Jump to content

Utväxlingar i vxlåda


Recommended Posts

Jag har efter lite förseningar kommit igång med mitt projekt att göra en locost för Roadsport-klassen.

Ni som kör på bana med era bilar, vilka utväxlingar funkar i en typ9-låda? Med ett växlingsvarv på 7000

och 4.1:1 i bakaxeln är ettan helt oanvändbar så bortåt 2,45:1 hade varit bättre. Ni som har kört själva

vad har ni kommit fram till funkar? Inte bara ettan utan hela vägen...

Richard

Link to comment
Share on other sites

Utväxlingen beror på hjulomkretsen också men du måste bestämma vilken toppfart bilen ska ha vid maxvarv och sedan räkna med hjul o slutväxel utifrån det.jaså det var lådan.

ja det är samma förfarande. räkna på toppfart och sedan vilka varvtal motorn drar på. Då får du drag när nästa växel ploppar i. har du för långa steg så tappar den ork och för tätt blir ett evigt växlande.

Edited by Thomas
Link to comment
Share on other sites

Man kan vara hur gnällig som helst och att kunna räkna är en bonus :prop: :prop: :prop:

Jag har Ford typ9 V6 låda med 3,62 bakväxel och 195/50-15. På Knutstorp vilken jag tror är din hemmabana kör jag nästan slut på 4:an på rakan (varvstopp 7000rpm) med min gamla motor. Om du har motsvarande knuff i motorn så kommer du klara dig på 5:an med 4,10 bakväxel. För övriga växlar är det omöjligt att svara utan att veta effekt och effektkurva i din motor, samt vad ska du använda den till (rullande start, stående start, gatkörning, sinterlamell osv...)

www.bghgeartech.co.uk har lite olika utväxlingar att välja mellan samt www.quaife.co.uk (men det vet du väl redan...)

Link to comment
Share on other sites

Min motor är en pug Mi16 som är nästan standard så den drar ju från ca 3000 upp till knappt 7000.

Ettans växel på 3,65:1 är helt hopplös så tittar man på Tran-X har man en hel del att välja på. Frågan är ju mest hur tätt växlarna behöver va. En bil som gör 90 på ettan kanske inte är så rolig på gatan... Å andra sidan blir det ju kul på bana att kunna använda alla växlarna istället för bara 3 eller 4st. Bara bedrövad över att ett projekt med en 6-växlad Subarulåda var svårt att genomföra så om nån behöver en så har jag en nästan ny liggande till en STI -08.

Link to comment
Share on other sites

TYP 9 är väl 4 Växlad så då är han begränsad.

Typ 9 är 5-växlad!

Det är olika utväxling på ettan beroende på motor som lådan var monterad på. V6:ans har längre etta än 4:ornas.

Link to comment
Share on other sites

Jag ångrar verkligen inte att jag köpte ett sånt där clubman-kit från Quaife med bättre stegning. Valde inte så lång etta eftersom jag mest kör i stadstrafik.

Funkar kanon och är relativt tystgående.

Link to comment
Share on other sites

Känns som att jag får räkna lite på det själv och gissa vilka utväxlingar som blir bra.

Lång etta tycker jag är kul men lite jobbig i stan med slir på kopplingen men eftersom huvudsyftet med bilen är banåka får man väl ta den smällen.

V8 och manuell har jag liggande men det var inget alternativ för bilen ska va lätt. :)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...