Jump to content

Vacumpump för att lufta bromsar


Pågen

Recommended Posts

Tänkte köpa en vacumpump som man kan lufta bromsarna med, har sett en "Mityvac" men vet inte var de säljs, kan nog ordna en annan modell från England för runt 6-700 kr men vill ha den innan helgen. Hansenracing tar 1155 kr för en... Ingen som vet om något annan ställe de säljs på?

Link to comment
Share on other sites

Nu kanske du är ute efter funktionen med just en vakumpump.

Men en annan bra grej när man luftar bromsar tycker jag är denna.

http://www.biltema.se/Bil---MC/Verktyg-och-Verkstadsutrustning/Broms/Bromsluftare1/

bara sätta fast den på oket, sen sätter man sig å pumpar på bromsen tills man tycker det är klart :)

Link to comment
Share on other sites

jag gillar inte att sitta och pumpa på fotbromsen för har du osis så stannar packningen fårn främre kolven kvar längst ut och huvudcylindern är paj och får monteras ner.

jag kör med tryck i behållaren ca 0,5-1,0 bar med en sådan luftare som man satte på däcken förr. men har du bara ett extra lock som passar så sätt på en nippel där och sätt kompressorn på 0,5.1,0 bar. fördelen är också man får fart på vätsakan och luftbubblorna åker med av bara farten. pumpar man på pedalen så kan bubblorna åka fram o tillbaka t.ex. vid en höjdböj om man har otur. vacuum rätt bra men svårt att se om man fått ur all luft för den drar luft via luftnippelns gänga. man vill gärna se på slangen när det är klart. och min metod är billigast om man har luft annars ta reservhjul.

http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=188837 mekonomen ska ha den.Mekonomen art.nr 42-71340 149:-, finns även på större OK-stationer m.

Link to comment
Share on other sites

Man tackar! Det blev biltemas billiga variant, den var för billig att låta bli, den med tryckluft från reservhjulet har jag redan men den passar inte på locket. Har ett annat lock som kan passa, ska se om det funkar, Thomas resonemang är helt riktigt med att inte bottna pedalen, på en äldre bil kan det även finnas en kant uppbyggd som knäcker tätningen/packningen.

Sedan har jag lagt bud på en Mityvac så det kan snart vara helgarderat!

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...