chriss Posted March 13, 2010 Share Posted March 13, 2010 Har börjat kika på coilovers då jag inte riktigt tror på Robinhoods återanvända dämpare och fjädrar från sierran(alldelles för mjuka). Sedan vet jag att detta är en HEL vetenskap :) Coiloversen kommer att står så vertikialt det bara går i org fästerna för jag har hela sierans bakvagn på robinhooden, förutom övre fästerna då det är rörram. Tittar på roadsters GAZ då det verkar va tillräckligt bra prestanda för pengarna och bättre än det som satt i min bil, plus justerbara på både dämpare och fjädrar. Men jag har lite hjärnsläpp angående fjädrarna och att vikten på bilen ändras radikalt berorende om man åker själv eller inte. Gjorde en liten snabb vägning av bilen med badrumsvågar och det ser ut som ca 300kg plus 50-70 kilo till med full tank ev kapell m.m. Sedan sitter jag iprincip ovanför infästningen till bakaxeln (delad) då det är yttligare ca 80kg p.p- 300 + 70 + 80 +80 = 530kg Blir ingen light weight det här ;) Detta blir ju en fingervisning då även bakhjulen ingår i vikten som det inte skall, fast de väger kanske jämt upp men skrärmar, lampor m.m som inte är monterade ännu. Jag hade inga fjädrar på vid vägning så med höjden bak på bilen kan man fördela vikten över fram dämpare, målet är 50-50. Så för enkelhetens skull ta vi ca 530kg. Detta är ju stilla stående vikt, jag har ingen krängningshämmare så vilken styvhet på fjädrar bör jag kika på? 700lb fjädrar som är 317,5kg per fjäder. Lite stumt kommer det bli men det är ju en bus bil :) Coilovers sitter ju ganska långt ut på bakaxeln så häv effekten är rätt minimal. Tacksam för svar vill ut till sommaren :D Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
steel Posted March 13, 2010 Share Posted March 13, 2010 Hej, titta på BELO:s ritningar som ligger under dokument på locostsidan, där ska det finnas en fil med uppgifter tror jag. Annars har jag för mig 500lbs fram och 200lbs bak. Mvh Pär Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
cealm Posted March 13, 2010 Share Posted March 13, 2010 CealmSeven: Bak = progressiva 130/170 Fram = 500. Skattevikt = 850 kg CealmSeven V8: Bak = 500 Fram = 500 Skattevikt 1280 kg Viktfördelning = 48% fram och 52 % bak CealmSeven Tre-Komma-Fem: Bak = 175 Fram = 450 Skattevikt = Inte känd än. CealmSeven 6x4: Bak nr1 = 275 Bak nr2 = 175 Fram = 450 Skattevikt = Inte känd än. Du kanske kan ha någon nytta av tabellen för din beräkning. Jmf med CealmSeven V8 fjädrar och vikt. 500-fjädrar bak ger en mycket bra gång på den 1280 kg tunga bilen, vare sig för mjuk eller för hård fjädring. Obs att jag endast använder skattevikt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Panzer Posted March 13, 2010 Share Posted March 13, 2010 Hej! Kolla stötdämparpriserna på Rally Design, pundet är ju hyfsat billigt nu... // JEK Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Krolleg Posted March 14, 2010 Share Posted March 14, 2010 Eftersom robinhood använder sig av sierrans orginal grejer till dämparna så borde kanske de dämpare som sitter på tigers "Cat" bilar funka bra eftersom dom använder sig av sierrans orginal bakvagn. Fjädrar (betydligt hårdare än sierra orginal) kostar 230:-/st + moms Ställbara SPAX dämpare kostar 516:- / st + moms från tiger. De ställbara dämparna till tiger ska enligt uppgifter gjort enorm skillnad på väghållningen från helt ok till riktigt bra :) Exakta vikter vet jag inte men skattevikten på den bilen ligger på 760kg Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
chriss Posted March 19, 2010 Author Share Posted March 19, 2010 (edited) Tack för svaren! En bra fingervisning är runt 200lb fjädrar. För som upplägget på bakaxeln ser ut idag så passar "vanliga" bilfjädrar då Sierra org sitter där. Då hitta jag denna fina lista http://hoftware.com/erally/btfjad.php Art nr :Aktiva varv: Längd [mm]: Ytter- diameter [mm]: Tråd- tjocklek [mm]: Fjäder- konstant [N/mm]: Bil År: 67-310: 7: 405: 132: 11: 11,6: Ford Sierra ...5.84- DVS en fjäder konstant på 11,6 N/mm Men allting står i olika mått lbs och N/mm. Nu är jag väldigt inne på Gaz fjädrarna men blev så klart nyfiken. 200 lbs, jag förutsätter att det är fjäderkonstanten. http://roadster.e-li...PARE%20GAZ%20/1,9 fjäderkonstant beräknare : http://www.hraefn.ne...pring_rates.php 200lb/in = 35 N/mm. Dvs ca 3 gånger styvare än sierra org som jag har nu. dvs att någon av dessa passar betydligt bättre. 67-502 6,5 340 121 13 34,3 Audi 100 2,0... -91 67-513 9,5 400 108 13 34,5 VW Passat 93-96 67-358 9,5 410 108 13 34,5 MB 190/190D/... 83-92 67-371 3,5 335 175 15 34,8 Audi 100 2,0... -91 67-372 4,5 365 132 13 37,1 Audi A4 1,8/... 95-01 Nu är det bara att hitta hur man beräknar en nogrannare fjäderkonstant. Edited March 19, 2010 by chriss Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
chriss Posted March 19, 2010 Author Share Posted March 19, 2010 (edited) Nu fyller jag på med lite allt möjligt som jag hittar. Väldigt pedagogiskt tråd på rejsa. http://rejsa.nu/foru...990875fecf47353 Frequencies of 1.0-1.3Hz is used for most passenger cars, 1.5-1.8Hz for race cars without downforce and 2Hz for pure race cars with aero. Bak: a-----b--c a=led i karros(låda) b=fjäder c=centrum på hjulet c=34+31 -->65cm b=31 MR=31/65-->MR=0,47 k=fjäderkonstant i N/m OBS N/m och INTE N/mm (1N/mm=1000N/m) m=fjädrad vikt i kg MR=utväxling mellan hjul och fjäder (sortlös) f=egenfrikväns i Hz f=(k*MR^2/m)^0,5 / 2 /pi f är den odämpade egenfrikvänsen. k=11000 m= 350 (måste väga bilen nogranare och plant, men utgår från detta ) MR = 0,47 f = ,4193 (11000*0,47^2/350)^0,5/2/pi = 0,419 Alldelles för mjukt, inte konstigt jag har läst om så många som bottnar. Om jag räknar rätt :) K=35025 (200lb fjädrar) m= 350 (måste väga bilen nogranare och plant, men utgår från detta ) MR = 0,47 f = ,7482 Vilken frekvens skall man sikta på i en super seven bil? 1,5 eller är 2 olidligt att åka i? Med 500lb fjädrar K = 87560 uppnår jag en frekvens på 1,18. Det skall vara mjukare bak men det är bra stumt fram just nu och jag har ingen aning om hur man räknar fram MR på sliding pillar :D Edited March 19, 2010 by chriss Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thomas Posted March 19, 2010 Share Posted March 19, 2010 k=fjäderkonstant i N/m OBS N/m och INTE N/mm (1N/mm=1000N/m)?? är det inte tvärtom? 1000mm på en meter Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
chriss Posted March 19, 2010 Author Share Posted March 19, 2010 http://www.hraefn.net/projects/spring_rates.php Denna va verkligen kanon :) Hinner inte dubbel kolla just nu men nu försvinner inte länken iallafall. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.