Grahm Posted March 25, 2010 Share Posted March 25, 2010 Tjenare alla, läste följande tråd ang. Camber justering från Rally Design. http://www.haynes.co.uk/forums/showthread.php?t=3878 Camber Adjuster Failure Warning!!! -------------------------------------------------------------------------------- Had a rather nasty failure on the car today. The one of the quick camber adjusters on the front suspension decided to catastrophically fail and allow the top wishbone to detach from the hub. My friend chris was driving at the time luckily he noticed that it had failed and stopped before the front wheel parted company with the car. i would seriously advise you to think about changing them for stronger items if they are on your car or revert back to the book wishbone design with the fixed threaded tube this is the adjuster in question and this is the failed one. yes your not seeing things the bolt head as completely come off. Tänkte föra vidare varningen så det inte händer något otäckt. Mvh Micke. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Janne L Posted March 25, 2010 Share Posted March 25, 2010 Har tidigare tyckt att de sett klena ut! Undra vilket material som använts. De jag själv har är i kraftigare dimension med materialkvalitet i klass med verktygstål. m :D h Janne Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jonas Posted March 25, 2010 Share Posted March 25, 2010 Shit, det där ser inte bra ut! Det måste finnas en hel del av den typen ute på vägarna. Jag vet inte hur det ser ut när dom är monterade på rätt sätt, men kan det inte vara så att det är meningen att man ska ha låsmutter på båda sidorna om camber justeraren för att undvika detta? (Men gängan på leden är kanske inte så lång att det går?) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kilkenny Posted March 25, 2010 Share Posted March 25, 2010 Dom är inte gjorda i aluminium väl? ser nästan ut så.... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Robban1 Posted March 25, 2010 Share Posted March 25, 2010 Dom är inte gjorda i aluminium väl? ser nästan ut så.... Jupp :D , jag hade såna på westfielden, lätt att justera cambern, men när man ser detta så blir man allt lite rädd. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thomas Posted March 25, 2010 Share Posted March 25, 2010 (edited) Det syns att det varit för kort gänga på leden. Den bör vara minst längre än hylsan och muttern på sk.insidan av bilen så det inte kan släppa. nu görs de visst i stål numera. som väl är. Edited March 25, 2010 by Thomas Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pågen Posted March 31, 2010 Share Posted March 31, 2010 Undrar om de inte dragit denna för hårt från början, man får på rätt grova nycklar och tar man i "lite" delar man lätt på den, finns vissa som gärna drar lite extra "för att vara på den säkra sidan..." I trafik skall det väl inte vara sådan belastning på den så den skall dela sig? Men man får väl inhandla ett par nya ändå ;) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrik H Posted March 31, 2010 Share Posted March 31, 2010 Hej Angående dessa så har SFRO bestämmt sig för att inte godkänna några bilar med dessa i aluminium. Någon som vet var man köper lika i kraftigare mtrl? :blink: / Henrik Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
stuff Posted June 30, 2015 Share Posted June 30, 2015 Uppar denna tråd då jag sitter och klurar på att förbättra justeringsmöjligheterna fram på min MK. På MK så är bärarmen gängad i änden så för att kunna justera camber måste aningen yttre leden brytas loss eller hela bärarmen lossas från de inre fästena och roteras. Justering kan därför också bara göras med hela varv. Tänkte mig därför en smidigare lösning med bärarm utan gängor samt en lös camberjusterare liknande den ovan. camberjusteraren som visas i trådstarten säljs av Rallydesign och är i Aluminium men de säljer också en variant i stål. Fråga 1: Är det någon här som använt denna i sitt bygge och fått det ok av SFRO? Normalt monteras dessa så att kamberjusteraren sitter på insidan av bärarmen och på utsidan (mot spindelleden till) sätter man en låsmutter. Egentligen skulle jag vilja vända på det hela så att camberjusteraren sitter på utsidan och en låsmutter på insidan säkerställer att hjulet sitter kvar på bilen även om camberjusteraren skulle fallera. I sådana fall räcker tyvärr inte längen på gängorna på transit-leden hela vägen igenom till låsmuttern. Fråga 2: Är dem möjligtvis någon som vet finns varianter av transit-leden (Mk1 styrled) att få tag på som har en längre gängad del? Ang brottet i första inläggen så blir man egentligen inte ett dugg förvånad. Komponenten är i mjuk aluminium och gängstången på spindelleden går inte hela vägen igenom så sidokrafterna tas helt upp av huvudet på camberjusteraren och det tunna godset där huvudet möter hylsan (brottytan ovan) blir den svaga länken. Vågar man försöka på samma setup men med stålhylsa om jag inte lyckas hitta någon längre variant av spindelled? Eller finns förslag på nån helt annan lösning? Har sett många varianter med Uniballs men undviker gärna dessa då SFRO, helt ok motiverat, inte gillar dessa. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jörgen Posted June 30, 2015 Share Posted June 30, 2015 Tror det finns en bild i min byggtråd på det som du vill ha, jag gjorde min justerbar med mutter. Jörgen Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jörgen Posted June 30, 2015 Share Posted June 30, 2015 kolla min byggtråd 1 inlägg 23 så är det så som du vill ha, gjorde detta själv med mutter på insidan. Jörgen Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.