Anders.Lj Posted April 21, 2010 Share Posted April 21, 2010 Ja då var det dags för ännu en bra fråga till mästarna på forumet :notworthy: Jag tycker att kardantunneln är Väldigt hög och om man monterar växelspaken så som jag tror att man ska så blir även den väldigt väldigt hög. Finns det något sätt att motverka detta? Fråga två som beskrivs i den fina rubriken: Finns det något sätt att få in en låda som har alla växlar åt samma håll, eller för att växla upp så trycker man växelspaken framåt, för att växla ner drar man spaken bakåt (som på MC, eller steptronic lådorna) Någon som har erfarenhet av detta? Kanske bara galenskap men ändå lite roligt. Mvh Anders Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
svante Posted April 21, 2010 Share Posted April 21, 2010 sök på sekvensiell växellåda, inte billigt, men säkert roligt... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Anders.Lj Posted April 21, 2010 Author Share Posted April 21, 2010 Jepp, hittade Sekventiell i samma ögonblick som du sa det =) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
rug Posted April 21, 2010 Share Posted April 21, 2010 Fråga två som beskrivs i den fina rubriken: Finns det något sätt att få in en låda som har alla växlar åt samma håll, eller för att växla upp så trycker man växelspaken framåt, för att växla ner drar man spaken bakåt (som på MC, eller steptronic lådorna) Någon som har erfarenhet av detta? Kanske bara galenskap men ändå lite roligt. Visst finns det men det är inte billigt ;) type-9 sequential gearbox /Calle Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thomas Posted April 21, 2010 Share Posted April 21, 2010 (edited) det finns till bl.a. Volvo och vw audi också. men en Volvolåda? Sellholm och Vide bilservice har jag för mig har http://www.videbilservice.se/ jäpp vide har lock sekv. Edited April 21, 2010 by Thomas Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
kimmen Posted April 21, 2010 Share Posted April 21, 2010 Sen drar man i växlarana på en seq-låda, trycker för att växla ner. Är väl bara VW som envisas att ha tvärtom på sina dsg-lådor. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fredrik i Trollhättan Posted April 21, 2010 Share Posted April 21, 2010 Man kan undra varför man envisas med att vända det där fel. Borde ju ändå vara elektroniskt styrt så det bara är att programera annorlunda. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jay-c Posted April 21, 2010 Share Posted April 21, 2010 för att lösa ditt problem: kort växelspak. sen är det ju inte tvunget att montera spaken åvanpå tunneln.. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
blackbirdseven Posted April 21, 2010 Share Posted April 21, 2010 Eller så slänger du i en MC-motor, så får du både låg vikt och billig seq-låda på köpet ;) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Anders.Lj Posted April 22, 2010 Author Share Posted April 22, 2010 Tack för alla svar. 3900£ är ungefär alldeles för mycket pengar för en växellåda. Omega lådan som var grundplanen håller måttet väldigt bra :D Kul tanke iallafall. Kanske blir så när man har för mycket pengar över någon dag. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thomas Posted April 22, 2010 Share Posted April 22, 2010 vad tar Vide för ett sellholm lock? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Arrowsmith Posted April 22, 2010 Share Posted April 22, 2010 Han kan nog fixa sellholms, men sist vide & jag undersökte ett sådant lock så var det ett lock från "Lill-Bengt". Och de funkar utmärkt, men kräver lite arbete på lådan med och inte bara ett "lockbyte" när det gäller M45 lådan iallafall... Jag minns inte riktigt varför vi dokumenterade det så väl :hypocrite: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gerhard Posted April 22, 2010 Share Posted April 22, 2010 Man bör väl ha en dogbox låda också om det skall vara någon mening med det. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Anders.Lj Posted April 26, 2010 Author Share Posted April 26, 2010 Då har man en växellåda står i garaget också. Det blev en Omega R25-28 från en 96ans Opel med V6a med hydraulisk koppling. Nästa bra fråga. Vad behöver jag nu göra för att de ska passa ihop? Vad jag har förstått så är det bolt-on men med vissa modifikationer. Och ännu en bra fråga :) Jag blev erbjuden att köpa kardanaxel diffklump och drivaxlarna från samma opel för en billig peng. Är det nått som jag kommer att ha användning av? Är det nått mer jag ska be om från opeln när jag ändå är på G? Tacksam för er visdom :notworthy: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jocke4U Posted April 26, 2010 Share Posted April 26, 2010 Du behöver mäta upp din kopplingscylinder och koppling för att beräkna fram hur tjock distans du behöver bakom kopplingscylindern. I mitt fall blev det 14 mm men andra SAAB-byggare har fått andra mått....så mät ditt :) Bild/info ses här http://forum.locostsweden.se/index.php?showtopic=7584&view=findpost&p=79520 Notera: Jag har ju inte ännu startat upp så jag vet ju inte om min funkar :) Sen behöver du ett stödlager i svänghjulet. Autoexperten artnr: X 1863 818 001 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.