Krolleg Posted July 25, 2010 Share Posted July 25, 2010 Vad brukar ni har för plåttjocklek i tanken? Är intresserad både av alutank och ståltank :) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thomas Posted July 25, 2010 Share Posted July 25, 2010 1mm stålplåt eller 2-2,5mm aluminium blir väl bra Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Antas Posted July 25, 2010 Share Posted July 25, 2010 (edited) Rostfritt 1 mm. Fd båttank 37 liter. Edited July 25, 2010 by Antas Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kilkenny Posted July 25, 2010 Share Posted July 25, 2010 3mm aluminium vill jag minnas, marinklassad. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
cealm Posted July 26, 2010 Share Posted July 26, 2010 Rosttrög plåt lite under 2 mm. En annan fråga om kring tanksvetsning. Om man skall svetsa om en tank, eller överhuvudtaget svetsa i en använd stålplåttank. Hur väl behöver man skölja tanken med tex vatten, kanske varmt vatten också för att vara säker på att tanken kan bearbetas riskfritt. en , tio eller det går aldrig att skölja så man kan svetsta en använd tank!? Vattenfylla och såga bort delar i en vattenfylld tank om det är minskning av volym kanske. Helst skall man väl bygga nytt med oanvänd plåt. Just nu har jag cirka 36 liter på en bil men vill minska volymen till under 25 liter. Det enklaste är kanske att ta ur tanken och göra en ny tank på 25 l. Spara den gamla tanken som kanske kan användas i någon annan bil. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Christer J Posted July 26, 2010 Share Posted July 26, 2010 En kompis skulle reparera tanken på sin alltför låga Escort III och tog loss den, spolade ur med vatten och efter ett tips, så fyllde han upp tanken med vatten och började svetsa. Allt gick fint tills den sista centimetern skulle sys ihop. DÅ! flög tanken ut genom porten och lämnade en något förvånad och blöt Johan kvar i garaget. Den rymde mer än någonsin efter det. Ett annat tips var att fylla den med vatten och tända på med gassvets och låta vattnet sakta rinna ur och därmed elda kontrollerat. Det gick inte heller bra.. Använd ny plåt. Inte aluminium till E85. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
cealm Posted July 26, 2010 Share Posted July 26, 2010 Nytt blir det! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thomas Posted July 26, 2010 Share Posted July 26, 2010 det luriga är att bränslet kan ligga kvar i falsar mm, spola med varmvatten och diskmedel och håll den varm några dygn och då öppen så det ventilerar. men helt säker kan man aldrig vara Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Krolleg Posted July 26, 2010 Author Share Posted July 26, 2010 Bensin löser sig ju inte heller i vatten så att spola med det är ju tämligen lönlöst :) spola med metanol/etanol eller liknande istället. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thomas Posted July 26, 2010 Share Posted July 26, 2010 värmen i varmvatten ångar det men ska man ha i etanol som också är brandfarligt? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
cealm Posted July 26, 2010 Share Posted July 26, 2010 (edited) Aha, det är där problemet alltså blir, falsar, porer mm. Få en raketuppskjutning på nära håll är det inte värt utan tanken få hamna i "bränsletanklagret". Rätt vad det är kan den komma till användning eller om jag vill byta tillbaka igen någon gång då är den bara att hänga på igen. Det blir nytt och troligen en helt rund tank. Mindre bränsle, tunnare plåt samt mindre dm2 plåt, lätt och fint. Edited July 26, 2010 by cealm Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Krolleg Posted July 26, 2010 Author Share Posted July 26, 2010 värmen i varmvatten ångar det men ska man ha i etanol som också är brandfarligt? Nja glömde en detalj :) Bensinen löser sig i etanolet vilket gör att de mesta av bensinen som är kvar försvinner. Etanolen i sin tur löser sig i vattnet som man kan skölja med efter :) Nåja åter till topic så tackar jag för tipsen. Har ännu inte bestämt mig om de blir alu eller stålplåt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
pelle17B Posted July 26, 2010 Share Posted July 26, 2010 Aha, det är där problemet alltså blir, falsar, porer mm. Få en raketuppskjutning på nära håll är det inte värt utan tanken få hamna i "bränsletanklagret". Rätt vad det är kan den komma till användning eller om jag vill byta tillbaka igen någon gång då är den bara att hänga på igen. Det blir nytt och troligen en helt rund tank. Mindre bränsle, tunnare plåt samt mindre dm2 plåt, lätt och fint. Varför detta plötsliga intresse för låg vikt? Jag tycker att du skall bygga en 110 liters tank i 5mm stålplåt. Det blir stabilt och bra. /Peter Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Micael Posted July 26, 2010 Share Posted July 26, 2010 Jag svetsade i 1 mm stålplåt, men det var med tusen svordomar innan den var klar och tät. Dessutom tog det sig i mina brallor samtidigt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
pelle17B Posted July 26, 2010 Share Posted July 26, 2010 Jag har tank 28 liter i 1mm rf. Efter att ha läst Micaels mycket målande inlägg om de brinnande byxorna gjorde jag inte svetsningen själv utan lämnade bort jobbet till någon som kan svetsa. Blev riktigt bra. /Peter Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
gka Posted July 26, 2010 Share Posted July 26, 2010 Inte aluminium till E85. Jasså, löser det upp plåten eller vad kan hända? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Christer J Posted July 26, 2010 Share Posted July 26, 2010 Det bildas något vitt snöliknande skräp efter en tids stillastående. Vi kör alu tankar på racerbåtar som går på metanol, men oljeblandat, och det fungerar bättre. Men det ska inte stå någon längre tid. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
cealm Posted July 26, 2010 Share Posted July 26, 2010 Svar på pelle17Bs fråga i tidigare inlägg. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
gka Posted August 2, 2010 Share Posted August 2, 2010 Det bildas något vitt snöliknande skräp efter en tids stillastående. Vi kör alu tankar på racerbåtar som går på metanol, men oljeblandat, och det fungerar bättre. Men det ska inte stå någon längre tid. Ofan, bra att veta. Då är det inte bra med flottörhus som blir stående med E85 i heller då? Metanol ska ju vara aggressivare än etanol sägs det, men det kanske mer gäller slangar och sånt? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.