Jump to content

Pedalställ


family guy

Recommended Posts

Hej, svejs!

Jag håller som bäst på att snickra ihop ett pedalställ, huvudsakligen enligt Gibbs.

Än har jag bara punktat fästöronen för pedalerna för jag känner mig inte helt säker på pedalernas positioner. Finns det några speciella regler för hur det ska se ut? I gamla SFRO-boken står det att bromsen alltid skall sitta till höger om rattstången men jag kan inte hitta något stöd för detta i nya boken.

post-1688-127290127842_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

Nej, det finns egentligen inga regler om det. Det viktiga är att man kan flytta foten från gas till broms utan hinder (inte behöva "trä" foten under en rattaxel) och att det inte finns risk att rattstången vid en mindre smäll blockerar bromsen eller trycker på gasen.

/Gustaf

Link to comment
Share on other sites

Tack Gustaf, nu känner jag hur dimmorna skingras. Då tror jag att jag nöjer mig med att flytta bromspedalen aningens till höger så blir det lite mer plats mellan koppling och broms. Eller så byter jag skor..

post-1688-127290746034_thumb.jpg

//Ronny

Link to comment
Share on other sites

På sidan 34 i äldre SFRO boken står om pedalställ och mått.

max 100mm och min 50mm mellean gas o bromspedal samt att höjden inte får skolja mer än att man lätt flyttar foten mellan dem.

sedan till koppling minst 50mm och likaså från koppling till vänster vägg.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...