Jump to content

Skarva styraxel


Jocke4U

Recommended Posts

Om du menar rattstång och skarvning enligt "röda-SFRO-boken"? Jag föreslår att du använder samma typ av rör som vi får använda till bärarmar. Jag PMade mitt materialförslag till therealpinto och fick ett ok på det. Hydroscand har en dimension som nästintill exakt passar att skarva Volvo 240 med Roverrattstång. Grovsplinesen är samma på dessa. Borrat rör med inborrning i de massiva axlarna och pluggsvetsat. Sedan är det "rock-and-roll".

Det är verkligen ett lyft att få texten svart på vitt hur man får skarva en rattstång i "bilbyggarens stora Röda". Förut har det, enligt vittnesmål i olika trådar, funnits olika krav på skarvning, dvs vad som är tillåtet eller inte tillåtet. Lite förvånande.

Nu finns det enhetlighet som är lätt att följa.

Link to comment
Share on other sites

Japp, den röda boken är mkt bra. Ännu bättre hade det varit om axlarna som visas på bilden hade en märke/modell beteckning. Skall dock dra till skroten imorgon och skaffa en av dom på bilden som finns på SAAB og900 (nr 5 från vänster) och hoppas att denna funkar att svarva ner till 15 mm (samma som min andra axel) och sen skaffa ett 1900 yd18 t3,0 rör på Hydroscand (tack Calle).

Link to comment
Share on other sites

Japp, den röda boken är mkt bra. Ännu bättre hade det varit om axlarna som visas på bilden hade en märke/modell beteckning. Skall dock dra till skroten imorgon och skaffa en av dom på bilden som finns på SAAB og900 (nr 5 från vänster) och hoppas att denna funkar att svarva ner till 15 mm (samma som min andra axel) och sen skaffa ett 1900 yd18 t3,0 rör på Hydroscand (tack Calle).

Kanske är frakten dyrare än en beg axel, men du kan få min og900 som jag har liggande mot fraktkostnaden. Men dessa är ihåliga och 22mm yd, så den går inte att svarva ner. edit, läste inte ordentligt i tråden..

Edited by Christer J
Link to comment
Share on other sites

Christer: Vore ju fint men upptäckte också att denna var ihålig idag när jag var på skroten ....typiskt då jag trodde den var homogen. Skall nog kolla vidare på en Astra rattaxel istället. Vill ha en så nätt axel som möjligt....

Någon som har en kollapsbar styr/rattaxel till salu som skulle passa en sjua.

Sen tänkte jag fel när jag skrev dimensionen för yd18-t3-t3 blir ju 12 mm och inte 15 mm som jag skrev :) (tack för buggfixen Calle ;) )

Link to comment
Share on other sites

Christer: Jo, jag har allt funderat på detta och kollat på dina axlar (kommer inte ihåg längden). Har snackat med SFRO och Ludde vill helst att man bara har 3 knutar och givet utrymmet etc så behöver jag ha en ganska lång från styrväxeln och passera turbo och sen en kortare upp till rattstången. Den på 9000 blir troligen antingen för kort eller för lång.

Kenneth: Du som har Astra axel, det är den övre delen som är ihålig väl? Vet du vilken modell som är homogen?

Klistar in några bilder på en Astra axel a la Seven (Copyright © Kenneth Lundblad :) )

westfield236.jpg

westfield234.jpg

westfield235.jpg

westfield232.jpg

westfield233.jpg

Edited by Jocke4U
Link to comment
Share on other sites

Christer: Jag kollade på dina bilder igen och du har ju fotograferat föredömligt med tumstocken bredvid :thumbsup: Har mätt och funderat men det funkar inte med 9000 axel då den främre axel behöver vara 55-65 cm (beroende på vinklar och rattens läge (rattstången är skjutbar till viss del) och bakre 20-30 cm (måtten inkl. knutar). Detta är dock mätt med en 15 mm axel och en kollapsbar enhet tar ju mer plats så den bakre lär nog inte kunna vara 30 om den skall vara kollapsbar och gå fritt.

Kenneth: Tack, bra info. Skall nog ta en sväng till två skrotar som jag vet har lördagsöppet (varför har inte fler öppet på lördagar)

Link to comment
Share on other sites

Jag skulle vilja ha en motivering till varför vissa säger max tre knutar och andra menar att det går fint med fyra eller tom fem om det är glappfritt och stabilt. SFRO boken tar upp väldigt lite om styrningen i förhållande till antalet frågor, och det finns inte några regler där som säger varken det ena eller andra om det.

Christer J

Link to comment
Share on other sites

Japp, håller med om att det är djungel.

Nu skall det förtydligas att Ludde sa att det är bättre att ha skarvad axel och färre knutar än oskarvad och fler knutar. Därmed är det inte sagt att fler knutar innebär underkänt utan det handlar ju om hela lösningen. Sen kan jag hålla med om resonemanget då knutar kan glappa och gå sönder oftare än en svetsad axel och det är därför jag försöker få fram en sådan lösning. Kommer förmodligen ge lördagförmiddagen till detta och leta efter en Astra axel och hoppas på att den inte är för lång (risk)...blir det inget bra resultat så måste jag komma framåt och det blir sannolikt en lösning med 3 axlar (varav 1 st 9000 axel) och 4 knutar med två lagerbockar.

Link to comment
Share on other sites

Varför håller ni på och svetsar befintliga axlar när det finns fina knutar på tex. Borgesson? Köp ett lämpligt rör/stång och fräs till ett sk. DubbelD i änden. Då får ni precis den längd ni vill ha också och slipper kompromissa. Kan inte kosta mycket på en mek verkstad om ni inte har tillgång till delningsapparat och fräs. Är man lite stadig på handen är det nästan så att det går med vinkelslipen också. Jag skulle tycka att det var läskigt att åka med en svetsad konstruktion. Läs mer på:

http://www.borgeson.com/Designing/basic.html

Jag vill inte leka Messerschmitt, bara ett råd i all välmening.

Opel Ascona/Manta A/B har DD-knutar. Summit Racing också.

/Janne

Link to comment
Share on other sites

Hej Janne,

Det främsta problemet för min del är att få in en kollapsbar (godkänd) enhet och att den passar de längder jag behöver. Rena axlar är lätt att fixa hos en mekanisk verkstad eller Borgeson.

Någon som vet om SFRO/SBP gödkänner Borgeson's Telescopic Shafts som kollapsbar enhet? (skall kolla med min kontakt också)

http://www.borgeson.com/xcart/home.php?cat=22

PS. Borgeson har bra info. DS.

Link to comment
Share on other sites

Kollade med SFRO/Ludde om han godkänner Borgeson's telskopiska axel som kollapsbar enhet och svaret är nej.

Svar Nej!

Denna kan inte ta krafter som inte kommer exakt i linje med rattstång!

Har i alla fall en Astra axel på gång och förmodligen kolla på den imorgon.

Link to comment
Share on other sites

Har nu skaffat en kollapsbar axel som visas på bilderna ovan (från en Kadett -88). Skall nu kapa denna lite samt få den svarvad. Har fått tanken att skaffa nya knutar med dubbel D till 9/16-36 och då för att slippa skarva sista delen som blir en rak dubbel D axel.

Tänkte således beställa en "lång" axel av mek.verkstad. Denna skall vara en dubbel D (3/4") och ändarna svarvade för att passa i resp. ände på den kollapsbara. Så axeln skall delas i 3 delar och mittendelen blir således bara dubbel D (billigare tillverkning inbillar jag mig :) )

Så frågan då :)

Om man beställer sådan axel, måste den vara av speciellt stål eller funkar det med "vanligt" konstruktionsstål? (gärna beteckning om det skall vara nåt speciellt). Behöver man härda den?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...