Panzer Posted April 4, 2010 Posted April 4, 2010 Hej! Är det någon som vet var det finns en beteckning över de olika beteckningar som finns i elscheman? Eller någon som är insatt i SAAB kopplingsschema? Jag har ett SAAB ljusrelä,med följande beteckningar 30 = Permanent + 31 = Jord 56a = Helljus (och kontrollampa) 56b = Halvljus 86 = Jord (för strömbrytarekretsen)?? S = ?? Från strömbrytare?? Mina frågor är alltså: - Finns det någon samlad beteckning över dessa siffror? - Skall "S" i mitt ljusrelä kopplas mot ljusspaken så att man ger en strömstöt när man byter mellan hel och halvljus (motsv "85" på ett vanligt dragande relä)? // JEK Quote
Thomas Posted April 4, 2010 Posted April 4, 2010 det låter logiskt. men vet du vilken SAAB det är ifrån? Quote
Panzer Posted April 4, 2010 Author Posted April 4, 2010 Hej Thomas! Nytt rekord? 4 min! Det är från den som står längst nere till vänster i andra raden till vänster på returbilen i Kristianstad!!! På Meca´s hemsida så finn ett sådant på bild till SAAB 9000..... Det är dubbelt så stort som ett "vanligt" så det passar i de byggbara relähållarna från Biltema. // JEK Ps Har börjat poppa aluplåt! Har dock gett upp Italien då det visade sig att endast av Alfa producerade bilar får deltaga i festligheterna. Så nu får det bli att hitta någon att lifta med alternativt att ta 75án! Quote
Janne L Posted April 4, 2010 Posted April 4, 2010 Hej! S betecknar omkopplingssignalen, dvs signalen som kopplar om till hel- resp. halvljus. m :D h Janne Quote
Christer J Posted April 4, 2010 Posted April 4, 2010 S ska jordas via spaken. reläet växlar varje gång den får impuls till jord. Quote
Panzer Posted April 4, 2010 Author Posted April 4, 2010 Tack för svaren! Christer J : Jasså! Men vad skall ligga på "86"? Ständig "+" eller på nyckel "+", eller skall den till jord? Jag hittade ett schema (från någon annan SAAB)där "86" betecknades med "Output actuator (end of winding to ground)" // JEK Quote
Christer J Posted April 5, 2010 Posted April 5, 2010 När Saabens ljusströmställare står i läge 2, huvudljus till, så får 86 ström och drar 30-56b i relät. Vid jord puls på "S" växlar relät mellan 56a & 56b (hel/halv). Parkeringsljuset matas via ljusomkopplaren, 58. Quote
Panzer Posted April 5, 2010 Author Posted April 5, 2010 Tack för det! Vad skulle man göra utan detta forum? Den andra frågan! Är där någon som har en fullständig beteckning över vad alla nummer betyder? // JEK Quote
Christer J Posted April 5, 2010 Posted April 5, 2010 Enl Bosch standard, ett urval: 56 Ljusomkopplare in 56a Helljus 56b Halvljus 57 park. i strålkastare 58 (L,R) Parkljus 49 +in i blinkrelä 49a till blinkersomkopplare L54 Vänster blinkers R54 höger blinkers C kontrollampa 54 Bromsljus 15 + via T lås 30 + batteri 31 Gods - 1 Tändspole - 50 startkontakt B+ Batteri D+ laddnngslampa På jap generatorer finns L laddningslampa IG Tändnings+ 15 S Sense kopplas till batteri för kompensering av spänningsfall Christer J Quote
Panzer Posted April 5, 2010 Author Posted April 5, 2010 Hej! Tack för era svar! Hittade själv denna förteckning idag! boschelschema.pdf // JEK Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.