Jump to content

vad krävs för belysning i bak resp fram!


Recommended Posts

Har köpt ett halv färdigt bygge och jag har nu kommit till belysningen!

vad måste man ha för lampor bak resp fram?

finns det några regler på hur dom ska sitta?

jag ska göra så enkelt och med så lite kabel det bara går.

det är en 7 ledare draget i ramrör till bakdelen klarar jag mig med 7 ledare till belysning i bak.?

finns det nå bra ritning på vad som krävs för ett komplett belysningssystem..

Murre

Link to comment
Share on other sites

Välkommen in i bilbyggargemenskapen murre200.

Lampor och sånt är ett väl reglerat ämnne. Inte länge sedan det skrevs om E-märkning mm i en tråd. Någon vecka sedan.

Föreslår och kapitlet om belysning mm i VVFS 2003:22 eller förresten hela skriften är riktigt bra sak att läsa. Där finns allt som behövs men läs även SFRO handböckerna föreslår faktiskt både den röda och gröna. Allt du behöver vad avser mått, E-märkning mm finns.

Roligt att jag fått en "7 ledar kompis". Personligen gillar jag metoden att ta 7 ledarkabel från vänster och höger bakljus till en bakre kopplingsdosa sedan med 7-ledare till en mittre central kopplingsdosa. Fram en har jag en kopplingsdosa där vänster respektive höger strålkastare går ihop och sedan "lös kabel" i 20 mm rör till den mittre centrala kopplingsdosan. Från den mittre till säkringspaneln. För mig blev det lätt, enkelt och bra.

Du kan se mer om det hela i tråden om CealmSeven V8 med lite lättstart på Sidan 18 inlägg 898.

För att bli mer aktivt som du förmodligen vill titta på inlägg 921 för att sedan elkopplingseskalera i inlägg 938. Inlägg 946 är rätt ok också.

Läs och begrunda. Jag ställer mig helt bakom din 7-ledar-kabel-filosofi kanske just av den anledningen att jag själv både har och gillar den.

Glöm bara inte att alla sportbilar, tunga som lite lättare mår bra av att ha en dragkrok, tow-bar fäste och extraljus. (Är det därför jag gillar 7-ledarsystemet så bra för då passar ju allt till dragkrokskontakten.

Link to comment
Share on other sites

Fram:

Parkeringsljus

Hel/halvljus

Blinkers

Bak:

Parkeringsljus

Bromsljus

Blinkers

Osäker om nått mer behövs?

Placering tror jag bestämt finns beskriven i SFRO:s bygghandbok.

E märkningen finns beskrivet i en FAQ här i forumet. Men kortfattat så ska det vara 1 E(siffra) 2 för bil. Mc har 11 E(siffra) 12 och är ej godkända om jag lyckats förstå allt rätt.

Du får säkert snart mer hjälp här.

/Anders

och det fick du. cealm var snabbare än mig vid tangentbordet...

Edited by quattro
Link to comment
Share on other sites

Fram = Biltema 29 kr dosor 220V

Mitten = 59 kr dosa för 220V

Kanske den fram även borde varit en 59 kr modell om jag skulle välja idag.

Link to comment
Share on other sites

Jag är så ohemul att jag använde tomma kopplingslådor och "vanliga sockerbitar" i lagom storlek.

Se quattro´s inlägg ovan (plus kompletteringen) där har du allt lagstadgat, blinkers ingår, kanske också att använda blinkersen. Oj, där kanske jag kastade sten i glashus men jag har blivit bättre med åren på blinkersanvändning. Till 100% finns dock en bit kvar.

Lampor ja. Där tror jag mina Locostkamrater önskar att jag passar på svaret. För mig finns det fina lampor på Swedol för bilens fram- & bakdel. Fram heter de ploglampor men där var ju du klar redan men bak. Kolla på Swedol de har hur fina lastbilsbaklampor som helst. Man kan stå och dreggla länge vid de hyllorna eller i katalogen. På CealmSeven V8a har jag ett par bakljus som är 300mm breda. Dvs hela skärmbredden. Det är bra att ha STORA baklampor för jag blir ofta omkörd (av Drakar) då vill man att dessa luringar skall se bilen ordentligt. Bromsljus glöm inte ett uppe i bågen. Finns bilder i CealmSeven v8 tråden. Det lyset kommer från Biltema 99kr för ett diodbromsljus.

Link to comment
Share on other sites

Hej!

Hoppas att ni ursäktar en liten trådkapning!

Jag har min SFRO-bok utlånad så kan någon hjälpa mig med synligsektor och ev minimihöjd för sidoblimkers.

Eller kanske en länk till rätt bestämmelse.

//

JEK

Link to comment
Share on other sites

Vägverket/transportstyrelsen trodde jag. letat i en timme snart. jag har kopierat ut papper från VV men den www adressen funkar inte. men det står Max 1800mm framifrån bilens front till cc blinkersen och lägst 500mm och högst 1500mm synvinkel. 15gr uppåt o 15gr. nedåt o 60gr åt sidorna fram o bak

Link to comment
Share on other sites

Litet förtydligande: --- Sidomarkering och skyltlykta som komplettering av quattro´s lista --- Kom just på att jag kanske är ensam om risken för sidomarkeringslampa. Har att göra med fordonets längd. Fick väl för mig att alla bilar är minst 3-axlade och har dragkrok. Eller är det inte så?

Men Thomas har svarat i föregående inlägg. Vill du läsa mer om det och mycket annat så rekommenderas VVFS 2003:22

21 kap 83 § och 84 § och 85 §. En bild, samma som är inkopierad i SFRO röda handboken, finns efter 85 §.

Edited by cealm
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...