Jump to content

Tryckstång mellan pedal och bromskolv.


family guy

Recommended Posts

Tjillevipp!

Dags för frågor på mikronivå igen, denna gång är det tryckstången mellan bromspedal och kolven i huvudbromscylindern jag undrar över.

Original ser det ju ut så här på en Sierra från -88, mellan pedal och kolv sitter bromsservot och i bromsservot sitter en slags stång med en kupolmutter längst ut.

post-1688-127472889998_thumb.jpg

Detta arrangemang ser ju tämligen förtroendeingivande ut, men att göra en stång med detta utseende kräver ju svarvning. Skulle det kunna räcka med en gängad M6-stång, eller blir det för klent?

Link to comment
Share on other sites

Tryckkraften som pedalen och bromssystemet skall tåla är 980N (VVFS 2003:22).

M6 känns klent. Nu tänkte jag inte föreslå M20 men det jag har mellan pedal och in i bromscylindrarna är ungefär M8 (verkligheten är någon tumgänga runt M8).

Skulle M6an gå "öppet" eller i ett rör?

Link to comment
Share on other sites

eftersom det troligen är ett bättre stål så skulle jag använda 10mm. ej gängstång som då blir ung. 8,5 mm i godset för gängar tar

Link to comment
Share on other sites

Lyssna inte så mycket på Calle. Du har väl sett hur han dimensionerar sina bilar? laugh.gif

En M6:a 8.8 klarar nästan kraften som krävs för en godkänd bältesinfästning. 20500N eller nåt liknande. Det är i drag, vad som behövs för att kröka en sån i "press" vet jag inte men nog fan håller det! Tror att stället ska palla 1000N enligt SFRO, med en "normal" utväxling så blir det ca. 5-6000N. Men visst, en M8:a både känns och är bättre.

Link to comment
Share on other sites

En variant är att använda en vanlig M8 el UNF 5/16 bult i rätt längd och slipa/svarva till kulan av bultskallen. Fungerar fint på mitt pedalarrangemang. Det känns bättre med en bra bult än med gängstång.

Link to comment
Share on other sites

Från vårt styrande dokument VVFS 2003:22

5 § Bromssystem skall vara funktionssäkert under normala driftsförhållanden. De ingående komponenterna skall vara utförda på en från säkerhetssynpunkt tillfredsställande sätt.

6 § De bromsade komponenterna i färdbroms och parker-ingsbroms skall vara direkt förbundna med fordonets hjul (band) eller förbundna med hjulen (banden) via komponenter som är så dimensionerade att de inte äventyrar bromsarnas funktion. Mellan hjul (band) och bromsad komponent får inte finnas anordning varmed förbindelsen kan brytas.

7 § Färdbroms skall vara så inrättad att hjulen på en och samma axel bromsas med samma kraft när bromsens samtliga kretsar fungerar och när friktionen mellan hjulen och vägba-nan är lika stor för hjulen på samma axel.

8 § Samtliga komponenter i färdbroms skall, om inget annat föreskrivs i varje enskilt fall, motstå de påkänningar, som motsvarar en kraft på manöverorganet av 980 N. Broms-rör och ledningar skall vara så fastsatta i chassit eller motsva-rande, att de såvitt möjligt inte genom skakningar eller nöt-ningar utsätts för skada.

I vanlig ordning så skriver man rätt "allmänt" tex -- >> normala, tillfredställande. Egentligen betyder det att det skall var tillräckligt kraftigt så det INTE ens blir en diskussion om M6 eller M8 eller M20 utan vid ett ögonkast för det är ofta så en besiktning görs ska besiktningsmannen direkt kunna avgöra om det verkar ok eller ej.

Har inte hör någon som kollat just de EXAKT stipulerade 980N. Man tar i och "känner" sig för. Minsta svikt då blir det nog att kolla mer eller skicka hem.

Drag på en M6 eller direkt skjuvning tål den en hel del men tryck och fri längd mellen stödpunkterna är en helt annan sak. Där krävs mycket mer innan man kan säga att det håller mot 980N kravet. En M8 är så klart starkare en M10 ändå starkare osv men det ska fungera och passa också.

Vi som "få bils byggare" får svårt att övertyga med beräkningar mm som kanske en större biltillverkare kan göra så vi får ofta gå på "säkerheten" dvs bygga in säkerhetsmariginalen direkt i konstruktionen.

Personligen kanske jag väljer ett snäpp högre säkerhetsmarginal än andra. Vad gäller normala bromstötstänger där ligger jag nog på vad gemen bilbyggare väljer dvs M8 för det är det som levereras med våra cylindrar. M6 tror jag inte många har av förklarliga skäl som inte nödvändigtvis betyder att den inte håller utan för att slippa besiktningsdiskussioner.

Link to comment
Share on other sites

Usch då, ni blir väl inte ovänner nu hoppas jag? Det kändes lite som att debatten hettade till.

Någonstans mittemellan blir väl bra antar jag, det är ju liksom bara så att jag råkar ha gaffellänkar för M6 hemma. Det ska väl dock inte kosta skjortan att köpa en ny i lite större storlek.

Link to comment
Share on other sites

Drake går väl inte att bli ovän med?

Jag kommer alltid ha överseende med den grabbens vilja att köra fort och "kamma sina" motorer och han kommer (nog) alltid att förstå vad stabila maskiner betyder för mig, fast han kommer ALDRIG låtsas om det...... Men rätt vad är växer väl även vår Drake upp....... eller ?

Link to comment
Share on other sites

ta en M6 med lite längd på en 5cm och en på 10 cm och se hur den klarar testet och böjer den sig det minsta så är det skit direkt. inget jag vill köra med eller utsätta mina medtrafikanter med heller.

Link to comment
Share on other sites

såhär gjorde jag:

36.jpg

42.jpg

M8 bult och en gaffellänk. bulten stick ju bara in 15mm in i bromscylindern och det fungerar utmärkt.

man måste ha ett mothåll mot golvet så att inte bulten kan åka ut.

Edited by Rayman
Link to comment
Share on other sites

Bra Drake, visste jag kunde lita på dig men du vet vem som får rätt till sist......... att även du blir Stor.... hemska tanke förresten vem skall jag då bråka med?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...