cealm Posted March 13, 2010 Posted March 13, 2010 (edited) Inkommande projekt som skall färdigställas. Mer infomation och bilder kommer när projektet är hämtat. Edited December 31, 2010 by cealm
cealm Posted March 13, 2010 Author Posted March 13, 2010 (edited) Jag med........ Stefan B tråd där ramen startade sitt liv. http://forum.locostsweden.se/index.php?showtopic=6574&view=findpost&p=64896 Edited March 28, 2010 by cealm
cealm Posted March 28, 2010 Author Posted March 28, 2010 Hämtning av ram / bil. Skall försöka göra den resan inom inte allt för avlägsen framtid. Ett tag trodde jag att allt skulle få plats på en liten kärra men jag tror inte det längre för en B230F tar sin plats så jag får nog ta trailen trots allt. Dvs måste nog lossa höger hjultrumma och pilla lite där för bromsbackarna får för sig ibland att kärva. Måste ändå göras. Jag har ett längre tag trott att det skulle självläka men det gör visst inte det. Tråkigt!!
cealm Posted March 31, 2010 Author Posted March 31, 2010 Omflyttningar borde göras så ramen byter ort från Sellnäs till Arboga.
cealm Posted April 6, 2010 Author Posted April 6, 2010 (edited) Imorgon får jag testa trailen för året och se om något kärvar eller om den går skapligt. Rörhämtningen blir cirka 4 plus 4 mil test. Går hämtningen och samtidiga testen bra så skall jag snart hämta hem bilprojektet. Då blir Stefan B glad för då finns det plats för annat i verkstaden hos honom. Hoppas kardantunneln är klar eller att jag hinner glömma igen hur många svetsar det är. . Jo jag kollade den ser klar ut. Puh!! In med en motor och sedan skall den på hjul. Edited April 6, 2010 by cealm
cealm Posted April 7, 2010 Author Posted April 7, 2010 Kärran verkar fungera. Skall byta till ett nytt stödhjul.......finns visst behov av det numera.
cealm Posted April 9, 2010 Author Posted April 9, 2010 Då finns det en ny ram hemma med motor, bakaxel, bärarmar och annat smått och gott att jobba med.
cealm Posted April 9, 2010 Author Posted April 9, 2010 Ramen parkerad. Motorn samparkerad med 6x4 motorn samt i gott sällskap med en 740 bakaxel till 442-ramen.
Michael Th Posted April 9, 2010 Posted April 9, 2010 blir förvirrad..hur många 7:or har du i drift/produktion... och hur många är du/ni i hushållet som kör dylika?? eller är din huvudsyssla sevenbygge nuförtiden..?? som sagt förvirrad..
cealm Posted April 9, 2010 Author Posted April 9, 2010 (edited) Michael Th: Hej kompis då kan vi vara förvirrade tillsammans. Jag trodde själv bara att de var 6 stycken men när jag räknar trådarna så är det sju. Fast det är klart två av dem finns det bara delar till och ramrör i lösvikt. Det är inget svetsat på dessa som jag känner till. Det är väl bara jag som kör ingen annan som kör bilarna. Men med towbar kan jag dra med en Seven bil och ha två på släp och det är "skapligt lagligt". Nej det är inte huvudsysslan Sevenbygge är bara en hobby. Edited April 9, 2010 by cealm
cealm Posted April 10, 2010 Author Posted April 10, 2010 Hur gör jag?? I köpet ingick två fina nya bromsok fram. Dessa två har dubbla oljeingångar. På mina andra bilar köpte jag Volvo ABS framok. Då slipper jag "dubbelingången" men här finns den. I en eller flera trådar för något år sedan som jag inte hittar vet jag att det finns instruktioner hur jag skall "borra snett" in i ena hålet genom väggen till andra hålet och så plugga hålet plus förmodligen ta isär oket och tvätta bort borrspån. Måste jag göra så här? Kan jag inte gå från främre T-korset ut mot respektive hjul och innan jag lämnar ramen sätta ett T-kors där också och gå med två slangar ut till oket. DEt kostar två slangar mer plus två T-kors och en del plock att få en bra "slanggång" när jag vrider hjulen. Vad jag kommer ihåg från tråden / trådarna var att det är lätt att skada de gängor som är "vara kvar hålet" när man snedborrar. Plus att det är svårt att få tag med borren i en snedborrning. När den väl greppat så skall det väl fungera.
Kilkenny Posted April 10, 2010 Posted April 10, 2010 T-kors vid oket sparar dej en slang, :) http://forum.locostsweden.se/index.php?showtopic=6382&st=250
cealm Posted April 10, 2010 Author Posted April 10, 2010 (edited) Det där var ju jättesmidigt. Tack!!. Faktiskt så kommer jag ihåg den här bilden när jag ser den. Jag är också lite nyfiken på var och i vilken tråd det fanns med borrning, mest för att få läsa den igen. Jag kommer köra på Kilkennys T-kors-förslag. Är det någon som har en "bromsok-borr-tråd-länk" för ren utbildning information? Kilkenny: förresten kan man beställa?? Edited April 10, 2010 by cealm
Kilkenny Posted April 10, 2010 Posted April 10, 2010 Visst, bromsrörskonaren finns på biltema :) dom har rörkrökare osså...
cealm Posted April 10, 2010 Author Posted April 10, 2010 Kanske inte det informativa svaret jag hoppats på ..........
cealm Posted April 17, 2010 Author Posted April 17, 2010 Har ni sett att McSorley sidan har ändrat skepnad en hel del, ändrat namn samt fått mer ritningsinfo. Heter numera så här.
cealm Posted April 17, 2010 Author Posted April 17, 2010 Kollade av nya E-versionen. Äntligen en bil med bra mått. McSorleys ritningar är bra om man gör om man tar 7:4 nosbredd och lägger den till 7:442. Det var så och LITe till som jag gjorde på CealmSeven V8a. I och för sig breddade jag nog lite här och var men just nosen är för mig viktig att den är så bred som den kan vara. V8 nosen blev nog 760 eller 780. Nu finns E-type av McSorley. Kanske skulle bygga en sådan............ Den måste svälja en V8a lätt.
cealm Posted April 17, 2010 Author Posted April 17, 2010 (edited) Lite bilder. Idag visade det sig att det fanns ett intresse för den här bilen hos en granne en dryg mil bort. Vi får väl se vad som händer. Jag skall plocka ihop delarna till en rullande Sevenbil först. Edited April 17, 2010 by cealm
cealm Posted April 18, 2010 Author Posted April 18, 2010 Främre halvan av bilen är på hjul nu. Bakre delen är det bara att sätta på hjulen men jag måste fixa några hjulmuttrar först. Bristvara i fabriken tydligen. Tagit flexledigt från fabriken nu för att åka till Örebro och där (troligen) köpa en Zi8.
Michael Th Posted April 18, 2010 Posted April 18, 2010 åka till Örebro och där (troligen) köpa en Zi8 VAD E DET?? :blink: :unsure:
Rohan Posted April 18, 2010 Posted April 18, 2010 (edited) Det är en sån här. (Cealm är ibland rätt duktig på att sprida informationen över sina sju trådar om sjuor. ;)) Edited April 18, 2010 by Rohan
cealm Posted April 18, 2010 Author Posted April 18, 2010 Nu är en Zi8 i hamn. Obs köpt för ett par timmar sedan men inte uppackad än. Starkt gjort eller hur.... Också köpt ett 153 kuggars svänghjul till V8 med tryckplatta. Sett ruggigt snygga bilar på samma ställe. Sektionerade, förlängda, sänkta med ny-hem-tillverkade tak på med allehanda olika plåtverktyg. Tex ett engelskt hjul stort som ett pariserhjul. Går säkert att forma riktig plåt i den, dvs 5 och uppåt...... LS1 motorer med kompressor och mycket annat. TRevligt ställe kort och gott.
cealm Posted April 18, 2010 Author Posted April 18, 2010 Framkallat och klart. Fick lov att avfetta glasplåtarna först. Det som finns från utflykten, finns här. I väntans tider. Här i trakterna är det nästan alltid planskilda korsning så det var roligt att få höra plinget när bommarna fälldes och få vänta några meter från det framrusande tåget. 153 kuggars svänghjul med tillhörande tryckplatta. Av någon anledning hade lamellen gömt sig men han hittar nog på den vad det lider. Det är inte så bråttom även om nya vår-ramen från McSorley 7:442E lockar.... Radar och GPS är bra att ha för att hitta det ena och det andra. Minne är bra att ha i alla fall för Femtio-plussare För bättre utsikt i samband med Seven eller MC utflykter. Bilden visar förutom en uppfart till huset (även om det inte syns) några miljoner snö-hagel-korn. Kan ha varit absolut lokalt Assartorp.
quattro Posted April 18, 2010 Posted April 18, 2010 Kul med nya delar till byggena och ännu roligare med intreserade i när området. Då kanske du får en bygg kamrat snart som det låter. Bara att grattulera! Länken för info om Zi8 funkade inte så jag håller tummarna för en bild på den snart.
cealm Posted April 18, 2010 Author Posted April 18, 2010 V8 tråden i inlägg Ettusensjuhundrasjuttiotre Där finns det en bild på Zi8 an som sitter på laddning nu för att senare provas. Idag eller imorgon oklart än. Killen sopm är den intresserade fördriver sina dagar med att bygga stora och tunga specialsaker på en firma i Arboga. Efter ett arbetspasset kör han nästa 8 timmars skift med att reparera och bygga om grävmaskiner / dumprar / skogsmaskiner / jordbruksmaskiner eller vad som helst som behöver tillverkars eller reparerars och i stort sett oavsett var grejerna står i geografin. Mycket trevlig kille. Han som jag gillar grovt gods......... förresten är det där jag brukar hämta mina plåtar, balkar mm.
cealm Posted June 25, 2010 Author Posted June 25, 2010 Undrar ibland hur det blir med den här ramen? Har börjat vänja mig att den hänger på väggen som ett verkstads-konstverk. Känns inte underligt på något sätt längre. Ibland har jag fått för mig att sälja den. Och det kanske är det rätta att göra. Fast samtidigt är den så färdig att det är inte mycket kvar innan en SFRO 1 kan göras.
cealm Posted July 12, 2010 Author Posted July 12, 2010 Köpt två dämpare från vår norra utpost, Luleå. Undrar om dessa verkligen får åka fraktflyg till Arboga. Återstår att se. Tror dessa kan passa bra som främre dämpare på denna bilen.
cealm Posted July 14, 2010 Author Posted July 14, 2010 Posten Logistik flygtransport från Luleå med två stycken Gaz-dämpare har landat i Arboga. Klistret på paketet Antas gjort iordning gick inte av för hackor men trägen vinner och jag kom in till godbitarna.
Antas Posted July 14, 2010 Posted July 14, 2010 Ahh...det här blir intressant! Det gick utmärkt att skicka samma gods till Arboga men inte till England. Jag har nyss beställt nya stötdämpare med rätt längd från Rally Design i England. Blir intressant att se om dom kan levereras till Luleå trots att det är stötdämpare. Om så är fallet (hyser inga tvivel om att de kan levereras!) dvs att det går att leverera från England men inte till England så är det enligt EU legislation (frihandelsavtalet inom EU)ett handelshinder. Detta är något som EG domstolen ser mycket allvarligt på! Spännande fortsättning följer. Nu till något annat. Idag fick jag besök av forumdeltagaren "rAnders" från Västerås. Alltid roligt och intressant att träffa andra byggare som förirrar sej upp till dessa civiliserade trakter. Antas som svetsar,gör om och bygger så att det ryker.
cealm Posted July 14, 2010 Author Posted July 14, 2010 Får du fel dämpare nästa gång, krångla inte då med England utan skicka direkt till Arboga istället. Det går åt 18 dämpare för att få de bilprojekt som är mer eller mindre färdiga vad avser ramen på hjul. Jag har hittills 8 stycken så några saknas än.
Antas Posted July 15, 2010 Posted July 15, 2010 Rally Design imponerar! Igår fm. beställde jag 2 st dämpare 12 inches, 2 st dämpare 13 inches och 2 st fjädrar. På em får jag ett mail där dom meddelar att dämpare 13 inches har dom leveranstid på, kan levereras om 10 dagar. Vadå, 10 dagar, det är väl en bagatell! De undrade om dom skulle leverera ändå och skicka 13 inches dämparna senare. Jag ringde upp dom i morse och meddelade att jag inte har mer bråttom än att dom kan leverera efter 10 dagar. Bra kundservice! Undrar bara om svenska Posten tänker skicka tillbaka dom till England efter att de har anlänt till Sverige?
cealm Posted August 28, 2010 Author Posted August 28, 2010 Konstverket i verkstaden är sålt. Så här såg konstverket ut förut. och nu ser det ut så här. Jag tror också att det kommer dyka upp en byggtråd till på forumet inom snar framtid (dock inte en ny tråd från CealmSeven Industries)
Jocke4U Posted August 28, 2010 Posted August 28, 2010 Jösses Calle KAN sälja också :) Kan tänka mig en köpare har funnits på forumet nyligen ;)
cealm Posted August 29, 2010 Author Posted August 29, 2010 En stor dag för mig med och hoppas en ändå större dag för köparen. Jag väntar spänt på när en ny byggtråd slår upp dörrarna.
AndersK Posted August 29, 2010 Posted August 29, 2010 (edited) Ser ju helt sjukt ut, en hel vägg tom, i ett garage....Det får du lov att göra nått åt ;) :D Edited August 29, 2010 by AndersK
cealm Posted August 29, 2010 Author Posted August 29, 2010 (edited) AndersK: Jajamen, det hänger snart en bilram där igen. Ett par svetsar på den först så är det klart att hänga upp en El-bil-installation. Måste ha hjullastaren och pallgafflar för att orka lyfta upp ramen på väggen. Nu har jag skaplig rutin på "ram-hängning". Kort kommer när det är klart. Men först skall jag ner till V8-klubben och söndagsmöte. Edited August 29, 2010 by cealm
cealm Posted December 26, 2010 Author Posted December 26, 2010 En Sierra DOHC-motor 2,0L har normalt insprutning. Kan man enkelt montera en förgasare på motorn? Om ja, vilken är mest lämplig (läs billig samt enkel och fungerande)..
cealm Posted January 6, 2011 Author Posted January 6, 2011 Jobb att göra: Ingenting, den är såld..... kanske kolla läget hos nya ägaren hur långt projeket gått.
cealm Posted April 22, 2011 Author Posted April 22, 2011 Numera vet jag att nye ägaren kommit en bit på väg med bilen. Jag hoppas att byggtråden också kommer igång för det är kul att se bilar växa fram på forumet med bilder, text, idéer och tankar.
Recommended Posts