Jump to content

Pinto vs Zetec


family guy

Recommended Posts

Hej, hopp!

Bygger sjua enligt Gibbs och har hela tiden haft som målsättning att klara mig med delar från en enda donatorbil, i detta fall en Sierra från 1988.

Jag har hela tiden vetat att Pinto med insprutning bygger tämligen högt och att jag på något sätt får göra ett scoop eller liknande på huven, detta har jag dock inte haft något emot eftersom det ju är fränt med bulor och scoop på huven. Se bara på t.ex. Alfa GTV6.

Nu tvekar jag trots allt ändå och funderar på att i stället använda en Zetec 2.0 från exempelvis Mondeo och gifta ihop den med typ 9-lådan. Då får jag ju också 130 hk i stället för de 100 som står till buds i Pinto med katalysator. Kan även tänka mig att Zetec är lite rundare och rappare i karaktären.

Jag är tacksam för alla åsikter och erfarenheter så tveka inte att dela med er av era åsikter. Hur mycket roligare blir det med Zetec?

Link to comment
Share on other sites

Det finns väl bara nostalgi-anledningar och väldigt små ekonomiska fördelar att hänga kvar vid Pinton.

Jag hade utan tvekan satsat på en modernare motor. Att regga om bilen senare för att man vill byta då är dyrare i längden.

Link to comment
Share on other sites

Jag håller med Morty. Pinto är en gammal konstruktion och det finns mycket bättre motorer, både till renare avgaser och trevligare karaktär. Och lägre vikt.

Edited by Thomas
Link to comment
Share on other sites

Härligt med fräscha synpunkter, fram med förslag bara!

Är jag kanske insnöad som bara tänker på Zetec som alternativ? Finns det kanske någon annan verkligt god cigarr jag missat?

En fördel är förstås om den passar ihop med typ 9-lådan, alternativt hänger ihop med en låda som åtminstone inte är större än typ 9. Då slipper jag göra om kardantunneln menar jag. Motor från BMW 318iS lär vara en riktig karamell men kanske lite för exlusiv för min ringa budget.

Är det kanske någon som vill sälja en Zetec eller annan trevlig drivkälla?

Link to comment
Share on other sites

Håller på att genomföra ett motorbyte från just Pinto till Zetec 2,0. Min huvudorsak är alla oljeläckage och att det börjar bli svårare och dyrare att få tag på reservdelar till pinton. Ska du bygga nytt är det inget att diskutera ens, definitivt Zetecen. Du kan göra bulor på huven som inte har någon funktion om du vill, min kommer att ha en liten där luftboxen sitter.

Min motor är helt standard 136hk med original luftburk och insug, grenröret är hemmabyggt. Det du får ändra på är tråget och pickupen, men det får du ju göra på bägge...

Link to comment
Share on other sites

Usch, måste jag uttrycka mig begripligt nu också..

Budgeten ligger väl på gräsrotsnivå kan man säga, kan väl i princip tänka mig att lägga ut ett några tusenlappar för en annan motor. Effekten hos Zetec 2.0 är fullt tillräcklig eftersom jag inte heller har några raceambitioner utan mest vill trivselåka lite vackar sommarkvällar.

Link to comment
Share on other sites

Jag kör Pinto än så länge och har en Zetec färdig att hänga in.

Finns nog inga nackdelar med Zetec, förutom att avgasröret kommer ut på "fel" sida. Ingen risk att bränna sig med Pinto.

Lägre vikt, trevligare karaktär, tät och fin jämfört med Pinto som alltid svettas någonstans.

Nu har jag glädjande nog en ganska vass motor, så bytet får bero tills det gamla bojsänket havererar.

Men välj Zetec om du är i tidigt byggstadie. Duratec är ju ännu bättre men då kostar det pengar.

Link to comment
Share on other sites

Nu blir jag faktiskt riktigt sugen på Zetec, det lär nog bli inköp när löningen kommit. Tänkte nog för enkelhetens skull handla en på skroten, har hittat några med hyfsat få mil och bra komp för 2500-3000:-. Jag tror att startmotor och generator följer med, däremot kanske grenrör tillkommer. Men det gör man väl ändå ett eget?

Sen är det väl också lite pusslande med svänghjul, tryckplatta, koppling osv för att kunna gifta ihop den med Typ 9-lådan. Har läst någon tråd om detta, men om någon kan och vill får ni gärna berätta det igen.

Finns tips och bilder på motorfästen till Zetec så vore det fina fisken.

Link to comment
Share on other sites

Jag håller med om att zetec är en trevlig motor. Min är en 1800 med suki-spjäll och MS

Låter nästan som Weber.

Enkelt med sprut och EDIS-tändning

Jag har bytt från X-flow och det var inget svårt byte.

Jag har behållit min typ2-låda och det passade fint, kopplingen är standard tryckplatta med sinterlamell från Dalhems, billigt och bra.

Urtramningslager och strarmotor är behöll jag från x-flow-motorn så det blev ett billigt byte

Låg är den också så jag slapp fördärva huven med bulor.

Link to comment
Share on other sites

Ja, det finns helt klart potential att jobba vidare med Zetecen när ekonomin tillåter. Jag kommer nog tyvärr inte att kunna skaffa eftermarkandssprut och styrbox inom överskådlig tid så det blir till att köra original.

Jag Googlade lite på Zetec och hittade en kille på "rejsa.nu" som gjort följande erfarenhet:

"....bilen utrullad för första gången för uppstart, jag är sjukt nervös, gissa om den startade... NEJ. Efter ett långt samtal med en bilelektriker på Ford visar det sig att ford införde startspärr -96 på Zetecen och att det är näst intill omöjligt att lösa utan orginal nyckel+tändningslås samt diagnosuttag. Dessa saker saknades på kabelhärvan och även om jag skulle få tag i dem, krävdes en omkodning av nyckeln. Ett Omex 600 sprut beställdes omgående, och uppstarten flyttades framåt 1,5 månad."

Är det någon som kan verifiera detta, och går det i så fall att komma runt med enklare medel? Ska man kanske ta det säkra före det osäkra och leta efter en motor från före -96?

Skulle i och för sig kunna tänka mig Webrar i stället för originalsprut, men startspärren kanske påverkar tändningen också.

Link to comment
Share on other sites

Ja antingen får du ta hela motorkabelhärvan med nyckel o startspärr eller köp ett megasquirt för ca 3500:- så har du programmerbart och kan i framtiden sätta dit MC spjäll m.m.

Link to comment
Share on other sites

Kabelhärvan är inte speciellt komplicerad så skaffa en databox från en -94:a med tillhörande kontakt. Får du hela kabelhärvan är det bara bra, jag fick tag på nya kontakter så det var bara att ta fram avbitaren och lokalisera vilken anslutning kabeln gick till.

Haynes manualen finns på nätet eller så köper du boken och får den på svenska. Sen vilken årsmodell du köper spelar ju mindre roll, jag köpte min på pall för 2500kr med allt utom växellådan, den är en -94 med 136hk. Om den är kokt (vliket är vanligt) så behöver toppen planas vilket kostar strax under 1000kr.

post-19-127382830534_thumb.jpg

Edited by svante
Link to comment
Share on other sites

Zetec får det bli, helt klart. Menar du förresten manualen till Ford Mondeo? Haynes har ju en bok som bara avhandlar motorstyrsystem också.

Jag tänker nog också köpa en motor på pall, det får räcka med en skrotbil på tomten. Jag siktar på en motor före -96 och ser till att få med databox och kabelhärva, då borde det väl gå som en dans?

Om jag rent hypotetiskt skulle köpa Weber 45:or i stället, kan jag då använda en Zetec med startspärr eller spärrar den strömmen till tändningen också?

Link to comment
Share on other sites

Kör du med weber så måste du väll ändå använda ett separat motorstyrningssystem typ megasquirt? Å då försvinner ju startspärren.

Eller är jag ute på hal is? :)

Edited by Krolleg
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...