromsservo 6. Är inte säker på vad den gör men du behöver nog inte den :) Inte för att jag vill förstöra för dig men den typen av förgasare sitter nog orginal på Forden så jag tror absolut inte att den är en trim förgasare.. jag skulle byggt vidare på MC förgasare istället. /Micke Edited August 6, 2010 by Zyxx Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thomas Posted August 6, 2010 Share Posted August 6, 2010 dist carb = distributor=fördelare carb= förgasare. de ska vara vända mot det som texten skriver. det är backventiler bla. till fördröjd tomgång o annat mög som var en tidig sk, avgasrening, Denna Weber satt original på Ford pinto. Dom gröna ventilerna är temperaturberoende och öppnar och stänger luftpassagen vid olika temperaturer. den 4 kantiga klumpen tror jag har med avgasreningen att göra. Jag skulle tagit bort allt detta och kört med förgasaren utan massa onödigt. den fördröjda tomgången kan göra en vansinnig. när man motorbromsar så går inte motorn ner i varv med en gång utan kör på. mkt jobbigt Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rayman Posted August 6, 2010 Author Share Posted August 6, 2010 (edited) ok tack det hjälpte mkt. Zyxx: ja de hade vart skojigare men lite för mycket krångel för mig. tror ni det är koniska gängor på alla anslutningarna? den förgasaren sitter inte original. de sitter en weber 2v annars. jag ser ingen skillnad på dom men tydligen är det så. vad är det för anslutning som sitter med en "riktig" slangklämma vid förgasarens ovansida? Edited August 6, 2010 by Rayman Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
therealpinto Posted August 6, 2010 Share Posted August 6, 2010 Weber 32/26 DGAV ÄR original på 2-liters Taunus i Sverige, i alla fall från 1976 och framåt. Så det är en standardförgasare, men en mycket bra sådan... Vakuumscheman finns i bra svenska mekhandböcker till Taunus och Granada, värt att leta på loppis, bibliotek etc. Nummer 6 på bilden är en decelerationsventil, den går att koppla bort men fungerar allt skadar den inte heller. /Gustaf Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thomas Posted August 6, 2010 Share Posted August 6, 2010 slang med slangklämma? du menar kanske bränsleslangen? där går bensinen fram till förgasaren och in i flottörhuset via nålventilen. Eller menar du den andre med slangklämma? det kan vara den som tar hand om bränsle om den skulle flöda över tror jag. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rayman Posted August 6, 2010 Author Share Posted August 6, 2010 therealpinto: så var kopplar man in den? vad gör den? det finns en slang på undersidan som går till det rostiga blocket (nr 2) men den andra tar inte vägen någon stans. Thomas: bränsle går in i anslutningen ovanför 2an. det är den mellan 1an och 2an som jag undrar. den sticker ut i en 45 gradig vinkel. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thomas Posted August 7, 2010 Share Posted August 7, 2010 (edited) menar du den med slangklämma? det kan vara den som tar hand om bränsle om den skulle flöda över tror jag. Edited August 7, 2010 by Thomas Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rayman Posted August 7, 2010 Author Share Posted August 7, 2010 ok. räcker det att ha den som retur till tanken eller ska man sätta en T koppling på slangen mellan pump o insug? den jag funderar på är en av biltemas sugande pumpar att montera precis vid förgasaren o den ska tydligen jobba vid 0,1 bar. weber förgasare ska oftast inte klara mer än 0,3 utan att läcka. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thomas Posted August 7, 2010 Share Posted August 7, 2010 den ska antingen rätt ner i backen eller till tank. men det är bara självrinning ifall förgasaren flödar. Det ska inte rinna ut på motorn och kunna ta eld helt enkelt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rayman Posted August 7, 2010 Author Share Posted August 7, 2010 missförstånd. jag hade tänkt sätta en T anslutning mellan pump o förgasare för att leda tillbaka soppan när flottören är full. för den anslutningen är väl inte till för det? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thomas Posted August 8, 2010 Share Posted August 8, 2010 så ska du inte göra. då måste du ha en bränsletrycksregulator för förgasare. flottören stänger och pumpen orkar inte mer så bränslet stannat i slangen = du behöver ingen BTR om inte bränsletrycket är över 0,25 bar. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rayman Posted August 8, 2010 Author Share Posted August 8, 2010 ok men det är väl mindre bra för pumpen? det blir väl rätt hård belastning för den? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thomas Posted August 8, 2010 Share Posted August 8, 2010 nej. men kör original mekanisk pump o koppla direkt som det är original. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rayman Posted August 8, 2010 Author Share Posted August 8, 2010 går inte. jag har ju bara tagit förgasaren o insuget från en motor de hade ståendes på skroten. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thomas Posted August 8, 2010 Share Posted August 8, 2010 Om du inte kan eller det inte går att sätta dit en mekanisk originalpump på din motor så köp en som är till förgasare. som dessa, http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Motor/Branslesystem/Elbranslepump/ men max 0,25 bar Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rayman Posted August 8, 2010 Author Share Posted August 8, 2010 ja det är 523226 jag ska köpa. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thomas Posted August 8, 2010 Share Posted August 8, 2010 ja eller 523225 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rayman Posted August 8, 2010 Author Share Posted August 8, 2010 mm men om du läst min bygglogg så ska jag ha en helt öppen baksida på bilen så jag vill få bort allt onödigt, därför vill jag ha pumpen vid motorn. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thomas Posted August 8, 2010 Share Posted August 8, 2010 jo det har jag. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.